Facebook Twitter Email Pinterest

Juha Salo

11.09.2006 / Juha Salo

Kauden viimeistä edellinen rallin SM-osakilpailu Uudessakaupungissa muovasi ison N-ryhmän mestaruuskamppailua uuteen järjestykseen. Kuuden pisteen ryhmäjohdossa varsinaissuomalaisille teille startannut Juha Salo menetti etumatkansa tekniseen vikaan päättyneessä rallissa. Salon Mitsubishi Ralliart Finland -tiimikaveri Jari Ketomaa siirtyi N-ryhmän voitollaan kultataistelussa yhdeksän pisteen johtoon. Yleiskilpailun voiton vei Sebastian Lindholm.

Salo ja kartanlukija Mika Stenberg olivat hereillä heti päivän ensimmäisillä erikoiskokeilla. Kahdeksan ek:n mittaisen kisan puolimatkassa kaksikko oli kaasutellut ripeimmin kolmella pätkällä ja piti ryhmäjohtoa 4,6 sekunnin erolla Ketomaahan. Anton Alén ja Juho Hänninen pysyivät Salon ja Ketomaan tuntumassa.
- Olimme hyvässä vauhdissa ykkösellä, kolmosella ja nelosella. Kakkosen asfalttipätkällä jäimme aivan liian paljon. Olisi ehkä kannattanut vaihtaa eteen asfalttirenkaat, niin kuin jotkut tekivät avauspätkän jälkeen, Mika Stenberg mietti huoltotauolla.

Viides erikoiskoe oli ratkaiseva Salon ja Stenbergin voittotavoitteelle.
- Yritimme nostaa hieman riskikynnystä ja jarruttaa muutamissa paikoissa hieman myöhemmin. Meillä oli vähän turhan rohkea nuotti. Eräässä oikealle taittuvassa mutkassa spinnasimme täyden ympyrän. Osuma penkkaan rikkoi turbon välijäähdyttimen letkun, eikä turbo enää ahtanut, Salo kertasi.

Karkkilalaisautokunta joutui selviytymään läpi vielä yhdestä ek:sta ennen kuin pääsivät huoltoon - se toi lisäongelmia.
- Autossa ei ollut voimaa, eikä sitä myöten vauhtia. Oli outoa ajaa. Auto valui mutkassa liian sisälle ja kivi rikkoi renkaan.

Auto saatiin huollossa ajettavaksi ja Salo jatkoi rallia seitsemänneltä sijalta 51,5 sekuntia johtaja Ketomaata perässä.
- Huollon jälkeen tultiin hieman varovasti, vaikka se ei paljoa ajassa näkynytkään. Jarrut olivat eriparia, mutta en silti nähnyt mahdottomana nostaa sijoitusta parilla pykälällä, Juha jatkoi.

Salon ja Stenbergin matka päättyi lopulta viimeisen erikoiskokeen puoliväliin, kun Mitsubishi Lancer EVO 9:n alapallonivelen kiinnitys petti.
- Oli tuuria, ettemme menneet ulos ja vauhdilla. Voi kuvitella, jos pyörä taittuu alle 180 kilometrin tuntivauhdissa, millaista tuhoa olisi voinut tulla. Onneksi olimme suoralla.

Ison N-ryhmän sekuntikamppailussa pisimmän korren vei Ketomaa ennen 3,6 sekuntia hävinnyttä Alénia. Hänninen oli kolmas. Uudenkaupungin keskeytys tiesi Salolle tärkeiden SM-pisteiden menetystä.
- Mestaruus ei ole enää omissa käsissä. Hopea on, mutta se ei houkuttele. Ajetaan täysillä ja voitetaan, katsotaan, mihin se riittää. Sisua siihen ei tarvita, täytyy vaan pitää kaasu pohjassa, Salo päätti.

SM-sarjan finaali ajetaan Hyvinkäällä 30.9.-1.10.


Tiedotus:
Mari ja Mervi Salonen
GSM 040 577 8748
Fax (02) 565 748
tiedotus@saloracing.net

Pisteet top 5

1. Roope Korhonen / Anssi Viinikka 70 pistettä LMM (Rally2)
2. Benjamin Korhola / Sebastian Virtanen 46 pistettä VihUA (Rally2)
3. Teemu Asunmaa / Ville Mannisenmäki 43 pistettä AlavUA (Rally2)
4. Anssi Rytkönen / Mikael Korhonen 36 pistettä KoMoKe (R5)
5. Mikko Heikkilä / Kristian Temonen 34 pistettä MäntsMK (Rally2)

< Katso kaikki >

Kalenteri 2024

1) 12.-13.1. SM Auto Sorsa Riihimäki-Ralli, Riihimäki
2) 1.-3.2. 59. Arctic Lapland Rally, Rovaniemi
3) 8.-9.3. SM Tuuri Ralli, Alavus
4) 24.-25.5. SM Mad-Croc Länsirannikon Ralli, Turku
5) 14.-15.6. SM Pohjanmaa Ralli, Seinäjoki
6) 23.-24.8. SM Ralli Lahti, Lahti
7) 4.-5.10. SM Ralli Kitee, Kitee

SM-sarja sosiaalisessa mediassa