Ketomaa palasi voittokantaan
16.06.2007 / Ketomaa palasi voittokantaan
Keski-Uusimaa SM-ralli
Ralli SM -sarjan kesäkausi polkaistiin käyntiin
lauantaina upean aurinkoisessa säässä. Keravan ympäristössä
kierrellyt reitti oli kuskeille uusi tuttavuus ja kommenttien
mukaan huiman nopea. Kapeat tiet olivat kuitenkin hyvässä kunnossa
ja vauhtia riitti. Nopeinta vauhtia piti tälle vuodelle
tyypilliseen tapaan ison N-ryhmän kuljettaja, tällä kertaa
hallitseva suomenmestari Jari Ketomaa.
Vuorela WRC:llä Ryhmä A:n voittoon
Mitsubishin Lancer Evo 7:stä Toyota Corolla WRC:hen
kesäkaudeksi vaihtanut Juha Vuorela aloitti kisan räväkästi. Mies
ajoi Jari-Matti Latvalan viime vuonna SM-sarjassa käyttämällä
Toyotalla koko joukon nopeimman ajan ensimmäisellä erikoiskokeella.
EK:lla 2 Ryhmä A:n nopein oli Ari Vihavainen, jonka Ford Focus WRC
tuntui vihdoin olevan hyvässä iskussa. Vihavainenhan joutui
jättämään talvikauden kisat kokonaan väliin osatoimitusten
takkuilun takia. Juha Vuorela kuitenkin kellotti pohjat jälleen
kolmannella, neljännellä ja viidennellä erikoiskokeella ja varmisti
näin itselleen voiton Ryhmä A:ssa.
- Tämä oli hieno aloitus WRC-kaudelle. Meillä oli viidennellä
EK:lla vähän hydrauliikkaongelmia ja jouduttiin vaihtamaan
mekaaniselle. Parannettavaakin siis jäi, mutta onhan tää
KILPA-AUTO, Vuorela myhäili maalissa "uuden" ajopelinsä ratin
takaa.
SM-johdossa Keravan kisaan lähtenyt Jussi Välimäki ajoi kisan
läpi tasaisesti. Pohja-aika irtosi kuitenkin ainoastaan päivän
viimeisellä erikoiskokeella, Vantaan Vauhtikeskuksessa ajetulla
yleisöerikoiskokeella. Mies oli Mitsubishi Lancer Evo 7:llaan
maalissa Ryhmä A:n kakkonen. Välimäki myös säilytti kakkossijansa
turvin johtopaikkansa SM-pisteissä.
- Otettiin varmat pisteet. Päivän mittaan oli kaikennäköistä
pientä ongelmaa, aamulla renkaat ja sitten oli iskarin yläpää irti.
Saavutetut pisteet ovat kuitenkin tärkeitä, kun meiltä jää tuo
Kouvolan kisa väliin. Olemme samaan aikaan ajamassa Japanissa.
Täytyy vain saada uusi auto Ukiin ja Mikkeliin, sillä tämä auto on
myyty ja menee parc ferméstä suoraan uudelle omistajalle, Jussi
Välimäki kertoi.
Ryhmä A:n kolmanneksi ajoi Jukka Hiltunen Ford Focus WRC:llä
ja neljänneksi taiteili Heikki Westerlund Mitsubishi Lancer Evo
7:llä
Konkarikuski Jarmo Mikkonen, joka on totuttu näkemään luokan
kärkikahinoissa mukana, joutui jättämään leikin sikseen jo ennen
starttia, kun Mitsubishi Lancer Evo 8:n perä rikkoutui.

Ryhmä A, epäviralliset tulokset:
Ryhmä A, EPÄVIRALLINEN
SM-pistetilanne:
1. Jussi Välimäki 49
2. Juha Vuorela 32
3. Kari Ali-Rantala 32
4. Kai Eklund 28,5
5. Arto Juolahti 28,5
Ketomaa avasi kesäkauden makealla yleiskilpailun voitolla

Ralli SM
-sarjassa saatiin talvikaudella tottua uuteen
"marssijärjestykseen", eli siihen että yleiskilpailun kärjessä
nähdään Ryhmä A:n ja WRC-autojen sijaan ison N:n kuljettajia. Kesä
ja Kerava eivät tuoneet poikkeusta tähän. Hallitseva mestari Jari
Ketomaa aloitti päivän vauhdikkaimmin heti EK1:llä, ja mies jatkoi
mainiota vauhtiaan myös seuraavalla pätkällä. EK:lla 3 Kosti
Katajamäki, joka ajaa Ketomaan tapaan Mitsubishin Lancer Evo 9:llä,
ehätti "ännäläisistä" ensimmäisenä erikoiskokeen maaliin.
Kun rallikaravaani suuntasi huollon jälkeen
uusintakierrokselle, oli Ketomaa nopein EK:lla 4. Sama tahti jatkui
viidennellä erikoiskokeella, jolla myös SM-pistejohdossa ennen
Keravan kisaa ollut Juha Salo intoutui vaisun alun jälkeen
"tuttuun" vauhtiinsa. Numerolla 1 matkaan lähteneen Salon vauhti
vaan parani päivän edetessä ja kuudennella pätkällä Salo ajoi jo
koko joukon nopeimman ajan. Se ei kuitenkaan riittänyt, vaan Jari
Ketomaa vei sekä yleiskilpailun että ison N-ryhmän voiton ja Salon
oli tyytyminen vasta viidenteen sijaan.
- Hyvin meni, ei voi muuta sanoa. Päivän ensimmäinen pätkä
meni vähän nihkeästi, mutta niin taisi onneksi mennä muillakin.
Kauden lopuissa kisoissa ajetaan luonnollisesti voitosta. Vähän
pitäisi vielä testata ja parantaa autoa ennen seuraavaa kisaa.
Tänne saatiin jo Pirelliltä uudet renkaat ja nekin pelasivat tosi
hyvin, voitokas Jari Ketomaa iloitsi.
Kosti Katajamäki oli päivän kakkonen, mutta sijoitus ei
kunnianhimoista kuskia riemastuttanut:
- Ei kyllä tyydytä tämä tulos. Meillä ei tullut mitään suuria
virheitä eikä muutakaan, Ketomaa vaan ajoi tosi kovaa, Katajamäki
harmitteli.

Kolmanneksi kaasutteli
Teemu Arminen, joka puolestaan oli maalissa varmasti päivän iloisin
mies. SM-uran ensimmäisen palkintopallisijoituksen kruunasi
yleisöerikoiskokeella tullut pohja-aika.
- Päällimmäisenä jäi mieleen kiivas kamppailu Toni Klemetsin
kanssa. Eroa oli maalissa meidän hyväksemme vain reilut 2 sekuntia.
Tämä podium-sijoitus on ollut tavoitteenamme jo pitkään, ja nyt se
sitten viimein saatiin. Kouvolaan tarkennetaan vielä nopeampi
nuotti, Arminen kertoi tunnelmiaan.
Iso N, epäviralliset tulokset:
1. Jari Ketomaa Mitsubishi Lancer Evo 9 48.55,0; 2.
Kosti Katajamäki Mitsubishi
Lancer Evo 9 -17,5; 3. Teemu Arminen Subaru Impreza WRX
-26,3; 4. Toni Klemets Mitsubishi Lancer Evo 9 -28,9; 5. Juha Salo
Mitsubishi Lancer Evo 9 -34,1
Iso N, EPÄVIRALLINEN SM-pistetilanne:
1. Kosti Katajamäki 52,5
2. Juha Salo 49
3. Jari Ketomaa 42
4. Jukka Ketomäki 29
5. Toni Klemets 26,5
Nikara dominoi pientä N-ryhmää
Pienen N-ryhmän johtopaikan otti heti kättelyssä hallitseva
nuorten suomenmestari Jarkko Nikara Honda Civic Type R:llään.
Nikara oli luokkansa nopein myös erikoiskokeilla kaksi, neljä ja
viisi. Kolmannella erikoiskokeella edelle ehti hienoinen
yllätysnimi Erno Randelin ja viimeisellä, seitsemännellä EK:lla
pohja-ajan kellotti Jani Hirvonen. SM-pistejohdossa reitille
lähtenyt Joonas Lindroos ajoi päivän mittaan tasaisesti luokan
toiseksi tai kolmanneksi nopeimpia aikoja, mutta vauhti ei vain
riittänyt pysymään edellä paahtaneen Nikaran kyydissä.

Jarkko Nikaran vauhti olikin melkoisen ylivoimaista, ja
muutenkin pienessä N-ryhmässä erot kärkikuljettajien välillä
kasvoivat suhteellisen suuriksi. Maalissa Lindroosin ero voittoon
ajaneeseen Nikaraan oli 36 sekuntia ja kolmanneksi tullut Ville
Hautamäki jäi puolestaan Lindroosin kakkospaikasta 12,1 sekunnin
päähän.
- Kaikki pelasi hienosti. Saatiin heti aluksi repäistyä sen
verran iso kaula, että sen turvin oli hyvä mennä. Ihan pikkaisen
tiputimme riskirajaa, mutta aika lujaa tultiin kuitenkin. Saatiin
kavereiden SM-piste-eroa kurottua kiinni, kisan ylivoimaisesti
voittanut Jarkko Nikara sanaili vaatimattomasti.
- Tämä oli tämmöinen varmojen pisteiden päivä ja saatiin hyviä
kilometrejä alle. Oli tuossa alussa ajaminen vielä "hukassa" kun ei
tullut talven jälkeen paljon ajettua. Kouvolassa sitten hyökätään
ja ajetaan Jarkon kanssa kova kisa, toiseksi tullut Lindroos
lupaili.
- Eipä tähän voi kauhean tyytyväinen olla. Piste-ero edellä
olevinkaan ei kaventunut. Oli liian pitkä ajotauko takana ja
jäätiin heti alussa, kolmanneksi ajanut Ville Hautamäki summasi
päivän tapahtumia.
Pikku N, epäviralliset tulokset:
1. Jarkko Nikara Honda Civic Type R 1.01.05,7; 2. Vesa
Hirvonen Honda Civic Type R -1.08,2; 3. Ailu Magga Honda Civic Type
R -1.08,8; 4.Jani Hirvonen Honda Civic Type R -1.33,7; 5. Ville
Hautamäki, Honda Civic Type R -1.41,0
Pikku N, EPÄVIRALLINEN SM-pistetilanne:
1. Joonas Lindroos 49
2. Jarkko Nikara 42
3. Ville Hautamäki 34,5
4. Ailu Magga 32
5. Antti Rintamäki 27,5
Kooste kilpailusta 17.6.2007
MTV3-kanavalla, Motor Forum Ralli SM klo 18:30
Ralli SM -sarjan seuraava osakilpailu: SM O.K. Auto-ralli,
Kouvola, 7.7.