Viljami Salminen pohtii varmistelevaa taktiikkaa Lahteen
13.08.2025 / Jani Seppälä / Viljami Salminen Rally Team tiedotus
Viljami Salminen (TUA) - Topi Kärpijoki (PaiUA) starttaavat perjantaina kauden kuudenteen Ralli SM-osakilpailuun Lahdessa, kun kansainvälisen Lahti Historic Rallyn yhteydessä ajettava Future SM-ralli käynnistyy. Kaksikko on ajanut SM4-luokassa nousujohteista kautta, mutta tällä kertaa lähtökohdat kisaan eivät ole aivan optimaaliset.
Salminen ja Kärpijoki ovat kesäkauden onnistumisillaan nousseet sarjataulukossa sijalle kuusi. Miltei kotinurkilla Turussa tuli toukokuussa luokan vitostila, vaikka matkassa oli isoja jarrumurheita. Heinäkuun helteillä tuli Kouvolasta komea kolmostila, vaikka kisaa ennen ei betoniautoa kuljettavan Salmisen työkiireiden myötä ennätetty ennakkotestiä ajaa juuri ollenkaan.
Viime vuonna Lahdessa kaksikko ajoi hyvän kisan ja oli luokkansa kolmas, tällä kertaa kuljettaja on kuitenkin ennakkotavoitteissaan varovainen ja siihen on syynsä. Ajokki nimittäin kaatui epäonnisesti V1600-autojen kärkipaikalta Vetomies-rallissa, joka ajettiin pari viikkoa ennen Lahden kisaa Jyväskylän MM-rallin yhteydessä.
-Hyvä kisa oli siihen asti kunnes kippasi. Oltiin pitkälti vain hakemassa kilometrejä, mutta koetettiin toki ajaa sellaista vauhtia mitä SM-sarjassakin mennään. Perjantain osaltahan tulos oli hyvä kun johdettiin, vaikka ajo sinällään ei tuntunut mitenkään lennokkaalta.
- Lauantain avauspätkällä Parkkolassa tuli sitten kaato. Vasemmalle kääntyvässä mutkassa oli kivi noussut ajolinjalle ja se nosti auton kahdelle pyörälle. Hetki mentiin kahdella pyörällä kuin elokuvissa, mutta lopulta kaaduttiin ulkomutkan ojaan. Paikka ei ollut millään tapaa erikoinen, ihan peruskurvi, jossa oli pieni lisäyllätys, kertaa Salminen Jyväskylän tapahtumia.
Alle kahden viikon valmistautuminen kisojen välissä on sujunut pitkälti Jyväskylän vaurioita korjatessa ja tekemistä on piisannut vaikka kaato ei ollut erityisen raju. Näkyvimmät vauriot autossa olivat konepellissä, sekä hieman painuneessa katon etureunassa ja rikkoutuneessa tuulilasissa.
- Onneksi aika pienet vauriot oikeastaan loppupeleissä. Takakulma otti inhottavan osuman ja se tuotti pientä ongelmaa, mutta sekin saatiin leivottua kuntoon. Toivottavasti mitään piilovaurioita ei jäänyt. Nipin napin oli aikaa kasata auto kuntoon ja sen takia testaaminen jouduttiin jättämään välistä. Lahteen lähdetään ajamaan varmasti tietä pitkin, mutta koitetaan silti pitää jonkinlainen vauhti. Hampaat irvessä vääntämisen saa jättää nyt toisaalle, kiteyttää Salminen lopuksi.
Future SM-ralli starttaa Lahti Historic Rallyn perään Lahden Satamasta perjantaina klo 10:55 ja huoltoon samalle alueelle saavutaan 14:30 jälkeen. Perjantain kolme erikoiskoetta ajetaan kahdesti, joten kaikkiaan päivän ohjelmassa on kuusi ek:ta. Sataman iltahuoltoon saavutaan perjantain päätteeksi noin 18:40 aikaan.
Lauantaina SM-luokille on ajettavaa vielä kolme erikoiskoetta. Historicien EM-kilpalijat ajavat lauantainakin edellä, mutta niin tekevät myös lauantain reitin ajavat kotimaisen Historic Rally Trophyn osallistujat. Kun muut kilpailut tulevat lauantaina päivähuoltoon jatkaakseen sen jälkeen vielä iltapäivälenkille, saapuvat SM-kilpailijat jo kilpailun maaliin noin klo 14 iltapäivällä. Ralli SM:ää ajaville yhdeksällä erikoiskokeella kertyy ajettavaa 105,18 kilometriä.
Ralli SM:n verkkosivuilta löytyy kilpailun seuramiseen hyviä ja hyödyllisiä linkkejä.
Kuva: Kiia Kajala