Facebook Twitter Email Pinterest

Markkasen Itäralli sujui ilon ja katon kautta

05.03.2018 / Motormedia Suomi

Kalle Markkasen kilpailu Joensuun Itärallissa oli kaksijakoinen. Kauden kolmas talviralli tarjoili huikeat tiet opiskella lisää ralliautoilun alkeita. 

– Täytyy sanoa, että rallicross-miehelle jo nuotitus oli melkoinen kokemus. Olipa huimaa vuoristorataa, Markkanen hymyilee.

Itse kisa lähti käyntiin positiivisesti. Markkanen oli selkeästi löytänyt oikean kisavaihteen teknisten haasteiden sävyttämän Mikkelin kilpailun jälkeen. 

– Nyt alkaa löytyä luotto autoon. Alku tuli hyvin ja koko ajan parannettiin. Harmi, että kisa päättyi neljännellä erikoiskokeella nuottivirheeseen, Markkanen pohtii.

Isä Markku Markkanen lähti vaativan kisaan hoitamaan kartanlukijan postia. Ensimmäiseksi nuottiralliksi juuri Itäralli oli haastava. Tämä koittui myös autokunnan kohtaloksi.

– Rallin pisimmällä erikoiskokeella (EK4) oltiin tultu hyvin. Mulla oli sellainen hyvä flow päällä. Nuotti toimi ja luotto autoon oli hyvä. Nopean osuuden jälkeen oli hidas paikka ja joko nuotti tuli myöhässä, tai ei ollenkaan. Isä otti sen kyllä kokonaan omaan piikkiinsä, eli kyse ei ollut ajovirheestä, Markkanen summaa. 

Markku Markkanen myöntää, että kriittinen nuottivirhe oli täysin kartanlukijan ”moka”. 

– Kyllä se niin meni, että minulle tämä virhe menee, Markku Markkanen hymähtää.  

– Tultiin sellaista hyvin nopeaa jaksoa, jossa vuorotellen käännyttiin oikealle ja vasemmalle. Sitten tulin vasen nopea, Kalle Markkanen kertaa. 

– Odotin nuottia, mutta sitä ei kokaan tullut. Kun näin mutkan, ei siinä vaiheessa ollut enää muuta tehtävissä kuin kiskaista käsijarrusta auto poikittain. Paikka tuli silmille, ja aikaa oli tosi vähän tehdä enää mitään, Markkanen sanoo. 

Auto kaatui ja tuulilasi meni kaadossa rikki.   

– Paikassa oli osaavia katsojia ja auto saatiin aika nopeasti pyörilleen. Huollossa ei kuitenkaan saatu ehjää lasia rikkoutuneen tilalle, joten meidän oli pakko keskeyttää, Markkanen paljastaa. 

Kisa jäi kesken sijalta 13. Matkaa pistesijoille oli enää reilut kymmenen sekuntia. 

– Parannusta Mikkelin SM-ralliin oli selvästi. Ajettiin jo aidosti kilpaa pistesijoista. Koko ajan opitaan lisää ja se on tietysti tässä tarkoituskin. Kilpailu SM3-luokassa on todella kovaa. Kaiken pitää onnistua täydellisesti, että päästään pistesijoille. Virheisiin ei ole varaa. Nyt sellainen tapahtui, mutta tästäkin pitää ottaa opiksi, Kalle Markkanen miettii.  

– Auto oli muuten täysin kunnossa, joten harmitti jättää kesken rikkoutuneen tuulilasin takia. Mutta yhtäkaikki, saatiin taas todella hyviä kilometrejä, joten tästä on hyvä jatkaa, Markkanen vakuuttaa. 

Kuva: Jari Kohonen

Pisteet top 5

1. Roope Korhonen / Anssi Viinikka 70 pistettä LMM (Rally2)
2. Benjamin Korhola / Sebastian Virtanen 46 pistettä VihUA (Rally2)
3. Teemu Asunmaa / Ville Mannisenmäki 43 pistettä AlavUA (Rally2)
4. Anssi Rytkönen / Mikael Korhonen 36 pistettä KoMoKe (R5)
5. Mikko Heikkilä / Kristian Temonen 34 pistettä MäntsMK (Rally2)

< Katso kaikki >

Kalenteri 2024

1) 12.-13.1. SM Auto Sorsa Riihimäki-Ralli, Riihimäki
2) 1.-3.2. 59. Arctic Lapland Rally, Rovaniemi
3) 8.-9.3. SM Tuuri Ralli, Alavus
4) 24.-25.5. SM Mad-Croc Länsirannikon Ralli, Turku
5) 14.-15.6. SM Pohjanmaa Ralli, Seinäjoki
6) 23.-24.8. SM Ralli Lahti, Lahti
7) 4.-5.10. SM Ralli Kitee, Kitee

SM-sarja sosiaalisessa mediassa