Facebook Twitter Email Pinterest

Jukka Hiltunen

27.01.2009 / Jukka Hiltunen

Rovaniemellä ajetussa ralliautoilun SM-sarjan avausosakilpailussa ainoana suomalaisena "huomisen" ralliautolla kilpaillut Jukka Hiltunen kartanlukijansa Jarkko Kalliolevon kanssa eivät yltäneet tavoitteeseensa. Peugeot 207 S2000 ralliautolla Napapiirin rallipolkuja kesyttämään lähtenyt kaksikko oli ajovirheen seurauksena pakotettuja keskeyttämään kilpailu sen neljännellä erikoiskokeella tapahtuneen ulosajon seurauksena. Lumitöissä vierähtänyt aikahukka päätti Hiltusen debyytin ennen kuin se oli kunnolla ehtinyt alkaa.

- Oikeastaan kilpailumme kaatui jo toisella pikataipaleella sattuneeseen kovavauhtiseen suistumiseen. Oikealle taittavassa nypyn ylityksessä korjasin hieman ajolinjaa ja hypyn seurauksena ajauduimme syvälle hankeen. Vaikka lapiohommissa vierähti runsaasti aikaa emme heittäneet pyyhettä kehään vaan jatkoimme kilpailua saadaksemme lisää kokemusta uudesta autostamme, kommentoi Hiltunen ensimmäistä tilannettaan.

- Neljännen pikataipaleen lopussa ollut nopea oikea ja sitä seurannut tiukka vasen koitui kohtaloksemme. Ajoin oikealle taittavan mutkan liian lujaa enkä saanut kilpuria enää taipumaan sitä seuranneeseen hitaaseen vasempaan ja sukelsimme syvälle hankeen. Koska paikalla ei ollut ensimmäistäkään katsojaa, vierähti lapiohommissa niin kauan ettei mahdollisuuksia kilpailun jatkamiseen enää ollut, jatkoi SM-avaukseen syvästi pettynyt Hiltunen.

Autossa huima määrä potentiaalia

Samaan aikaan Arctic Lapland rallin kanssa järjestetyssä IRC-rallisarjan avauskilpailussa Monte Carlossa ajettiin Peugeot 207 S2000 ralliautolla tuplavoitto. Sebastien Ogier ja Freddy Loix todistivat auton kilpailukyvyn syheröisillä Keski-Euroopan teillä. Suomen huippunopeilla erikoiskokeilla vapaasti hengittävä S2000 ralliauto on vielä haastajana Mitsubishin ja Subarun turboahdetuille ralliautoille. Hiltunen aikoo sekoittaa kahden valtamerkin taistelua.

- Leijonan kilpailukykyä ei sovi epäillä, sillä täältä tullaan vielä, lupailee Hiltunen.

- Tunturirallissa ajoin s2000 autoa kuin viime vuotista WRC-Focustani eikä vääntävästä ajotavastani maisema vaihtunut odotetulla tavalla. En yksinkertaisesti ajanut tarpeeksi suurilla kierroksilla jolloin pyörä olisi pyörinyt siten kuin sen pitää. Uuteen autooni käyttämääni Kahden päivän tutustumisella nämä virheet ovat täysin luonnollisia ja korjattavissa ennen Mikkelissä helmikuun kolmantena viikonloppuna ajettavaa ralliautoilun SM-sarjan toista kilpailua, jatkoi kotiläksyjen tekoon suunnannut Hiltunen.

Lopputulokset Arctic Lapland ralli, Rovaniemi: Top-3 1. Juha Salo, Mitsubishi Lancer Evolution IX, 2:01:14,1 2. Kosti Katajamäki, Mitsubishi Lancer Evolution IX, +15,2sek 3. Jari Ketomaa, Subaru Impreza WRX STi, +33,2sek
---
xx. Jukka Hiltunen, Peugeot 207 S2000, kesk. ulosajo

Pisteet top 5

1. Roope Korhonen / Anssi Viinikka 88 pistettä LMM (Rally2)
2. Teemu Asunmaa / Ville Mannisenmäki 75 pistettä AlavUA (Rally2)
3. Benjamin Korhola / Sebastian Virtanen 74 pistettä VihUA (Rally2)
4. Anssi Rytkönen / Mikael Korhonen 65 pistettä KoMoKe (R5)
5. Niclas Grönholm / Kristian Temonen 49 pistettä EMSC (Rally2)

< Katso kaikki >

Kalenteri 2024

1) 12.-13.1. SM Auto Sorsa Riihimäki-Ralli, Riihimäki
2) 1.-3.2. 59. Arctic Lapland Rally, Rovaniemi
3) 8.-9.3. SM Tuuri Ralli, Alavus
4) 24.-25.5. SM Mad-Croc Länsirannikon Ralli, Turku
5) 14.-15.6. SM Pohjanmaa Ralli, Seinäjoki
6) 23.-24.8. Future SM-ralli, Lahti
7) 4.-5.10. SM Ralli Kitee, Kitee

SM-sarja sosiaalisessa mediassa