"$lang='en'""$lang='en'"
SuomeksiIn English

 

kumppanit_pysty.jpg

Riku Tahko taistelee vähintään SM-pronssista

p_TahkoLapua.jpg

Espoolainen Riku Tahko päätti kauden alussa, että tänä vuonna taistellaan tosissaan SM-mitalista nelivetoisten luokassa. Ensimmäisen osakisan tulos Riihimäellä meni valitettavasti rengasongelmien vuoksi reippaasti alle odotusten, mutta seuraavista kisoista Tahko on napsinut pisteitä sen verran, että on ennen Kouvolassa ajettavaa sarjan viidettä osakisaa pistetaulukossa neljäntenä, 12,5 pisteen päässä kolmantena olevasta Mikko Pajusesta.

Yllättäin Tahkon tilanne mitalitaistelussa hieman helpottui, kun Mikko Pajunen kertoi jättävänsä ainakin Kouvolan, jos ei loppukauden muutkin kisat väliin.
"Eihän sitä mielellään tällä tavalla paranna asemiaan, ajamalla olisi tietysti mukavampi saavuttaa tuloksia", tunnusti Tahko.
"Pajunen on koko kauden ajan ollut meillä tähtäimessä, emmekä ihan vielä ole häntä pystyneet ajamalla nujertamaan, mutta tällaistahan tämä ralliautoilu on."

Tahko ja kartanlukijansa Markus Soininen olivat jo tyytyväisiä vauhtiinsa edellisessä osakisassa Lapualla ja erityisesti pariin viimeiseen pätkään.
"Todettiin yhdessä, että nyt ei oltaisiin yhtään kovempaa enää pystyneet tulemaan. Onnistuimme saamaan autoista ja renkaista kaiken mahdollisen irti", kertasi Tahko, joka myönsi, että hetkittäin tilanteet alkoivat olla jo aika lailla riskirajoilla.

"Samaan tahtiin aiomme nyt lähteä Kouvolaankin. Ajamme niin lujaa kuin mahdollista, vaikka joudumme jonkin verran antamaan ´tasoitusta´, sillä olemme kärkiautoista ainoa N-ryhmäläinen."

Tahkon pahin uhkaaja mitalitaistossa on viidentenä pisteissä oleva Ari Vihavainen, joka onnistuessaan ja ilman teknisiä ongelmia ajaa ehdottomasti kisan kärkisijoista.
"Artulla laukkaa kyllä tosi hyvin ja mies on vaikea vastustaja. Vihavainen on kuitenkin pidettävä takana Kouvolassa ja muissakin loppukauden kisoissa, jos mitaleille aiomme."

Kouvolan SM O.K. Auto -rallissa kilpailijat ajavat perjantaina yhden erikoiskokeen ja lauantaina neljä kahteen kertaan. Tämä osittain helpottaa kilpailijoiden nuotittamista, mutta saattaa tuoda myös yllättäviä ongelmia.
"Rengasrikkojen mahdollisuus kasvaa tietysti, kun teitä ajetaan kahteen kertaan. Täytyy olla tällä kertaa tavallista tarkempi ajon aikana. Muutoinkin aion nyt totisesti olla hereillä heti aamusta lähtien, vaikka meillä tuntuu olevan sukurasitteena se, että kisassa ollaan parhaimmillaan vasta sitten kun ollaan jo viimeisillä pätkillä", tokaisi Tahko.