Sordo kaatoi - tapahtumarikkaan SM O.K. Auto-rallin voittoon Ari Vihavainen
Sordo kaatoi, tapahtumarikkaan kisan voittoon ajoi Ari Vihavainen
Meteorologit lupasivat sadetta, mutta säänhaltijat olivat täysin erimieltä, sillä Ralli SM -sarjan kuudes ja kesäkauden toinen osakilpailu kurvailtiin Kouvolan seudun rallipoluilla paahtavan helteisessä säässä. SM O.K. Auto-rallin ylivoimaisessa johdossa kaasutteli päivän neljän ensimmäisen erikoiskokeen ajan odotetusti Citroënin MM-rallitallin Daniel Sordo. Sordo kuitenkin kaatoi autonsa EK:lla 5 ja kisa jäi siihen. Ensimmäistä kertaa tällä kaudella yleiskilpailun voittoon ajettiin A-ryhmän autolla, kun Ari Vihavainen peittosi ison N:n ykköseksi tulleen Jari Ketomaan hiuksenhienolla yhden sekunnin kymmenyksen erolla. Pienen N-ryhmän voittoon ajoi Joonas Lindroos.
Vihavaisen onni kääntyi vihdoinkin
Dani Sordo oli tehdaskalustollaan kisan alussa odotetusti omaa
luokkaansa, mutta viidennellä EK:lla nypyn jälkeinen "yllättävä
vasen" todellakin yllätti espanjalaistähden ja maasto kutsui.
Citroën C4 WRC -autolla testimielessä ajaneen Sordon johto neljän
EK:n jälkeen oli yleiskilpailussa 41,6 sekuntia.
MM-sarjakuljettajan takana käytiin kovaa taistoa Ari Vihavaisen ja
Jarmo Mikkosen kesken. Vihavainen oli viimein saanut Ford Focus
WRC:nsä ilmeisen kovaan iskuun Ja Mikkonen, joka alun perin
ilmoittautui kisaan Mitsubishillä, sai viime hetkellä käyttöönsä
WRC-Peugeotin.
Sordo siis ajoi pohjat neljällä ensimmäisellä pätkällä, sen jälkeen
tahtipuikon nappasi Jarmo Mikkonen, joka oli nopein erikoiskokeilla
5 ja 7. Ari Vihavainen kuitenkin pani kampoihin ja kellotti
kärkiajan erikoiskokeilla kuusi, kahdeksan ja yhdeksän. Tämä riitti
sekä Ryhmä A:n että täpärästi myös yleiskilpailun voittoon, mikä
oli balsamia Vihavaiselle. Mies ei nimittäin päässyt talvella
lainkaan kisaamaan auto-ongelmien takia.
- Nyt tuli tämän meidän WRC-projektimme ensimmäinen onnistuminen,
joten hyvältä tuntuu! Reittikin oli mielekäs, kuului Vihavaisen
vastus klassiseen kysymykseen "miltä nyt tuntuu".
Jarmo Mikkonen oli hyvillään ehjästä kisasta ja maaliin pääsystä,
mutta jotain jäi silti hampaankoloon:
- Tyydyttää muuten, mutta yksi oma hölmöily maksoi voiton ja se
tietysti vähän harmittaa. Auton kanssakin on vielä tekemistä, mutta
tästä on hyvä jatkaa.
Kolmanneksi Ryhmä A:ssa ajoi Jouni Ampuja, joka osallistui
kotikulmillaan ajettuun kisaan Subaru Impreza WRC 03 -autolla.
Ampuja ei kuitenkaan ole ilmoittautunut sarjaan, joten kolmanneksi
korkeimmat SM-pisteet menivät "yllätysnimi" Kim Niemelle. Niemen
ajokkina oli Mitsubishi Lancer Evo 5.
- Lopputulos on hyvä, varsinkin kun ajettiin välillä kilometrin
verran rengas tyhjänäkin. Saatiin lopussa edellä ajavia kiinnikin.
Auto on vanha, mutta toimii kuin kello, mies myhäili maalissa.
SM-pisteissä kärkipaikka pysyi Jussi Välimäen nimissä, vaikka mies
jättikin Kouvolan kisan väliin kansainvälisten ajokiireiden takia.
Jarmo Mikkonen kiilasi kakkoseksi ohi Juha Vuorelan, joka joutui
perumaan osallistumisensa SM O.K. Auto-ralliin vain hieman ennen
starttia, sillä hänen Toyota Corolla WRC:nsä vaihdelaatikon
"joystick" oli rikki. Myös neljänneksi korkeimmat SM-pisteet
viidennellä sijallaan napannut Arto Juolahti nousi SM-pisteissä
Vuorelan ohi.
Ryhmä A, epäviralliset tulokset:
1. Ari Vihavainen Ford Focus WRC 45.56,5; 2. Jarmo Mikkonen Peugeot
206 WRC -12,1; 3. Jouni Ampuja Subaru Impreza WRC 03 -41,4; 4. Kim
Niemi Mitsubishi Lancer Evo 5 -1.29,9; 5. Arto Juolahti Mitsubishi
Evo 6 -1.43,6
Ryhmä A, EPÄVIRALLINEN SM-pistetilanne:
1. Jussi Välimäki 49
2. Jarmo Mikkonen 39
3. Arto Juolahti 36,5
4. Juha Vuorela 32
5. Kari Ali-Rantala 32
Ketomaan "voittoputki" jatkui
Mitsubishi Lancer Evo 9 -autolla ajava Jari Ketomaa on voittanut
tällä kaudella kaikki ne neljä osakilpailua, joissa hän on ajanut
maaliin. Varsinaisesta "putkesta" siis ei voi puhua, kun väliin
mahtuu kaksi keskeytystä, mutta tietynlainen totaalinen
onnistumisprosentti miehellä on. Helpolla ei voitto kuitenkaan
irronnut, niin kuin ei isossa N-ryhmässä yleensäkään. Ketomaa ja
samaiseen maahantuojatiimiin kuuluva Juha Salo kellottivat molemmat
neljä pohja-aikaa ja maalissa miesten eroa oli Ketomaan hyväksi
lopulta tasan kuusi sekuntia.
Tässä luokassa reitille lähti ensimmäisenä SM-pistejohdossa ennen
Kouvolan kisaa ollut Kosti Katajamäki. Muiden kärkimiesten tavoin
Mitsubishi Lancer Evo 9:llä ajava Katajamäki oli nopein EK:lla
neljä, eli Tykkimäen moottoriradan lyhyellä yleisöerikoiskokeella,
mutta seuraavalla pätkällä luokan voittotaistelussa mukana olleen
miehen matka katkesi ikävästi Sordon ulosajon jälkimainingeissa.
- Daniel Sordo oli ajanut ulos, ja hänen autonsa oli katollaan
tiellä. Kukaan ei ollut varoittamassa meitä, vaan tulimme mutkan
takaa siihen paikkaan ihan täyttä vauhtia. Ei jäänyt mitään muuta
vaihtoehtoa, kuin yrittää vain olla osumatta autoon ja tiellä
olleisiin ihmisiin. Yritin äkkiä kiertää, ja käänsin auton ojaan.
Siellä ollut kivi taittoi oikean puolen eturenkaan auton alle, ja
meidänkin kisa loppui siihen. Harmittava juttu, mutta minkäs sille
voi. Onneksi ei kuitenkaan käynyt pahemmin, Katajamäki selvitti.
Juha Salo ja Jari Ketomaa nousivat SM-pisteissä Katajamäen edelle.
- Hyvin meni koko päivä. Erikoiskoe kaksi meni meillä huonosti,
myös toisella ajokerralla. Niin lyhyellä pätkällä ero Juhaan oli
ihan liian iso. Ihan kaasu pohjassa tultiin koko päivä, mutta
vauhtia on näköjään silti vaan lisättävä, kun Juha on näin lähellä,
voittaja Ketomaa tuumaili vaatimattomasti.
- Nyt meni vähän paremmin kuin Keravalla, mutta niitä voittoja
olisi kyllä tultava. Hirveesti on tehty töitä auton kanssa ja
ollaan jo vähän luottavaisemmalla mielellä. Ei meistä Jarin kanssa
kumpikaan hiljaa tänään ajanut. Ykkönen ja seiska olivat tänään
meidän kompastuskivemme. Rohkeammin olisi saanut tulla, kakkoseksi
ajanut Salo analysoi.
Kolmanneksi isossa N-ryhmässä ajoi Toni Klemets Mitsubishi Lance
Evo 9 -autollaan.
- Tulos on hyvä, mutta muuten tuli liikaa eroa kärkimiehiin.
Vaikeata taisi kuitenkin olla muillakin, sillä lipsumisia tuli.
Lopussa ajoin jo varmistellen, kun sekä edestä että takaa tippuivat
pahimmat kilpakumppanit pois, Klemets kertasi kisan kulkua.
Iso N, epäviralliset tulokset:
1. Jari Ketomaa Mitsubishi Lancer Evo 9 45.56,6; 2. Juha Salo
Mitsubishi Lancer Evo 9 -6,0; 3. Toni Klemets Mitsubishi Lancer Evo
9 -53,7; 4. Matti Rantanen Mitsubishi Lancer Evo 8 -1.06,3; 5.
Marko Kakko Mitsubishi Lancer Evo 9 -1.16,6
Iso N, EPÄVIRALLINEN SM-pistetilanne:
1. Juha Salo 61
2. Jari Ketomaa 57
3. Kosti Katajamäki 52,5
4. Toni Klemets 36,5
5. Jukka Ketomäki 32
Joonas Lindroos kasvatti pistejohtoaan pienessä N-ryhmässä
Pikku N:n kärkimiehenä reitille lähtenyt Joonas Lindroos aloitti
päivän sen verran räväkästi, että vaikka mies kellotti yhdeksästä
erikoiskokeesta koostuneessa kisassa vain kolme pohja-aikaa oli
hänen eronsa toiseksi tulleeseen Ville Hautamäkeen maalissa 21,1
sekuntia. Lindroos kiskaisi jo ensimmäisellä EK:lla yli 17 sekunnin
kaulan takana tuleviin, eivätkä muut saaneet häntä enää kiinni.
Jarkko Nikara oli viiden ajetun erikoiskokeen jälkeen toisena,
mutta edelleen 16,6 sekuntia Lindroosille jääneenä.
SM-pisteissä toisena ennen O.K. Auto-rallia ollut Nikara ajoi ulos
erikoiskokeella kuusi. Ero Lindroosin ja toiseksi nousseen Ville
Hautamäen välillä oli parhaimmillaan 25,6 sekuntia. Kolmanneksi
tuli Erno Randelin, joka nappasi kauden ensimmäisen
palkintopallisijoituksensa. Kaikilla kärkimiehillä oli ajokkina
pienen N-ryhmän suosikkiauto Honda Civic Type R.
- Oltiin alusta loppuun saakka kärjessä, joten täytyy olla tosi
tyytyväinen! Nyt oli kuskikin hereillä alusta saakka, toisin kuin
Keravalla. Meillä ei ollut mitään ongelmia ja mestaruusjahtikin on
hyvällä mallilla, Joonas Lindroos riemuitsi.
- Muuten oli ihan OK kisa ja ajettiin poikien kanssa samoja aikoja
- paitsi ykkösellä. Välillä oltiin nopeampia kuin Joonas, varsinkin
lopussa, mutta ero venähti kisan alussa liian suureksi, kaksi
pohja-aikaa kellottanut Ville Hautamäki harmitteli.
- Oli aika hyvä päivä. Lopussa oli vielä ihan kunnon kisa
neljänneksi tulleen Jani Hirvosen kanssa. Olen tosi tyytyväinen,
Erno Randelin hehkutti maalissa.
Pikku N, epäviralliset tulokset:
1. Joonas Lindroos Honda Civic Type R 49.00,8; 2. Ville
Hautamäki Honda Civic Type R -21,1; 3. Erno Randelin Honda Civic
Type R -31,4; 4.Jani Hirvonen Honda Civic Type R -35,0; 5. Toni
Lukander Honda Civic Type R -59,5
Pikku N, EPÄVIRALLINEN SM-pistetilanne:
1. Joonas Lindroos 64
2. Ville Hautamäki 46,5
3. Jarkko Nikara 42
4. Ailu Magga 37
5. Jani Hirvonen 36,5
Lopulliset viralliset tulokset osoitteessa: http://www.tenab.net
Virallinen SM-pistetilanne osoitteesta:
http://www.akk-motorsport.fi/rallism/pisteet/
Kooste kilpailusta 8.7.2007 MTV3-kanavalla, Motor Forum Ralli SM
klo 14:00
Ralli SM -sarjan seuraava osakilpailu: SM Uusikaupunkiralli,
Uusikaupunki, 1.9.