Facebook Twitter Email Pinterest

Sebastian Lindholm ylivoimainen Uudessakaupungissa

09.09.2006 / Sebastian Lindholm ylivoimainen Uudessakaupungissa

Ralli SM -sarjan kauden toiseksi viimeinen, eli seitsemäs osakilpailu ajettiin Varsinais-Suomessa, Uudenkaupungin ympäristön vauhdikkaalla reitillä tuulisessa ja aurinkoisessa säässä. Edellisten päivien sateet olivat liukastaneet teitä monin paikoin, mutta lauantaina sade pysyi poissa. Kahdeksan erikoiskokeen mittaisen SM-rallin voiton vei nimiinsä Sebastian Lindholm.

basti_autoPeugeot 206 WRC:llä ajava Lindholm avasi kisan heti räväkästi ajamalla pohja-ajan peräti neljällä ensimmäisellä erikoiskokeella. "Basti" oli nopein myös EK:lla 6, 7 ja 8, joten päivä oli käytännössä täysin hänen hallinnassaan. Seitsenkertainen suomenmestari taipui ainoastaan viitos-pätkällä, ja silloinkin hän hävisi Jari-Matti Latvalalle vain kaksi kymmenystä.

- Hyvät fiilikset tässä on. Auto on hyvässä kunnossa, mutta viidennellä ja kuudennella EK:lla meillä oli vähän liian pehmeät renkaat. Liukasta oli paikoittain, Lindholm analysoi päivän koitosta ja kertoi sitten mestaruuskamppailusta:
- Noin 200 kilometriä on vielä jäljellä, joten mitään ei ole vielä ratkaistu. Eroa on kuitenkin saatu koko ajan lisää.

Sebastian Lindholmin pahin haastaja, WRC Toyota -kuski Jari-Matti Latvala kellotti tasaisesti pitkin päivää toiseksi parhaita aikoja onnistuen lyömään Lindholmin EK5:llä.
- Yhdellä pätkällä onnistuttiin hyvin, mutta sielläkin voitettiin vain niukasti. Tällä autolla ei vain pysty ajamaan tarpeeksi lujaa. Tarttis saada lisää vauhtia. Viimeinen osakilpailu on pitkä ralli, joten mitä tahansa voi tapahtua - vaikka ei tosin riitä se että me voitamme Hyvinkäällä, jos Basti ajaa kakkoseksi. Kesäkausi harmittaa, kun se meni vähän huonosti, toiseksi Uudessakaupungissa ajanut Latvala sanaili.

Lindholm ja Latvala olivat ykkönen ja kakkonen niin yleiskilpailussa kuin Ryhmä A:ssa. Tämän luokan kolmanneksi ajoi Mitsubishi Lancer Evo 6:lla matkaa tehnyt Jarmo Mikkonen, joka kuitenkin hävisi kärkikaksikolle jo yli 3 minuuttia. Neljänneksi ryhmä A:ssa kurvaili Heikki Westerlund ja viidenneksi Kari Ali-Rantala.

Ryhmä A epäviralliset tulokset:
1. Sebastian Lindholm 46.56;0
2. Jari-Matti Latvala +0.15;5
3. Jarmo Mikkonen +3.37;1
4. Heikki Westerlund +3.51;7
5. Kari Ali-Rantala +4,11;9


Jari Ketomaalle mieluisa voitto

Ison N-ryhmän voiton vei kaksi pohja-aikaa, erikoiskokeilla 6 ja 7, luokassaan kellottanut Jari Ketomaa. Mitsubishi Lancerin tuoreimmalla kehitysversiolla ajava Ketomaa piti Ukissa muutenkin sen verran kovaa vauhtia, että sijoittui myös yleiskilpailussa hienosti kolmanneksi, heti Ryhmä A:n WRC-autoilla kisanneiden Lindholmin ja Latvalan jälkeen.

ketomaa- Ennen olen vähän pelännyt tätä kisaa, se ei kuulu suosikkeihini eikä ole "viimeisen päälle sopivin". Nyt sitten kuitenkin kävi näin! Vaikka pelkkää voittoahan sitä vaan lähdettiinkin hakemaan, vain se oli mielessä kun aamulla lähdettiin matkaan. Anton kyllä veti kovaa tänään, voittoisa Ketomaa kertasi maalissa.
- Tämä näytti nyt hyvältä, mutta yksi puristus on vielä jäljellä. Viimeisestä osakilpailusta on pakko saada vähintään toinen sija, ajettava vaan kaasu pohjassa, jotta mestaruus tulisi, mies jatkoi.

Ison N:n toiseksi ja yleiskilpailun neljänneksi ajoi toisen polven rallikuski Anton Alén Subaru Impreza WRX:llä. Alén ajoi luokan nopeimman ajan EK5:llä ja kilpailun maalissa ero Ketomaahan jäi lopulta äärimmäisen pieneksi.
- Ei ihan riittänyt voittoon. Vähän kyllä harmittaa, kun hävittiin vain 3,6 sekuntia. Se ei ole paljon. Vähän tehtiin virheitä, mutta Jari oli vaan nopeampi. Ihan hyvillä fiiliksillä Hyvinkäälle, Alén summasi.

Kolmanneksi Uudessakaupungissa sijoittunut Juho Hänninen sai tililleen pohja-ajan EK:lla 2 ja 8, joista kakkospätkällä hän oli jopa koko joukon toiseksi nopein, edelle ehti ainoastaan Ryhmä A:n Sebastian Lindholm.
- Hankala on tässä vaiheessa sanoa mitään kauden viimeisestä kisasta. Jotain pitäisi keksiä, että voisi poikia haastaa. Vaikeaa se tulee olemaan, mutta pisteiden valossa mestaruusmahdollisuus on vielä olemassa. Voitosta siis on lähdettävä Hyvinkäällä ajamaan - niin kuin kyllä oli tarkoitus ajaa Uudessakaupungissakin, Hänninen kertoi.

Ison N:n pistejohdossa ennen lauantain osakilpailua ollut hallitseva mestari Juha Salo oli tämän päivän epäonnen soturi. Mitsubishi Lancer Evo 9:llä Ketomaan ja Hännisen tapaan ajava Salo aloitti vahvasti kellottamalla nopeimman ajan EK1:llä ja sen jälkeen vielä EK.lla 3 ja 4, mutta sitten alkoivat ongelmat. Viidennellä erikoiskokeella sattui pyörähdys, kuudennella auto osui kiveen ja viimeisellä EK:lla vioittunut tukivarsi sitten petti.

alen-saloMestaruustaistelun asetelmat hieman muuttuivat kun Ketomaa ja Hänninen nousivat pisteissä Salon edelle, mutta kaikki en kuitenkin vielä auki.

Iso N, epäviralliset tulokset:
1. Jari Ketomaa 48.32;9
2. Anton Alén +0.03;6
3. Juho Hänninen +0.15;5
4. Janne Vähämiko +0.33;4
5. Toni Klemets +0.51;4


Rantasen voittokulku jatkuu

Pienessä N-ryhmässä kisa oli tuttuun tapaan tiukkaakin tiukempaa. Kolmannen peräkkäisen SM-osakilpailuvoittonsa nyt ottanut Matti Rantanen oli Honda Civic Type R -autollaan luokan nopein EK:lla 1, 3 ja 4, mutta erot olivat vielä maalissakin äärimmäisen pieniä. Voittomarginaali toiseksi tulleeseen Kalle Pinomäkeen oli vain 3,9 sekuntia ja kolmanneksi ajaneeseen Jarno Kinnuseen 12,6 sekuntia. Renault-kuski Pinomäki kiristi vauhtiaan rallin loppua kohden ja oli nopein EK:lla 5, 6, ja 7. Päivän toisella erikoiskokeella nopein oli hieman yllättäen Jani Hirvonen.

- Ehkä yritettiin vähän liikaa ja viimeisellä pätkällä varottiin kiviä - Kalle sai siinä kiinni. EK5:llä autosta meni takatukivarsi, mutta se saatiin huollossa vaihdettua. Itse meinasin tehdä päivästä vaikean.Kuutos-pätkällä ajettiin ihan täysillä, suurimmalla riskillä, kahva edellä. Hyvä että kisa päättyi näin, Matti Rantanen kertasi kisan kulkua.

rantanen- Hyvinkäällä on ihan pakko vetää täysillä, Rantanen jatkoi mestaruuskamppailusta, joka on tässäkin luokassa vielä täysin auki. Tilanne kärkimiesten osalta on käytännössä niin tasainen, että se joka ajaa Hyvinkäällä voittajana maaliin on myös tämän kauden mestari.

Pikku N, epäviralliset tulokset:
1. Matti Rantanen 52.01;1
2. Kalle Pinomäki +0.03;9
3. Jarno Kinnunen +0.12;6
4. Ville Hautamäki +0.16;9
5. Joni Nikko +0.44;5


Lopulliset viralliset tulokset osoitteessa: www.tenab.net

Kooste kilpailusta sunnuntaina 10.9.2006 MTV3-kanavalla,Motor Forum Extra klo 17.10
Ralli SM -sarjan seuraava osakilpailu: SM Finnsco-ralli, Hyvinkää, 30.9. - 1.10.2006

Pisteet top 5

1. Roope Korhonen / Anssi Viinikka 70 pistettä LMM (Rally2)
2. Benjamin Korhola / Sebastian Virtanen 49 pistettä VihUA (Rally2)
3. Anssi Rytkönen / Mikael Korhonen 38 pistettä KoMoKe (R5)
4. Mikko Heikkilä / Kristian Temonen 34 pistettä MäntsMK (Rally2)
5. Niclas Grönholm / Kristian Temonen 31 pistettä EMSC (Rally2)

< Katso kaikki >

Kalenteri 2024

1) 12.-13.1. SM Auto Sorsa Riihimäki-Ralli, Riihimäki
2) 1.-3.2. 59. Arctic Lapland Rally, Rovaniemi
3) 8.-9.3. SM Tuuri Ralli, Alavus
4) 24.-25.5. SM Mad-Croc Länsirannikon Ralli, Turku
5) 14.-15.6. SM Pohjanmaa Ralli, Seinäjoki
6) 23.-24.8. SM Ralli Lahti, Lahti
7) 4.-5.10. SM Ralli Kitee, Kitee

SM-sarja sosiaalisessa mediassa