Facebook Twitter Email Pinterest

Patric Öhmanin tavoite täyttyi Suomen MM-rallissa - 'Kokemus vailla vertaa'

12.08.2019 / Jari Hotti

Ensimmäistä kertaa Suomen MM-ralliin osallistunut Patric Öhman yhdessä kartanlukijansa Aki Sparren kanssa ylsi ennen kilpailua asettamaansa tavoitteeseen sataprosenttisesti. Tavoitteena ollut maaliinpääsy toteutui ja siinä sivussa kaksikko kirjautti luokasta yhdeksännen sijan.

Suomen MM-rallissa etuvetoisten autojen RC4-luokkaan starttasi 23 kilpailijaparia, joista 14 kilpaili junioreiden MM-pisteistä. Maaliin asti tiensä selvitti lopulta 18 kilpailijaparia, joista neljä joutui turvautumaan viikonlopun aikana Ralli 2 -sääntöön. Numerolla 111 mukana kilpailussa olleet Go4Speed Motorsport -tiimin Patric Öhman ja kartanlukija Aki Sparre eivät Ralli 2 -sääntöä tarvinneet, vaan kaksikko selvitti reitin läpi ilman suurempia murheita.

- Viimeisen kerran, kun Ruuhimäen maalihypyn yli tultiin, niin oli fiilis siinä kohtaa kyllä älyttömän hyvä. Se oli sellainen fiilis, että "yes, se onnistui". Onneksi saatiin vietyä tämä kilpailu läpi niin kuin oli suunniteltukin, onnistuttiin ajamaan järkevästi. Se Päijälän rengasrikko oli pientä kuitenkin verrattuna niihin ongelmiin mitä monella muulla oli. Onhan tämä ollut upea kilpailu ja kokemus vailla vertaa, Öhman hehkutti kilpailun jälkeen.

Ensimmäiseen ajopäivään mukaan laskettiin torstai- ja perjantai-iltana ajettu Harjun kaupunkierikoiskoe, sekä perjantain yhdeksän metsäpätkää. Perjantain ja lauantain väliselle yötauolle saavuttaessa ek-kilometrejä oli ajettu hieman alle 129 ja Öhman löytyi tässä kohtaa RC4-luokassa sijalta 15.

- Yllättävän rajuun kuntoon on tiet mennyt, on raaka ja raju reissu autolle. Onneksi ollaan täällä ilman ongelmia. Osumia on tullut pitkin päivää sieltä, täältä ja tuolta. Tosi hurjassa kunnossa on tiet, varsinkin pienemmät tiet. Kiviä on tosi paljon ja kaikkia ei voi mitenkään väistää. Yritetään edes ne suurimmat saada väistettyä ja ne mitä ei saada väistettyä, niin yritetään ajaa suoralla autolla yli, Öhman kommentoi perjantai-iltana.

Lauantaina ajettiin kahdeksan erikoiskoetta yhteispituudeltaan noin 133 kilometriä. Öhman nousi luokan kokonaistilanteessa sijalle kymmenen, vaikka menoa hidastikin yksi rengasrikko.

- Päijälän loppupäässä mentiin vähän leveäksi yksi nypyn ylitus. Kartturin puolen eturengas osui kiveen ja se rengas tyhjeni oikeastaan kerrasta siinä. Siitä oli pari-kolme kilometriä erikoiskokeen maaliin, niin ajettiin sitten sillä tyhjällä eturenkaalla maaliin. Onneksi mitään muuta ei siinä hajonnut, Öhman totesi.

"Toinen kerta olisi varmasti helpompi"

Vertailtaessa perjantain ja lauantain reittiä, Öhmanin vaaka kallistui lauantain suuntaan.

- Pätkät oli tänään tosi paljon nautinnollisempia ajaa, ihan jo profiilinsakin puolesta. Törkeän siistejä erikoiskokeita! Toki toisella ajokerralla löytyi myös sitä rajuun kuntoon mennyttä tietä, mutta kokonaisuutena mukavampi päivä tämä oli kuin perjantai, Öhman sanoi lauantai-illan huoltoon saapuessaan.

Keski-Suomen legendaarinen sorasirkus tunnetusti vetää joka kesä ison määrän rallin ystäviä "penkalle" todistamaan kilpailun tapahtumia ja niin myös tänä vuonna.

- Porukkaa on aivan älyttömästi katsomassa, jo senkin puolesta on tosi hienoa laskea menemään, Öhman ihaili MM-rallin meininkiä.

Kun Ruuhimäen erikoiskoe oli ajettu sunnuntaina toiseen kertaan, oli Öhmanin ja Sparren taival Suomen MM-rallissa tullut päätökseensä ja tavoite maaliin pääsyn osalta oli täyttynyt sataprosenttisesti. Öhman on tänä vuonna sijoittunut rallin SM-sarjassa SM3-luokassa kertaalleen kahdeksanneksi ja kolme kertaa yhdeksännäksi. Jo tässäkin valossa yhdeksäs sija vantaalaisen ensimmäisessä MM-rallissa on hieno saavutus.

- Oli tiedossakin, että jos pysyy poissa ongelmista ja pystyy ajamaan edes jonkinlaista vauhtia, ettei vaan köröttele siellä, niin varmasti tuloskin voi olla hyvä. Osasin odottaa, että tulee kato käymään, mutta en ehkä näin suurta. Kertoo vaan kisan ja tiestön haastavuudesta, ralli on raaka laji. Maaliin pitää päästä, Öhman muistutti.

Öhmanin ja Sparren Suomen MM-ralli vuosimallia 2019 ei ollut mikään tulos tai ulos -kilpailu, eikä varsinkaan verenmaku suussa suoritettu urheilusuoritus. Tämän kaksikon osallistumisessa oli ennen kaikkea kyse siitä aidosta rakkaudesta lajia kohtaan, sekä yhden suuren unelman toteutuminen. Työmäärä tuon unelman toteuttamiseen oli ennen kilpailua valtavan suuri, mutta ennen kaikkea nyt tavoitteen täyttyessä voidaan helposti sanoa, että se työ todellakin kannatti.

Nyt kun ensimmäinen Suomen MM-ralli on jo taakse jäänyttä elämää, niin miten sitten vuoden päästä - ensi vuonna yksinkertaisesta Jyväskylä-osallistujasta kertaheitolla kaksinkertaiseksi?

- Toivottavasti pystytään tulemaan vielä takaisin. Älyttömän hieno kokemus tämä oli, tosi hieno kilpailu kaikkine järjestelyineen ja muutenkin. Olisihan se älyttömän paljon helpompi tulla uudestaan, nyt kun tietää kaikki metkut ja mitä tämä sirkus pitää sisällään. Toinen kerta olisi varmasti helpompi, mutta tässä kohtaa tietenkään ei pysty vielä sanomaan mitään, Öhman päätti.

Kuva: Honza Fronek

Pisteet top 5

1. Roope Korhonen / Anssi Viinikka 70 pistettä LMM (Rally2)
2. Benjamin Korhola / Sebastian Virtanen 46 pistettä VihUA (Rally2)
3. Teemu Asunmaa / Ville Mannisenmäki 43 pistettä AlavUA (Rally2)
4. Anssi Rytkönen / Mikael Korhonen 36 pistettä KoMoKe (R5)
5. Mikko Heikkilä / Kristian Temonen 34 pistettä MäntsMK (Rally2)

< Katso kaikki >

Kalenteri 2024

1) 12.-13.1. SM Auto Sorsa Riihimäki-Ralli, Riihimäki
2) 1.-3.2. 59. Arctic Lapland Rally, Rovaniemi
3) 8.-9.3. SM Tuuri Ralli, Alavus
4) 24.-25.5. SM Mad-Croc Länsirannikon Ralli, Turku
5) 14.-15.6. SM Pohjanmaa Ralli, Seinäjoki
6) 23.-24.8. SM Ralli Lahti, Lahti
7) 4.-5.10. SM Ralli Kitee, Kitee

SM-sarja sosiaalisessa mediassa