"$lang='en'""$lang='en'"
SuomeksiIn English

 

kumppanit_pysty.jpg

Lappi valloitti Tunturin

p-akk-lappi3.jpg

Esapekka Lappi ja kartanlukija Janne Ferm rallityttöjen ympäröiminä. Kuva: Marko Mäkinen

Naarajärveläinen 21-vuotias Esapekka Lappi osoitti jo eilen, Arctic Lapland Rallin ensimmäisenä päivänä, että kyyti on kylmää heti ensimmäisestä erikoiskokeesta lähtien. Vaikka hallitseva SM1-luokan mestari Juha Salo parilla pätkällä ajoi nopeammin kuin Lappi, aikaero oli vain häviävän pieni, ei aina edes sekuntiakaan. Perjantaipäivän jälkeen kärkikaksikon ero oli 17,5 sekuntia.

Yötauolla tilanne vielä hieman muuttui, sillä SM1-luokan osalta neljännen erikoiskokeen ajat poistettiin ja lauantaiaamuna miehet lähtivät selvittämään viidelle erikoiskokeelle paremmuuttaan noin 16 sekunnin erolla Lapin hyväksi.

Eikä päivän aikana ollut epäilystäkään siitä, kuka on tämänvuotisen rallin tähti. Lappi ajoi lauantain neljälle ensimmäiselle erikoiskokeelle pohja-ajat ja ennen viimeistä 47-kilometristä erikoiskoetta eroa Saloon oli kertynyt jo 38,8 sekuntia. Kärkikaksikko oli kaksi päivää jo tullut niin tasatahtia, että ilman virheitä Lappi näytti olevan menossa kohti voittoa.
"Hieman yritin alussa varmistella muutaman kilometrin verran, mutta huomasin, ettei ajosta oikein tule mitään. Nostin vauhtia uudestaan ja loppu tultiinkin samaa kisavauhtia kuin muillakin pätkillä", kertasi maalissa tyytyväinen Lappi.
Salolle kirjattiin 1,3 sekunnin pohjat päivän päätteeksi, joten Esapekka Lappi voitti kauden toisen SM-osakisansa 37,5 sekunnilla.
"Täytyy tässä kait olla itsestään ylpeä, kun pystyin Salon pitämään takana. Fiilikset on todella hyvät", myönsi Lappi, joka ei aivan kauden alkaessa uskonut mahdollisuuksiinsa vielä talvella nousta osakisavoittoon, mutta nyt niitä on plakkarissa peräti kaksi.

Juha Salo myönsi, että kovaa sai eilen ja tänään tulla.
"Ei mun mielestä koskaan ole SM-kisoissa ajettu tällaista vauhtia. Oli hieno kisa, nyt tarttee valmistautua entistä tarkemmin seuraaviin kisoihin, jos aikoo pysyä mestaruustaistossa mukana. Hienosti poika laskee, on kiva, että saadaan kunnon kisaa aikaan", jaksoi Salo olla positiivinen, vaikka kaipa siellä sielun syövereissä harmitti pienet tekniset ongelmat matkan varrella.

Nilsiäläinen Jukka Korhonen oli mies, jolle kävi todella huono tuuri. Korhonen oli hyvin päässyt uuden nelivetoisensa kanssa päässyt sinuiksi, ja koko päivän näytti siltä, että Lapin, Salon ja Korhosen lisäksi muilla ei juuri ollut asiaa kärkikolmikkoon. Korhonen toki jäi muutamia sekunteja koko ajan, mutta muut jäivät reilusti enemmän. Korhonen oli ennen viimeistä erikoiskoetta kolmantena puolisentoista minuuttia Lapista jääneenä, mutta varsinaisen huono tuuri iski viimeisellä pätkällä.
"Tielle oli penkan laidalta tai jostain pudonnut iso kivi, johon kuljettajan puoleinen pyörä iskeytyi ja rengas meni puhki. Yritin ensin ajella kolmisen kilometriä paikkaan, jossa voisin renkaan turvallisesti vaihtaa. Kun paikka löytyi, tunkkikin oli sitten jäässä, joten aikaa tuhraantui yli 10 minuuttia", harmitteli Korhonen maalissa.
Korhosen loistava kolmas sija vaihtui hetkessä 17:nteen sijaan, joten pettymys oli valtava.

Sen sijaan nyt kolmanneksi ajanut Mikko Pajunen oli varsinainen "hannu hanhi". Jo perjantain pätkäajat olivat Pajusella kehnoja, eikä oikein kunnon selitystä asiaan tuntunut löytyvän. Neloserikoiskokeella Pajunen ja kartanlukijansa Kaj Lindström joutuivat pysähtymään ja vaihtamaan ilmanputsarin, aikaa tuhraantui nelisen minuuttia enemmän kuin muilla. Sijoitus yötauolle mentäessä oli vasta 11:s. Yön aikana tilanne muuttui. EK:n 4 ajat poistettiin, joten Pajunen kapusi takaisin sijalle 3.
EK:lla 4 viisi ensimmäistä autoa lähetettiin kahden minuutin välein, mutta siitä eteenpäin sääntöjen mukaisesti minuutin välein. Kilpailijat eivät tähän suostuneet syystä, että ensimmäiset autot pystyivät ajamaan huomattavan vähäisemmässä lumipöllyssä, joten tuomaristo poisti ek:n 4 tuloksista.

Lauantain ensimmäiselle tauolle puolilta päivin tullessaan Pajunen vieläkin tuskaili autonsa kanssa.
"Nyt ei oikein mene niin kuin pitäisi", oli Pajunen vähäpuheinen.

Tommi Mäkinen Racingin Subarulla ajava Pajunen sai tauon aikana huoltomiehiltä apuja. Vaihdelaatikko vaihdettiin ja sen jälkeen alkoivat pätkäajat Pajusella parantua. Kahdelle viimeiselle erikoiskokeelle Pajunen latasi jo ihan siedettävät ajat kärkikolmikkoon, joten ongelma oli korjattu.
Vaihdelaatikossa oli etuperä rikki, siinä oli selitys asialle, kerrottiin viimeisen pätkän jälkeen. Taisi mies olla tyytyväinen, kun lopuksi vielä nappasi kisan kolmannen sijan, tosin Korhosen epäonnen myötä ja yli kolme minuuttia jääneenä.

Tuloksia:
SM1-luokka

1) Esapekka Lappi-Janne Ferm PiekUA/FCDA Ford 1.41.55,0; 2) Juha Salo-Marko Salminen KaUA/NoormUA/MK Mitsubishi + 37,5; 3) Mikko Pajunen-Kaj Lindström JyvUAFCDA Subaru + 3.19,4; 4) Ari Vihavainen-Antti Piira HeiUA/SatUA Mitsubishi + 4.51,5; 5) Jukka Ketomäki-Kai Risberg AL-Härmä/VUA Mitsubishi + 6.05,9; 6) Riku Tahko-Markus Soininen EspooUA/LprRT Mitsubishi +6.53,6; 7) Saku Vierimaa-Mika Rajasalo TapUA/TamUA Mitsubishi + 7.03,7; 8) Kari Ali-Rantala-Ossi Lehtonen RiiUA Mitsubishi + 8.57,0; 9) Mattias Therman-Janne Perälä RoiUA/FCDA Mitsubishi + 8.59,7; 10) Arto Juolahti-Sanna Huoponen THU-team Mitsubishi + 9.02,4

SM-pisteet osakisan 2/7 jälkeen:
1) Lappi 55; 2) Salo 45; 3) Pajunen 37,5; 4) Vihavainen 24; 5) Tahko 18; 6) Ali-Rantala 13; 7) Joni Nikko LaihUA 12; 8) Vierimaa 12; 9) Jukka Korhonen NilsUA 10; 10) Jussi Tiippana MikUA 8 pistettä