Facebook Twitter Email Pinterest

Lindholmin voitto vesittyi viimeisen erikoiskokeen draamaan

19.10.2025 / Marko Mäkinen

GRX-tiimin Emil Lindholmin ja Reeta Hämäläisen varmalta näyttänyt Rally Terra Sarda asfalttirallin voitto Sardiniassa Italiassa vesittyi moottorin sammumiseen jarrutuksessa ja siitä seuranneeseen ulosajoon. Lindholm menetti tilanteessa 7 minuuttia, pudoten rallissa kymmenen parhaan ulkopuolelle sijalle 13.
 
Italialaisen Miele Racingin Škoda Fabia RS Rally2:lla Sardiniassa kilpaillut GRX-tiimin Emil Lindholm ja Reeta Hämäläinen johtivat asfalttialustalla ajettavaa Rally Terra Sardaa eilisen avauspäivän jälkeen 8,8 sekunnilla.

Suomalaiskaksikko kellotti Škodallaan päivän kolmelle erikoiskokeelle kaksi pohja-aikaa. Rallissa toisena ajanut Hyundai Hayden Paddon sai nimiinsä yhden pohja-ajan.

Tänään sunnuntaina Lindholm kasvatti johtonsa ennen päivän viimeistä erikoiskoetta 17,9 sekuntiin. Rallin viimeinen EK tarjosi kuitenkin suomalaisittain suurta draamaa, sillä Lindholmin Škodan moottori sammui jarrutuksessa ja auto liukui tieltä suoraa ulos.

Suomalaiskuljettaja yritti käynnistää moottorin nopeasti uudelleen, mutta se jäi yritykseksi.

- Moottori ei ensi alkuun käynnistynyt, ja kun se lopulta joten kuten käynnistyi, niin se kävi huonosti. Nousin autosta ja tutkin moottoritilan, ja kaikki oli kunnossa. Kun lopulta katsoi takapuskurin alle niin huomasin, että pakoputken pää oli auton alla pientä hiekkakasaa vasten ja siksi moottori ei suostunut käymään. Puhdistin käsin ylimääräiset hiekat pois ja jatkoimme matkaa EK:n maaliin.

- Tismalleen samassa kohdassa rallin voittoon ajaneen (Hayden) Paddonin autosta katkesi vetoakseli ja hän jäi ensimmäisen ajokerran ajastaan puolisen minuuttia. Aika surkeaa tuuria kokonaisuudessaan meillä, mutta tähän on jo tottunut. Kun asiat ei ota onnistuakseen niin ne eivät ota. Ei auta muuta kuin kääntää seuraava sivu ja yrittää uudelleen, Lindholm harmitteli.

Viimeistä erikoiskoetta lukuun ottamatta ralli sujui suomalaiskaksikolta suunnitelmien mukaisesti.

- Kaavan mukaan meni, sillä saimme MM-ralleja varten tärkeätä asfalttikokemusta ja arvokkaita kilometrejä todella erilaisilta asfalttiteiltä.

- Tämä kausi oli nyt tässä. Suuri ja lämmin kiitos kaikille yhteistyökumppaneillemme ja mukanamme eläneille. Ensi vuotta rakennetaan, ja siitä tiedotamme sitten, kun asiat ovat tiedottamista vaille valmiita, Lindholm muistuttaa.

Kuva: Porto Cervo Racing

Pisteet top 5

1. Esapekka Lappi / Enni Mälkönen 159 pistettä PiekUA (Rally2)
2. Tuukka Kauppinen / Sebastian Virtanen 114 pistettä Huuha UA (Rally2)
3. Teemu Asunmaa / Tuukka Shemeikka 97 pistettä AlavUA (Rally2)
4. Jari Liiten / Per Almkvist 64 pistettä S (Rally2)
5. Niclas Grönholm / Samu Vaaleri 61 pistettä EMSC (Rally2)

< Katso kaikki >

Kalenteri 2026

    1. 16.-17.1. SM Mikkeli Ralli, Mikkeli
    2. 29.-31.1. Arctic Lapland Rally, Rovaniemi
    3. 27.-28.2. SM Riihimäki Ralli, Riihimäki
    4. 22.-23.5. SM Imatra Ralli, Imatra
    5. 12.-13.6. SM Jyväskylän Kesäralli, Jyväskylä
    6. 14.-15.8. SM Ralli Kitee, Kitee
    7. 25.-26.9. SM Porvoo Ralli, Porvoo

SM-sarja sosiaalisessa mediassa