Facebook Twitter Email Pinterest

Nikara voitti, Salolle kuudes mestaruus

17.09.2011 / Nikara voitti, Salolle kuudes mestaruus


sm-nikara.jpg

Jarkko Nikaran tyylinäyte Keravan Talotekniikka-10 SM-rallissa. Kuva: Marko Mäkinen

Saarijärveläinen Jarkko Nikara oli Ralli SM -sarjan viimeisessä osakilpailussa Keravalla päivän nopein. Pistetilanteessa vasta viidentenä ennen Keravaa ollut Nikara tiesi, että mahdollisuus tänään on vain SM-pronssimitaliin eikä siihenkään voittoa tarvittaisi. Pronssimitalia jahtaavia oli kuitenkin muitakin, joten hyvä tulos kisasta olisi tarpeen.
"Juha Salon kanssa meidän ei tarvinnut keskenämme kisaa enää tauon jälkeen ajaa, mutta oli maltettava ajaa järkevästi maaliin. Tiet olivat nopeita ja melko haastavia vaihtelevan pidon vuoksi, mutta kausi on nyt erittäin mukava päättää osakisavoittoon", jutteli Nikara, jonka SM-kautta tekniset ongelmat ovat harmittavasti varjostaneet.

Karkkilalainen Juha Salo oli ennen Keravan kisaa vain yhden pisteen erolla johdossa ennen jämsäläistä Joonas Lindroosia. Tämän kaksikon kesken kultainen mitali ratkaistaisiin, sillä muille oli enää tarjolla vain himmeämpiä mitaleita. Juha Salo ei lähtenyt varmistelemaan, vaan aloitti kisan tuttuun tyyliinsä; ensimmäisen lenkin viidestä erikoiskokeesta Salo täräytti pohja-ajan kolmelle. Ari Vihavainen ja Jarkko Nikara kirjauttivat kaksi muuta pätkävoittoa ennen taukoa.

"Ihan hyvinhän tämä näyttää tulevan. Vähän on liukasta ollut, mutta ihan tässä tullaan rauhallisesti", kommentoi Salo ensimmäiselle huoltotauolle tultaessa.

Salon tavaramerkiksi on tullut se, että vaikka pinnan alla saattaa kuohua, sitä ei muille näytetä. Salo tiesi, että mestaruus on varma, mikäli Joonas Lindroos on tuloksissa hänen takanaan.

Huollon jälkeen toinen viiden erikoiskokeen lenkki meni samaan tahtiin kuin ensimmäinenkin. Nikara hallitsi ja Salo tarkkaili takana tulevaa Lindroosia. Kun jämsäläinen nosti vauhtia, saman teki heti Salokin. Tämä sama järjestys säilyi maaliin saakka.

Salo on koko 2000-luvun ollut vaikea voitettava. Mies tiimeineen testaa paljon, rakentaa itse autonsa ja saa erilaisissa asiakastilaisuuksia ajaa paljon myös testien ja kisojen välissä.

"Uusi autokin toi uutta potkua loppukauteen. Oli kuitenkin harjoiteltava hieman erilaisempi ajotyyli, mutta olen oikein tyytyväinen vauhtiin ja autoon."

Rallin alussa näytti siltä, ettei Lindroos ehdi Salon vauhtiin. Odotettua hurjaa sekuntitaistelua ei sitten tullutkaan. Lindroosin autossa oli vielä jokin mystinen ongelma ensimmäisten viiden pätkän ajan, joten ero Saloon oli kasvanut jo 23,4 sekuntiin.

"Auto käy välillä vain kolmella sylinterillä, ja ajatkin näyttävät, ettei nyt oikein kulje. Ei tässä mitään, nyt on nuotit tarkistettu ja seuraavalla kiepillä sitten kiristetään", lupasi Lindroos tauolla.

Toiselle kiepille Lindroos sai ongelman ratkaistua, ja vauhti nousi. Joitain sekunteja Lindroos onnistui nipistämään Salolta, mutta eroa jäi liian paljon. Salo ei ollut yllätettävissä.

Jarkko Nikara piti saman huiman vauhdin päällä myös toisella lenkillä. Nikaralle kirjattiin pohjat yhtä vaille kaikille erikoiskokeelle, Salo onnistui parhaiten yhdellä.
"Kun kerran sai alusta asti hyvän rytmin päälle, mitä sitä hiljentämään. Seurasin mitä Salo takana tekee, mutta aika helpolta päästiin, kun Salo tarkkaili Lindroosia. Nyt on hyvä fiilis", tunnusti Nikara.

Salo ei enää voitosta ajanut, joten hänen todellinen vauhtinsa jäi tänään näkemättä.
"Pystyin kontrolloimaan tilannetta. Olen niin monet kerrat nähnyt jo, että mitä vain voi tapahtua. Peli ei ole selvää ennen kuin maalissa. Tällä kokemuksella on jo osattava ajatella kokonaisuutta. Kuudes mestaruus maistuu erittäin hyvältä", kertaa Salo.

Viimeinen erikoiskoe oli vielä kinkkinen, sillä vähän ennen sen alkua satoi ja asfalttipinta kastui melko märäksi. Ari Vihavainen, joka oli käynyt kovan kilpailun Riku Tahkon kanssa kilpailun neljännestä sijasta, äityi aivan huimaan vauhtiin. Pohja-ajalla Vihavainen ohitti Tahko lopputuloksissa. Mitaleille tällä kaksikolla ei kuitenkaan ollut tällä kertaa asiaa. Nikara, Salo ja Lindroos tulivat tässä järjestyksessä Vihavaisen takana maaliin.

Jari-Matti Latvala kävi nautiskelemassa takavetoisella Ford Escort BDA:llaan nolla-autona, mutta joutui valitettavasti jättämään tehtävänsä kesken. Ensimmäisellä erikoiskokeella aivan suoralla tiellä napsahti etutukivarsi poikki ja ajaminen loppui siihen, kun auto kiepsahti ojan posken puolelle.

TULOKSIA:

Talotekniikka-10 SM-ralli 17.9.11
1) Jarkko Nikara-Petri Nikara SaaUA Mitsubishi 52.28,8; 2) Juha Salo-Marko Salminen KarkkilanUA/Noormarkun UA Mitsubishi + 16,3; 3) Joonas Lindroos-Pasi Kilpeläinen ESRC/Espoon UA Subaru + 41,6; 4) Ari Vihavainen-Antti Piira Heinolan UA/Satakunnan UA Mitsubishi + 49,3; 5) Riku Tahko-Markku Soininen Espoon UA Mitsubishi + 52,9; 6) Mikko Lehessaari-Lassi Hartikainen Hyvinkään UA/Teekkarien AK + 2.25,0; 7) Jukka Hiltunen-Jarkko Kalliolepo Laihian UA/FCDA Subaru + 2.43,9; 8) Matias Therman-Janne Perälä Rovaniemen UA/ALTI Mitsubishi + 3.13,1; 9) Kari Hämäläinen-Risto Pietiläinen Naantalin seudun UA/FCDA Ford + 3.26,8; 10) Kees Burger-Miika Teiskonen Riihimäen UA/FCDA + 4.26,4

Pistetilanne 7/7 jälkeen:
SM1-luokka
1) Juha Salo 97 pistettä; 2) Joonas Lindroos 93; 3) Jarkko Nikara 66; 4) Ari Vihavainen 59; 5) Janne Tuohino 47; 6) Riku Tahko 44; 7) Jussi Tiippana 30; 8) Kari Ali-Rantala 28; 9) Matti Rantanen 28; 10) Mikko Lehessaari 28 pistettä.

Pisteet top 5

1. Roope Korhonen / Anssi Viinikka 70 pistettä LMM (Rally2)
2. Benjamin Korhola / Sebastian Virtanen 46 pistettä VihUA (Rally2)
3. Teemu Asunmaa / Ville Mannisenmäki 43 pistettä AlavUA (Rally2)
4. Anssi Rytkönen / Mikael Korhonen 36 pistettä KoMoKe (R5)
5. Mikko Heikkilä / Kristian Temonen 34 pistettä MäntsMK (Rally2)

< Katso kaikki >

Kalenteri 2024

1) 12.-13.1. SM Auto Sorsa Riihimäki-Ralli, Riihimäki
2) 1.-3.2. 59. Arctic Lapland Rally, Rovaniemi
3) 8.-9.3. SM Tuuri Ralli, Alavus
4) 24.-25.5. SM Mad-Croc Länsirannikon Ralli, Turku
5) 14.-15.6. SM Pohjanmaa Ralli, Seinäjoki
6) 23.-24.8. SM Ralli Lahti, Lahti
7) 4.-5.10. SM Ralli Kitee, Kitee

SM-sarja sosiaalisessa mediassa