"$lang='en'""$lang='en'"
SuomeksiIn English

 

kumppanit_pysty.jpg

Pekka Vihmalle Citroënin etuvetotykki

PekkaVihmanCitroen.jpg

Rallin SM-sarjan 14. tammikuuta avaava Riihimäki-ralli toimii aikanakin yhden rallipelin Suomen debyyttikisana.
Hattulalainen Pekka Vihma tuo kaksivetoisten SM-kisaan huippuauton. Ranskassa rakennetun Citroën DS3 R3T:n on suunnitellut sama insinööriryhmä, joka on toteuttanut Sebastien Loebin ja Mikko Hirvosen WRC-auton. Vihman hankkima DS3 R3T on ensimmäinen laatuaan Suomessa.

DS3 R3T on pisimmälle viety etuvetoinen nykyralliauto, minkä rahalla voi saada. DS3 R3T:ssä on mm. todella edistyksellinen hydraulinen vaihteensiirto, joka perustuu Citroën Racingin C4-maailmanmestaruusautossa käytettyyn vaihteistoon. Vaihteita käytetään ratin takana olevasta "läpyskästä". Koska kytkintä käytetään vain lähdössä, poljin on nostettu niin ylös, että vasemman jalan jarrutusta käytettäessä isoillekin kengille on riittävästi tilaa.

Huiman rallipelin 1,6-litraisen turbokoneen teho on 210 hevosvoimaa. Voima ja vääntö eivät pienestä etuvedosta ihan heti lopu.
Kaksivetoiset autot ajavat kahdessa luokassa, mutta jaossa on entiseen tapaan vain yksi kaksivetojen suomenmestaruus. Kaksi edellistä kaksiveto-SM:ää on voittanut Kalle Pinomäki.
(-PV)