"$lang='en'""$lang='en'"
SuomeksiIn English

 

Tiukka sekuntitaistelu Laukaassa - Juha Salo avasi voittotilinsä

podiumKauden neljäs osakilpailu ja samalla viimeinen talvikisa ajettiin lauantaina Laukaassa. Tiestö oli tuttua aiemmilta vuosilta ja reitti kierteli mm. samoissa maisemissa Rallin MM-sarjan Suomen osakilpailu Neste Oil Rallin kanssa. Keli puolestaan oli tälle talvelle tyypillisen leuto. Parasta vauhtia pitivät yllä Jussi Välimäki ryhmä A:ssa, Juha Salo isossa N:ssä ja yleiskilpailussa sekä Jarkko Nikara pikku N:ssä. Kevättauolle lähdetään SM-tilanteen kannalta mielenkiintoisista asetelmista.

Jussi Välimäki ryhmä A:n ykkönen

SM-pistejohdossa ennen Peurunkarallia ollut Jarmo Mikkonen sai juuri kisan alla tarpeekseen oikuttelevasta Ford Focus WRC:stään ja myi auton pois. Mikkonen starttasi Laukaan reitille allaan Mitsubishin Lancer Evo 7. Samanlaisella Mitsulla matkaa tehnyt kilpakumppani Jussi Välimäki aloitti vahvasti kellottamalla Ryhmä A:ssa nopeimman ajan päivän kahdella ensimmäisellä erikoiskokeella. "Jamppa" Mikkosen vauhti oli erikoiskokeella yksi vasta neljänneksi nopeinta ja EK:lla 2 Mikkosen autoon iskivät konemurheet ja mies keskeytti kisan. Saman kohtalon koki Heikki Westerlund, joka joutui jättämään leikin sikseen kolmannelta sijalta vaihdelaatikon hajottua.

Välimäki jatkoi ryhmä A:n pohja-aikojen takomista EK:lla 3. Pahin haastaja löytyi ainoan kisaan startanneen WRC-auton ratin takaa. "Kokeilumielessä" Toyota Corolla WRC:llä Laukassa ajanut Kai Eklund oli alusta saakka Välimäen jälkeen luokan toiseksi nopein. Westerlundin keskeytyksen jälkeen kolmospaikan otti Mitsubishi Lancer Evo 8:lla matkannut Mika Eloluoma. Tässä järjestyksessä tultiin myös maaliin, sillä Välimäki oli lopulta nopein päivän kaikilla kuudella erikoiskokeella.

Eloluoman auto ei kuitenkaan läpäissyt loppukatsastusta ja tuomaristo hylkäsi kilpailijan suorituksen. Kolmanneksi nousi Arto Juolahti ajokkinaan Mitsubishi Lancer Evo 6.

välimäki ja saloVälimäki hätyytteli tiiviisti myös yleiskilpailun kärkeä, mutta jäi muutamia sekunteja per EK yleiskilpailun pohja-ajoista, jotka menivät ison N:n kärkimiesten nimiin. EK5:n jälkeen Välimäki oli noussut jo 0,3 sekunnin päähän yleiskilpailun johtopaikkaa pitäneestä ison N:n Juha Salosta, joka oli kyseisellä erikoiskokeella vasta koko joukon 7. nopein. Lopulta Välimäen ero yleiskilpailun ykköspaikkaan, joka meni juuri Juha Salolle, oli tasan yksi sekunti.

- Päivän alkupuoli meni hyvin. Valkolassa (EK 6) oli sitten vähän "tilannetta" kun auto lähti yhdessä mutkassa kaatumaan, mutta onneksi selvittiin takaisin neljälle pyörälle, Välimäki kertasi kisan, ja viimeisen erikoiskokeen, tapahtumia maalissa.

Jussi Välimäki nousi SM-pistejohtoon ja Kai Eklundkin kiilasi Jarmo Mikkosen ohi toiseksi.

Ryhmä A, epäviralliset tulokset:
1. Jussi Välimäki Mitsubishi Lancer Evo 7 58.22,6; 2. Kai Eklund Toyota Corolla WRC -41,9; 3. Arto Juolahti, Mitsubishi Lancer Evo 6 -1.56,3; 4. Tapani Hulkkonen Mitsubishi Lancer Evo 7 -3.38,4; 5. Kari Ali-Rantala, Mitsubishi Lancer Evo 7 -3.45,5;

Ryhmä A, EPÄVIRALLINEN SM-pistetilanne:
1. Jussi Välimäki 37
2. Kai Eklund 28,5
3. Arto Juolahti 28,5
4. Jarmo Mikkonen 27
5. Kari Ali-Rantala 26


Iso N ja yleiskilpailu Juha Salon komennossa

Luokan kolminkertainen suomenmestari ja hallitseva pronssimies Juha Salo oli ennen Peurunkarallia vielä ilman kauden avausvoittoa. Mies lähtikin reitille ainoana tavoitteenaan ajaa maaliin ykkösenä. Voiton tavoittelu alkoi hyvin, sillä Salo ajoi Mitsubishi Lancer Evo 9:llään päivän kaksi ensimmäistä erikoiskoetta koko joukon nopeimpaan aikaan. Pahimmilla kilpakumppaneilla Laukaan kisa ei alkanut aivan yhtä hyvissä merkeissä: SM-pistejohdossa reitille lähteneellä Kosti Katajamäellä meni EK1:llä heti ensimmäinen jarrutus oikein kunnolla pitkäksi ja hän jäi 20,6 sekuntia Salon pohja-ajasta. Kaksi edellistä osakilpailua voittanut hallitseva suomenmestari Jari Ketomaa puolestaan joutui keskeyttämään päivän toisen erikoiskokeen jälkeen auton turbon rikkouduttua.

saloJuha Salo ajoi myös erikoiskokeen 3 läpi sekä yleiskilpailun että ison N:n nopeimpaan aikaan. Salon takana sekuntitaistelu luokan muista kärkisijoista kävi kuumana Anton Alénin ja Kosti Katajamäen sekä Toni Klemetsin, Teemu Armisen ja Jukka Ketomäen kesken. Anton Alén rikkoi Salon kolmen EK:n mittaisen pohja-aikaputken erikoiskokeella neljä, mutta Salo piti johtopaikkansa. Alén vei nimiinsä myös viiden erikoiskokeen, jolla Salo puolestaan pyörähti ja oli vasta luokan viidenneksi nopein. Salo puristi pohja-ajan taas päivän viimeisellä erikoiskokeella ja sinetöi voittonsa. Ero toiseksi tulleeseen Aléniin oli lopulta 4,4 sekuntia. Kolmanneksi tullut Kosti Katajamäki menetti johtopaikkansa SM-pisteissä Salolle.

- Viidennellä EK:lla spinnattin. Se ei kuulunut suunnitelmiin, mutta muuten meni hyvin. Aamulla saatu etumatka riitti, vaikka iltapäivällä tiet alkoivatkin olla aika sohjona, Salo kertoi.

- Kakkospätkällä hävittiin niin paljon, että ei päästy enää Juhasta ohi. Ihan omaan piikkiin meni, kun ajettiin vaan liian hiljaa. Voittoa ei siis tullut vieläkään, mutta jatketaan yrittämistä, Anton Alén lupasi.

Iso N, epäviralliset tulokset:
1. Juha Salo, Mitsubishi Lancer Evo 9 1.01.46,7; 2. Anton Alén Subaru Impreza WRX -04,4; 3. Kosti Katajamäki Mitsubishi Lancer Evo 9 -37,8; 4. Jukka Ketomäki Subaru Impreza WRX -42,7; 5. Teemu Arminen Subaru Impreza WRX 45,1

Iso N, EPÄVIRALLINEN SM-pistetilanne:
1. Juha Salo 43
2. Kosti Katajamäki 40,5
3. Jari Ketomaa 27
4. Jukka Ketomäki 26
5. Toni Klemets 18,5


Jarkko Nikara ylivoimaiseen voittoon pikku N:ssä

Hyvin ei alkanut pistejohdossa olevan kuljettajan taival tässäkään luokassa. Joonas Lindroos oli päivän ensimmäisellä erikoiskokeella nimittäin vasta viidenneksi nopein pienen N-ryhmän kuski. Nopeinta vauhtia piti nuorten hallitseva suomenmestari Jarkko Nikara. Kauden avauskisan Rovaniemellä voittanut Nikara oli nopein myös erikoiskokeilla kaksi ja kolme. Joonas Lindroos puolestaan jouti keskeyttämään erikoiskokeella kolme vetoakselin rikkoutumisen takia. Lindroos oli ollut kahden ajetun pätkän jälkeen toisena.

nikaraJarkko Nikara jatkoi hyviä otteitaan ja kellotti pohjat myös erikoiskokeella neljä. Lindroosin keskeyttämisen myötä Nikaran johto varmistui entisestään, sillä neljän erikoiskokeen jälkeen ero toisena olleeseen Vesa Hirvoseen oli jo minuutin suuruinen. Kamppailu sijoista 2 - 6 kävi kiivaana Vesa Hirvosen, Ailu Maggan, Jani Hirvosen, Antti Rintamäen ja Ville Hautamäen kesken. Viidennellä erikoiskokeella nopein oli Ailu Magga. Jarkko Nikara jäi Maggan pohja-ajasta 3 sekuntia, mutta säilytti luonnollisesti kärkipaikkansa. Magga puolestaan nousi Vesa Hirvosen ohi toiseksi.

Päivän viimeisellä erikoiskokeella Vesa Hirvonen vei pohja-ajan nimiinsä ja nousi sen myötä sittenkin kisan kakkoseksi, ohi täpärästi kolmanneksi jääneen Ailu Maggan. Maalissa miehillä oli eroa "huikeat" 0,6 sekuntia. Jarkko Nikaran voittomarginaali olikin sitten melko ylivoimaisesti jo yli minuutin.

- Päivä meni tosi hyvin. Auto pelasi kuin kello ja mieskin toimi hyvin. Pysyttiin tielläkin, mitä nyt ekalla pätkällä puskuri vähän lipesi penkkaan. Lopussa pystyttiin jo vähän löysäämään, Jarkko Nikara kertoi hymyillen.

Vesa Hirvonen ei ole ilmoittautunut sarjaan, joten pienen N-ryhmän toiseksi korkeimmat SM-pisteet menivät Peurunkarallissa Ailu Maggalle. Joonas Lindroos piti keskeytyksestä huolimatta SM-pistejohtonsa. Magga nousi kakkoseksi ja Nikarakin voittonsa ansiosta jo kolmanneksi.

Pikku N, epäviralliset tulokset:
1. Jarkko Nikara Honda Civic Type R 1.01.05,7; 2. Vesa Hirvonen Honda Civic Type R -1.08,2; 3. Ailu Magga Honda Civic Type R -1.08,8; 4.Jani Hirvonen Honda Civic Type R -1.33,7; 5. Ville Hautamäki, Honda Civic Type R -1.41,0

Pikku N, EPÄVIRALLINEN SM-pistetilanne:
1. Joonas Lindroos 37
2. Ailu Magga 28
3. Jarkko Nikara 27
4. Ville Hautamäki 24,5
4. Antti Rintamäki 24,5


Lopulliset viralliset tulokset osoitteessa: http://www.tenab.net
Virallinen SM-pistetilanne osoitteesta: http://www.akk-motorsport.fi/rallism/pisteet/

Kooste kilpailusta 11.3.2007 MTV3-kanavalla, Motor Forum Ralli SM klo 18:30

Ralli SM -sarjan seuraava osakilpailu: Keski-Uusimaa SM-ralli, Kerava, 16.6.