Facebook Twitter Email Pinterest

Ralli SM -uutisia 6

28.03.2007 /

28.3.2007


Subarulla tyytyväisiä talvikauteen

N-ryhmän Subaru Impreza WRX STi -ralliautoja rakentava ralliautoilun nelinkertaisen maailmanmestarin yritys Tommi Mäkinen Racing on alkukauden tuloksiin tyytyväinen. Vaikka SM-voittoa ei talven neljässä SM-rallissa vielä tullut, on Subaru selkeästi kaventanut Mitsubishin etumatkaa umpeen.

- Kehitystyön tulokset alkavat näkyä niin tuotantoautojen MM-sarjassa kuin SM-sarjassa. Anton Alénin suoritukset sekä myös Jukka Ketomäen ja Teemu Armisen tulokset ovat olleet hyviä. He ajoivat talven aikana loistavia erikoiskoeaikoja, Tommi Mäkinen Racingin toimitusjohtaja Esko Reiners iloitsi.


Salo kellotti eniten pohja-aikoja

Ralli SM -sarjan pohja-aikatilasto on tasaisempi kuin koskaan aiemmin. Talvikaudella erikoiskokeen nopeimpaan aikaan ylsi peräti kahdeksan eri kuljettajaa. Eniten pohja-aikoja ajoi Mitsubishin Juha Salo, 6 kpl, ja ainoastaan yhden pohja-ajan päähän Salosta jäi tiimikaveri Jari Ketomaa. Neljään nopeimpaan aikaan ylsivät Mitsubishin Kosti Katajamäki ja Ryhmä A:ssa parasta vauhtia Fordilla ylläpitänyt Jarmo Mikkonen. Anton Alén ajoi Subarulla kolme pohjaa, Teemu Arminen (Subaru), Jarkko Miettinen (Mitsubishi) ja Ioannis Papadimitriou (Ford) ylsivät kukin yhteen koko kisan nopeimpaan aikaan.


Keskinopeudet laskusuunnassa

Ralli SM -sarjan keskinopeudet ovat laskusuunnassa. AKK-Motorsport ohjeisti SM-rallien järjestäjät kaudelle 2007 siten, että liian nopeita erikoiskokeita ei enää hyväksytä. Ohjeistus on tuottanut tulosta, sillä talvikauden 25 erikoiskokeen pohja-aikojen keskinopeus putosi viime vuoden 118 km/h merkittävästi alaspäin, ollen nyt 112 km/h. Keli aiheutti kaiken lisäksi rallijärjestäjille päänvaivaa, koska joitain hitaita tieosuuksia jouduttiin peruuttamaan kelirikon takia.


Polttoaine ja rengasrajoituksia tulossa?

Ralli SM -sarjassa halutaan seurata kansainvälistä kehitystä, siksi Suomessakin selvitetään normaalin pumppubensiinin määrittämistä rallin SM-sarjan ainoaksi sallituksi polttoaineeksi. Kilpailijat voisivat hankkia polttoaineensa miltä tahansa ennalta määritellyn öljy-yhtiön asemalta. Yksityyppipolttoainejärjestelmästä on saatu hyviä kokemuksia ympäri muuta Eurooppaa, jossa useita kansallisia sarjoja on jo pitkään ajettu vastaavalla järjestelmällä.

Suunnitelmissa on asettaa myös SM-sarjassa käyttäville rengasmäärille rajoituksia. SM-sarjan kilpailijoille on lähetty mielipidekysely koskien näitä rajoituksia.

- Osa kilpailijoista on rajoituksia vastaan, mutta toistaiseksi saatujen vastausten mukaan suurin osa on rajoituksien puolesta. Rajoituksilla haetaan tasaväkisempää kilpailua ja selkeää kustannussäästöä, rallin lajipäällikkö Risto Laine sanoo.


Mikkonen etsii uutta WRC-autoa

Ryhmä A:n kärkikuljettajiin kuuluva Jarmo Mikkonen myi Ford Focus WRC -autonsa talvella Ruotsiin. Mikkonen ei kuitenkaan aio jättää tuttua luokkaansa, vaan etsii parhaillaan vanhan auton tilalle uutta WRC-kalustoa.

- Kovasti on haku päällä. Meininki on sellainen, että jatkan WRC-autolla ajamista vielä tämän ja myös seuraavan kauden. Merkki ei välttämättä ole Ford. Vaihtoehtoja on, mutta lukkoon lyötyjä kauppoja ei ole vielä tehty, Mikkonen paljastaa.


Välimäki aloittaa Uudesta Kaledoniasta

Ryhmä A:n SM-pistejohdossa ajava Jussi Välimäki starttaa huhtikuun 13. päivä Aasian-Tyynenmeren rallisarjaan kuuluvaan Uuden-Kaledonian ralliin voitto mielessä. Välimäki ajaa sarjan Australialaisen Race Torque -rallitiimin rakentamalla kilpailukalustolla. Kaksi vuotta sitten Välimäki voitti kyseisen rallin.

- Olen jo SM-sarjan kesäavauksen suhteen erittäin toiveikas, koska olemme kesäkuussa ajettavan Keravan SM-ralliin mennessä ajaneet jo noin 1000 kovavauhtista EK-kilometriä soralla. Tämän pitää näkyä tuloksissa, Välimäki uskoo.


Mannisenmäki: Nikara näytti vauhtinsa

AKK-Motorsportin rallivalmentaja Risto Mannisenmäki on tyytyväinen suojattiensa talvikauden antiin. Valmennusryhmän neljästä kuljettajasta Jarkko Nikara ja Matti Rantanen osallistuvat Ralli SM -sarjaan, Juho Hänninen ja Kalle Pinomäki kilpailivat MM-tasolla.

- Matin talvikausi oli alusta loppuun huonon tuurin sävyttämä. Huonot ajokelit, moottoririkko, sairastelut jne. Emme päässeet ajamaan ja harjoittelemaan käytännössä yhtään. Sanoinkin Matille, että aloitamme valmentautumisen kesäkaudesta uudelleen.

- Jarkko ajoi odotetun hyvin ja kovaa. Hän näytti vauhtinsa ja jatkamme pienessä N-ryhmässä vielä tämän kauden, jonka jälkeen etsimme hänelle uusia haasteita, Mannisenmäki toteaa.


Lisätietoja:
Rallin lajipäällikkö Risto Laine, puh. 0207 219 456, GSM 0400 969 559, risto.laine@akk-motorsport.fi

Pisteet top 5

1. Emil Lindholm / Reeta Hämäläinen 119 pistettä NHD (R5)
2. Mikko Heikkilä / Topi Luhtinen 106 pistettä MäntsMK (R5)
3. Teemu Asunmaa / Marko Salminen 104 pistettä Alavuden UA (R5)
4. Juha Salo / Mikko Markkula 76 pistettä Karkkilan UA (R5)
5. Riku Tahko / Markus Soininen 53 pistettä PoSUA (R5)

< Katso kaikki >

Kalenteri 2021

1) 15.-16.1. Arctic Lapland Rally, Rovaniemi
2) 5.-6.3. SM O.K. Auto-ralli, Kouvola
3) 28.-29.5. SM Mad-Croc Länsirannikon Ralli, Lieto
4) 18.-19.6. SM Pohjanmaa Ralli, Seinäjoki
5) 13.-14.8. Top Building Ralli, Lahti
6) 25.-26.9. SM KokUA 60-v Juhlaralli, Kokkola

SM-sarja sosiaalisessa mediassa