Facebook Twitter Email Pinterest

Teemu Asunmaa janoaa menestystä myös Mikkelistä: "Mitä teknisempää ja vaikeampaa, niin sopii paremmin minulle"

16.02.2017 / Jari Hotti

Hannu's Rally Teamin Teemu Asunmaa kartanlukijansa Jonne Halttusen kanssa avasi rallin SM-sarjan uuden kauden parhaalla mahdollisella tavalla, kun tammikuussa Rovaniemen ympäristössä ajetusta legendaarisesta Tunturirallista tuli hurjan loppunousun myötä yleiskilpailun voitto, sekä SM1-luokan korkeimmat pisteet. Seuraavaksi edessä on tulevana viikonloppuna Mikkelissä ajettava SM Vaakuna-ralli.

Vuosina 2015 ja 2016 SM2-luokan Suomen mestaruuden voittaneen Teemu Asunmaan hyppäys rallin SM-sarjan kuninkuusluokkaan, sekä kalustonvaihto N-ryhmän Subarusta R5-luokituksen Skoda Fabiaan onnistui tuloksen puolesta parhaalla mahdollisella tavalla, kun kauden avannut Tunturiralli päättyi alavutelaisen voitonjuhliin. Legendaarisen Tunturirallin voittaminen maistui, mutta mitään suurempaa tunnekuohua se ei 29-vuotiaassa Asunmaassa kuitenkaan saanut aikaan.

- Aika maltillinen olen ollut näissä asioissa. Olihan se hieno voitto, mutta aika nopeasti katseet kääntyi kuitenkin jo kohti Mikkeliä. Ehkä sitten vuosien päästä se taas palautuu mieleen ja tulee enemmän mietittyä. Toivottavasti voittoja tulee kuitenkin vielä lisää, Asunmaa pohdiskeli pari viikkoa Napapiirin seikkailun päättymisen jälkeen.

Tunturirallin 10:stä erikoiskokeesta neljälle nopeimman ajan ajanut Asunmaa nousi rallin voittoon kahdella viimeisellä erikoiskokeella, vaikka ero ennen niitä kärjessä ajaneeseen Juha Saloon nähden oli jo 23,1 sekuntia. Rallin päättäneen Ristilammen 52-kilometrisen erikoiskokeen Asunmaa täräytti maaliin 24,4 sekuntia nopeammin kuin Salo. Uran toinen rallin SM-sarjan yleiskilpailun ykkössija ei Asunmaalle itselleen tullut yllätyksenä, mutta ennen rallia puheet tavoitteen suhteen olivat maltillisemmat.

- Se oli kuitenkin niin arvoitus se vauhti, kun kuitenkin uusi auto ja uudet asiat. Vuosien saatossa on nähty, että kaikki jotka ovat N-ryhmän kalustosta siirtynyt R5-autoihin, niin se on ottanut oman aikansa ennen kuin on lähtenyt kulkemaan, Asunmaa muistuttaa.

Voitontahtoinen Asunmaa ajoi Tunturirallissa viimeisen erikoiskokeen hurjalla riskillä, mutta SM-sarjan kokonaistilannetta ajatellen tulevissa ralleissa asiat katsotaan kuitenkin aina tilanteen mukaan.

- Osaan toki ajatella tilanteen mukaan järkevästikin. Kakkos- ja kolmossijakin on hyvä, jos ei vaan ole ollut mahdollisuutta voittoon.

"Kyseessä on kaksi hyvin erityylistä kilpailua"

Tunturiralli on rallin SM-sarjassa ainutlaatuinen kilpailu ja nyt ajettava SM Vaakuna-ralli eroaakin kauden avausosakilpailusta melkoisesti, eikä pelkästään kilpailureitin pituuden puolesta.

- Kyseessä on kaksi hyvin erityylistä kilpailua. Mikkelissä tiestö on paljon teknisempää ja pientä tietä on enemmän kuin muissa ralleissa, Asunmaa kuvailee ja lisää, että tämänkaltainen reitti sopii hänen ajotyylilleen.

- Ainakin Subarulla aiemmin oli niin, että mitä teknisempää ja vaikeampaa tiestöä, niin se sopii kyllä paremmin minulle.

Asunmaalle lähtötilanne kauden toiseen SM-osakilpailuun on nyt siinäkin mielessä helpompaa, että kilometrejä uudella Skodalla on kertynyt jo varsin runsaasti ja lisää tuntumaa tuli vielä viime viikonloppuna Sastamalan ja Mouhijärven suunnalla ajetuista testeistä.

- Voimansiirron puolelle tehtiin vähän muutoksia ja niitä kokeiltiin. Lopputulos oli kuitenkin se, että palattiin takaisin niihin säätöihin millä ajettiin Tunturissa, Asunmaa taustoittaa.

Mikkelissä kilpailijoista reitille ensimmäisenä lähtevät Baltic Rally Trophy -sarjan seitsemän autokuntaa ja sen jälkeen vuoroon pääsevät SM1-luokan kilpailijat joista Asunmaa ensimmäisenä. "Aura-auton" roolia ei Asunmaan tarvitse osakseen siis ottaa, mutta edelle lähtevät seitsemän kilpailijaa hieman mietityttävät etukäteen.

- Kyllähän ne ehkä hieman sotkee tietä, mutta se riippuu paljon myös kelistä. Jos on pakkaskeli, niin sitten ei ole juurikaan merkitystä, mutta plussakelissä saattaa jo vähän ollakin. Lopullisestihan sen näkee sitten, kun on muutama pätkä ajettu, että miten se menee.

Jos Tunturirallissa saattoi rallin avauspäivänä hieman aloittaa "kevyemmällä kaasulla" tarkkaillen muiden vauhtia, niin Mikkelin "sprinttikisassa" tilanne on täysin toinen.

- Kyttäilyyn ei ole kyllä varaa yhtään, vaan heti pitää olla valmiina, kun kisa alkaa. Puoli minuuttia jos olet Tunturissa takana, niin se ei ole vielä paljon. Mikkelissä se on todella paljon, Asunmaa muistuttaa.

Asunmaa odottaa kärkitaistelun osalta Mikkelissä hyvin samantyylistä kuin mitä oli Tunturirallissa, eli samat tutut nimet tulevat olemaan myös nyt ne kovimat kilpakumppanit. Tavoite tulevaan kisaviikonloppuun on varsin selkeä.

- Tottakai mahdollisimman paljon pisteitä pitäisi saada, se on tavoite, Asunmaa päättää.

Kaksipäiväinen SM Vaakuna-ralli käynnistyy perjantaina kahdella yleisöerikoiskokeella, jotka ajetaan Mikkelin raviradalla. Lauantaina on edessä seitsemän erikoiskokeen lenkki ja yhteensä rallissa ajetaan ek-kilometrejä hieman alle 130. Edellisvuoteen verrattuna reitti on mennyt uusiksi 90 %.

Teemu Asunmaa SM Vaakuna-rallissa 2013-2016

2013 - Subaru Impreza STi, yleiskilpailun ja SM1-luokan 6.
2014 - Subaru Impreza STi R4, yleiskilpailun 6. ja SM2-luokan 3.
2015 - Subaru Impreza STi, yleiskilpailun 5. ja SM2-luokan 1.
2016 - Subaru Impreza STi R4, yleiskilpailun 5. ja SM2-luokan 1.

Kuva: Jari Nurminen

Pisteet top 5

1. Roope Korhonen / Anssi Viinikka 70 pistettä LMM (Rally2)
2. Benjamin Korhola / Sebastian Virtanen 46 pistettä VihUA (Rally2)
3. Teemu Asunmaa / Ville Mannisenmäki 43 pistettä AlavUA (Rally2)
4. Anssi Rytkönen / Mikael Korhonen 36 pistettä KoMoKe (R5)
5. Mikko Heikkilä / Kristian Temonen 34 pistettä MäntsMK (Rally2)

< Katso kaikki >

Kalenteri 2024

1) 12.-13.1. SM Auto Sorsa Riihimäki-Ralli, Riihimäki
2) 1.-3.2. 59. Arctic Lapland Rally, Rovaniemi
3) 8.-9.3. SM Tuuri Ralli, Alavus
4) 24.-25.5. SM Mad-Croc Länsirannikon Ralli, Turku
5) 14.-15.6. SM Pohjanmaa Ralli, Seinäjoki
6) 23.-24.8. SM Ralli Lahti, Lahti
7) 4.-5.10. SM Ralli Kitee, Kitee

SM-sarja sosiaalisessa mediassa