"$lang='en'""$lang='en'"
SuomeksiIn English

 

kumppanit_pysty.jpg

Tiukkaa, tiukkaa, Lappi johtaa

p-sm-lappi-makinen.jpg

Tommi Mäkinenkin oli seuraamassa Arctic Lapland Rallia ja miesten saapumista huoltoon. Kuva: Marko Mäkinen

Ralli SM -sarjan toisessa osakilpailussa väännettiin todella kättä kisan sekä nelivetoisten että kaksivetoisten voitosta. Sarjan avauskilpailussa Riihimäellä kaksi viikkoa sitten nuori pieksämäkeläinen Esapekka Lappi yllätti hienoisesti monet nappaamalla voiton ennen moninkertaista ja hallitsevaa nelivetoisten suomenmestaria Juha Saloa.

Nyt Rovaniemellä kaksipäiväisen rallin ensimmäisenä päivän jälkeen Esapekka Lappi on 17,5 sekunnilla nelivetoisten johdossa. Salo ajoi vain 0,6 sekunnin pohjat ykköselle ja 5,4 sekunnin pohjat kolmoserikoiskokeelle, mutta muuten Lappi on hallinnut kisaa. Kakkoserikoiskokeen 16 sekunnin pohja-aika kohahdutti rallikansaa, mutta pienoinen selitys asialle saattoi löytyi miesten kaartaessa ensimmäiseen huoltoon.
"Jotain kummallista tapahtui puolivälissä kakkospätkää, kun autosta ikään kuin puhti hieman katosi ja tuulilasille alkoi pirskahtaa öljyä", kertasi Salo.

Huollossa selvisi, että öljytikku ei ollut pysynyt paikallaan. Kun tämä oli korjattu, Salo lähti ajamaan Lappia kiinni ja onnistuikin kaventamaan eroa heti kolmosella. Kun päivän viidestä erikoiskokeesta neljä on ajettu, kasvatti Lappi 0,7 sekunnin verran eroa lisää.

"Aitta (EK2) tuli tosin hyvin, pari vaihtovirhettä. Meni paremminkin kuin suunniteltiin. EK oli tosi hyvässä kunnossa, eikä irtoluntakaan ollut. Kyllä nuo muutkin on vielä ajettava, ei tätä vielä ole voitettu", toppuutteli Lappi kannustajiaan.

Mikko Pajuselta odotettiin Riihimäen kolmannen sijan jälkeen Rovaniemeltä myös paljon. Pajunen ei kuitenkaan ole koko päivänä pysynyt kärjen vauhdissa, kolmen erikoiskokeen jälkeen eroa oli jo yli minuutti. Neljännellä oli lisää ongelmia, Pajunen jäi pohja-ajasta lähes neljä minuuttia. Pajusen ongelmien uumoiltiin johtuvan rengasvalinnasta, mutta tätä Pajunen itse ei myöntänyt.
"Ei renkaissa mitään vikaa ole. Ei pitäisi tökkiä keulaa lumipenkkoihin. Putsariin meni kakkosella lunta ja meno tyrehtyi silloin pikku hiljaa siihen. Nelosella vaihdettiin vielä ilmanputsari pätkällä, aikaa kului yli kolme minuuttia", kertasi Pajunen huollossa.

AKK:n huippuvalmennustiimin kolmas jäsen Lapin ja Pajusen lisäksi nilsiäläinen Jukka Korhonen teki nousua kohti kärkeä. Riihimäellä vielä uusi nelivetoinen auto oli outo, nyt tuntui vauhti parantuvan pätkä pätkältä. Korhonen oli yötauolle tultaessa kolmentena, eroa kärkikaksikkoon on kuitenkin jo noin 1.04,4. Seuraavana tuloslistalla oleva Ari Vihavainen on vajaan kahden minuutin päässä. Sakari Vierimaa viidentenä on jäänyt Lapista jo yli kolme minuuttia.
"Jouduttiin ajamaan melkoisessa lumipölyssä, eli siitä ei tullut yhtään mitään", kertasi Vihavainen tapahtumia nelosella.

Esapekka Lappi nautiskeli vielä "koko rahan" edestä, sillä vielä päivän viimeiselle erikoiskokeelle Lapille kirjattiin peräti 6,7 sekunnin pohja-aika ennen Juha Saloa.

Kärkinelikossa koko päivän ajanut Joni Nikko keskeytti neljännellä erikoiskokeella ulosajoon.

Taukotilanne SM1-luokassa:
1) Esapekka Lappi-Janne Ferm PiekUA/FCDA Ford 52.07,4; 2) Juha Salo-Marko Salminen KaUA/NoorUA/Mk Mitsubishi + 17,5; 3) Jukka Korhonen-Mikael Korhonen NilUA/EspooUA Mitsubishi + 1.04,4; 4) Ari Vihavainen-Antti Piira HeiUA/SatUA Mitsubishi +2.32,5; 5) Saku Vierimaa-Mika Rajasalo TapUA/TamUA Mitsubishi + 3.25,8; 6) Jukka Ketomäki-Kai Risberg AL-Härmä/VUA Mitsubishi + 3.46,3; 7) Kari Ali-Rantala-Ossi Lehtonen RiiUA Mitsubishi + 4.01,2; 8) Riku Tahko-Markus Soininen EspUA/LprRT Mitsubishi + 4.29,8; 9) Arto Juolahti-Sanna Huoponen THU-team Mitsubishi + 4.55,9; 10) Mikko Eskelinen-Arto Kapanen JyvUA/PetUA Mitsubishi + 4.57,5