Facebook Twitter Email Pinterest

Esapekka Lappi vaikeuksien jälkeen voittoon

17.07.2012 / Esapekka Lappi vaikeuksien jälkeen voittoon

Kolmen viikon päästä Suomen MM-rallissa kansainvälisen S2000-debyytin tekevä pieksämäkeläinen Esapekka Lappi, 21, otti Kouvolan SM O.K. Auto -rallista jo kauden sekä koko ralliuransa viidennen SM-osakilpailuvoittonsa. Huolellisilla testeillä yhdeksän erikoiskokeen ja 90,5 erikoiskoekilometrin mittaiseen ralliin valmistautunut Lappi ja kartanlukija Janne Ferm saapuivat Ford Fiesta S2000 -ralliautollaan
kilpailun maalilipulle lopulta 12,5 sekuntia viidennen kerran SM-sarjan kakkossijan saalistaneeseen, ralliautoilun kuusinkertaiseen suomenmestari Juha Saloon nähden. Suvereenisesti ralliautoilun SM-sarjaa hallinnut Lappi nousi samalla 22 pisteen johtoasemaan, kun ajamatta on vielä kaksi osakilpailua.

Ongelmaton ei Suomen MM-rallissa kansainväliset MM-tähdet vastaansa saavan kartingin vuoden 2007 suomenmestarin kilpailupäivä ei kuitenkaan ollut. Jo heti ensimmäisellä erikoiskokeen toisessa mutkassa tie loppui kesken, mutta onneksi Tykkimäen Moottoriradan turva-alue oli riittävä ja Lappi pääsi pienellä aikahukalla jatkamaan kilpailua. Vaikka yötauon jälkeisellä toisella pikataipaleella ilmaantunut ja kolme erikoiskoetta vaivannut moottorin käyntihäiriö oli pilata voitonjuhlat, oli kilpailun huoltotauolla PrintSport Racingin mekaanikot toista mieltä ja saivat anturivian korjattua. Ripeiden huoltotoimenpiteiden jälkeen Lappi kirjautti neljä pohja-aikaa ja kaarsi Salon ohitse voittoon.

- Kolmella erikoiskokeella Esapekan auto kävi useasti vain kolmella sylinterillä. Onneksi vika oli antureissa ja ne vaihtamalla saimme
palautettua auton kiukaan täysin toimintakuntoiseksi. Kieltämättä melkoista arvausleikkiä huollossa jouduimme tekemään, koska selkeää vikaa emme moottorista löytäneet. Onneksi korjaustoimenpiteet auttoivat ja myös Lapin hermokontrolli riitti viidenteen SM-voittoon, kiteytti tiimipäällikkö Räikkönen.

Karkkilalainen Juha Salo laittoi kaikin keinoin Lapille kampoihin ja saappaat suorin jaloin jalassa jälleen pokkasi toiseksi korkeimmat pystit. Mikäli Salo ajaa samaan aikaan SM-sarjan Keravan osakilpailun aikaan ajettavan Walesin MM-rallin, on siinä tapauksessa Esapekka varmistanut uransa ensimmäisen ralliautoilun suomenmestaruutensa. Mutta koska varsinkaan ralliautoilussa mikään ei ole niin varmaa kuin epävarmaa, aikoo Lappi laittaa pisteen mestaruustoiveille ja sinetöidä tittelinsä kaksi viikkoa Suomen MM-rallin jälkeen ajettavassa Merikarvian SM-osakilpailussa.

Salolle hopea ei tälläkään kertaa ollut häpeä ja vaikka hän oli kolmannella pikataipaleella sortua kovavauhtiseen ulosajoon, riemuitsi
kotimaista ralliautoilua lähes koko 2000-luvun hallinnut isokäsi Kouvolan haastavilla ja Suomen MM-rallimaisilla erikoiskokeilla saavuttamastaan sijasta. Samalla niin Salo kuin Lappi pitivät Kouvolan vuoristoratamaisia pikataipaleita erinomaisena valmistautumisena Sorateiden Grand Prixiin.

- Poikien incar-videoita, kun katsoo, täytyy lakki ottaa päästä ja todeta, että kovin ovat kylmähermoisia kavereita. Sen verran synkkää on
syöttö, että tämä lupaa varmasti huikeaa kilvanajoa myös Suomen MM-rallissa, jossa Salo saa myös alleensa tasavertaisen S2000-auton. Jo nyt vesi kielellä haluamme nähdä Lapin ja Salon vauhdin verrattuna ralliautoilun MM-sarjan S2000 luokkaa kiertäviin kansainvälisiin rallitähtiin kuten Sebastien Ogieriin, Räikkönen fiilistelee.

SM1-nelivetoluokassa PrintSportin uusin kuljettaja Mattias Therman totutteli modernin S2000-auton saloihin ja huolimatta muutamista
ajovirheistä sekä yhdestä kovavauhtisesta 360 asteen piruetista, saapui Team Therminatorin ykköskuuma kartanlukijansa Jarkko Kalliolevon kanssa maalilipulle kilpailun kahdeksanneksi nopeimpana.

Joni Nikon kohtalona oli ensimmäisenä löytää kolmannen erikoiskokeen tien reunassa vaaninut ja surullisen kuuluisaksi tullut kalliokieleke, johon hänen ja kartanlukija Jarno Ottmanin lisäksi päättyi yhteensä yhdeksän kuljettajan kilvanajo. Kari Hämäläinen joutui perumaan osallistumisensa uuden talonsa valmistautumisen seurauksena.

Seuraavien päivien aikana PrintSport Racing purkaa muttereiksi niin Esapekan kuin Mattias Thermanin käyttämät Ford Fiesta S2000 -ralliautot ja käyttää moottorit huollettavina M-Sportilla. Suomen MM-rallikuhina on alkanut tiimin lievestuoreella sijaitsevalla pajalla.

PrintSport Racing tiimipisteiden piikkipaikalla ja 37 pisteen karkumatkalla

Kaksivetoisissa alajärveläinen Ville Hautamäki ja kartanlukija Ari-Pekka Hautanen saavuttivat palkintokorokkeen alimman sijan ollen 10,3 sekuntia voiton jälleen kerran ajanutta Joonas Lindroosia hitaampi.
Vaihdelaatikkoviasta kärsinyt Honda Civic Type-R kuljettaja oli silti tyytyväinen kilpailupäivään ja sen tulokseen. PrintSport Racingin
palveluista myös nauttiva Teemu Skön ja Antti Linnaketo pitivät seitsemäneksi nopeinta vauhtia. Itärajan pikajuna Vesa Hirvosen ja Jussi
Martinskin kohtalona oli keskeyttää kilpailu kahdeksannen erikoiskokeen jäkeen. Tekninen vika katkaisi kilvanajon toiselta sijalta.

SM-pisteissä Esapekka Lapin johtoaseman ja Ville Hautamäen toisen sijan lisäksi PrintSport Racing tukevasti johtaa tiimien mestaruussarjaa.

Lopputulokset SM O.K.Auto-ralli 13.-14.7.2012, Kouvola

SM1: NELIVETO
1. Esapekka Lappi & Janne Ferm, Ford Fiesta S2000, 45:47,7
2. Juha Salo & Marko Salminen, Mitsubishi Lancer Evolution 10, +12,5sek
3. Jussi Tiippana & Henri Arpiainen, Mitsubishi Lancer Evolution 9, +44,2sek
---
8. Mattias Therman & Jarkko Kalliolepo, Ford Fiesta S2000, +2:52,4sek
kesk. Joni Nikko & Jarno Ottman, Mitsubishi Lancer Evolution 9, ek3 pyörän
ripustus
per. Kari Hämäläinen & Risto Pietiläinen, Ford Fiesta S2000, muuttotalkoot

SM2 ja SM3-luokat: SUPER2
1. Joonas Lindroos & Pasi Kilpeläinen, Honda Civic Type-R, 48:28,6
2. Jaro Kinnunen & Pasi Hedman, Honda Civic Type-R, +7,1sek
3. Ville Hautamäki & Ari-Pekka Hautanen, Honda Civic Type-R, +10,3sek
---
7. Teemu Skön & Antti Linnaketo, Renault Clio Sport, +2:28,6sek
kesk. Vesa Hirvonen & Jussi Martinskin, BMW M3, ek8j tekninen vika

Ralliautoilun SM-pisteet 5/7 osakilpailua:

Kuljettajien Suomenmestaruus: SM1 neliveto
1. Esapekka Lappi, 121 pistettä
2. Juha Salo, 99 pistettä
3. Mikko Pajunen, 52,5 pistettä
---
11. Joni Nikko, 15 pistettä
13. Mattias Therman, 13 pistettä
15. Jukka Korhonen, 10 pistettä
18. Tuomas Skantz, 4 pistettä
19. Mikko Eskelinen, 3 pistettä
20. Kari Hämäläinen, 2 pistettä

Kuljettajien Suomenmestaruus: SM2 ja SM3 kaksiveto
1. Joonas Lindroos, 136,65 pistettä
2. Ville Hautamäki, 99,45 pistettä
3. Andreas Amberg, 97,17 pistettä

Tiimien mestaruussarja
1. Printsport 1, 161 pistettä
2. Team Mitsubishi Ralliart Finland, 124 pistettä
3. Tommi Mäkinen Racing, 95,5 pistettä
4. Printsport 2, 60 pistettä
5. Hannu´s Rally Team 30 pistettä
6. Suzor Rally Team, 17 pistettä
7. Jan Dohmen Rally Team 11,5 pistettä

Pisteet top 5

1. Roope Korhonen / Anssi Viinikka 70 pistettä LMM (Rally2)
2. Benjamin Korhola / Sebastian Virtanen 46 pistettä VihUA (Rally2)
3. Teemu Asunmaa / Ville Mannisenmäki 43 pistettä AlavUA (Rally2)
4. Anssi Rytkönen / Mikael Korhonen 36 pistettä KoMoKe (R5)
5. Mikko Heikkilä / Kristian Temonen 34 pistettä MäntsMK (Rally2)

< Katso kaikki >

Kalenteri 2024

1) 12.-13.1. SM Auto Sorsa Riihimäki-Ralli, Riihimäki
2) 1.-3.2. 59. Arctic Lapland Rally, Rovaniemi
3) 8.-9.3. SM Tuuri Ralli, Alavus
4) 24.-25.5. SM Mad-Croc Länsirannikon Ralli, Turku
5) 14.-15.6. SM Pohjanmaa Ralli, Seinäjoki
6) 23.-24.8. SM Ralli Lahti, Lahti
7) 4.-5.10. SM Ralli Kitee, Kitee

SM-sarja sosiaalisessa mediassa