Facebook Twitter Email Pinterest

Heikki Westerlund

22.02.2009 / Heikki Westerlund

Talviralleissa se aina mahdollinen iski nyt meihin. Yhden tiukan oikean nypynylityksen ajolinjaa oli edellämenijöiden toimesta ajettu aina vain tiukemmin sisältä, jolloin jokainen kaivoi penkkaa sisämutkasta pois. Saamieni tietojen mukaan oli pari edellämennyttä autoa kiveen jo osunutkin ja saanut vanteeseen vaurion. Meidän tullessa mutkaan ja leikatessa ajolinjaa sisään osui oikea etuvanteemme ohjauksen ollessa auki käänettynä kiveen sillä seurauksella, että alatukivarsi repeytyi etupalkista irti. Kisamme oli sitten siinä. Harmi homma.

Pari edellistä pätkää ei ihan nappiin mennyt, mutta olin kuitenkin aika tyytyväinen omaan ajooni. Ek 1:llä ajoimme 14. nopeimman ja ek 2:lla 18. nopeimman ajan. Ei ihan sitä odotettua vauhtia, mutta siitä olisi ollut hyvä yrittää ajoa parantaa ja vauhtia kiristää tuntuman parantuessa kilometri kilometriltä. Suunnittelimme jo auton alustaan pieniä muutostöitä huollossa, josko olisimme saaneet auton peräpäätä hieman rauhoittumaan. Mutta sitä ei sitten ehditty tekemään ja jossittelu on jossittelua...

Vielä palaan hieman tuohon ek 3 tilanteeseen, koska ainakin alan piireissä siitä saattaa juttua olla. Ei meidän osalta, mutta seuraavien tapahtumien vuoksi. Kun saimme automme vaurion jälkeen nopeasti tien sivuun, jotta siitä mahtuvat tulevat kilpailijat ohi, Arto juoksi varoittamaan ja vei samalla varoituskolmion varoitukseksi.

Valitettavasti kuitenkin Pinomäen Kalle ja Männyn Marko ajoivat samalla ajolinjalla ja joutuivat myös keskeyttämään kisansa samasta syystä. Markolla vielä kävi niin huono tuuri, että hän kaatoi autonsa seuraavassa vasemmassa mutkassa kun pyörä taittui siinä auton alle. Markon kartturi loukkasi hieman itseään, jolloin hän ihan oikein oli näyttänyt SOS-kylttiä seuraaville paikalle tulleille kilpailijoille. Tämä SOS-kyltti tarkoittaa sitä, että silloin kilpailijan on pysähdyttävä ja annettava apua.

Onneksi tässä tapauksessa tilanteen kuitenkin lauettua voitiin todeta, että hänen kuntonsa oli sellainen, ettei se vaatinut senhetkistä ja pikaista ulkopuolista apua. Hyvä niin! Nämä kilpailijat, jotka tässä kohtaa joutuivat pysähtymään, saivat sääntöjen mukaisen aikahyvityksen tästä pysähdyksestä. Tämä vain tässä nyt selvennyksenä tapahtumien kulusta!

Kun sitten tilanne rauhoittui ja autoja alkoi taas lähtöön annetun lähtöluvan mukaisesti tulla, teimme tämän kiven kohdalle kunnon varoituksen, jottei kukaan enää siihen osuisi. Liikaa vaurioita oli siitä jo tullut, ja siksi niitä ei ainakaan meidän kuskien puolelta haluttu enää lisää. Se ei ole rallin tarkoitus!

Näin nyt tällä kertaa! Palataan taas asiaan ennen seuraavia rallikoitoksia!

Ystävällisin terveisin,
Hessu Westerlund
GSM 0400/485041

SM Vaakuna-Ralli
Ralli SM -sivut
Online-tulokset
Omat sivut
AKR-Sports

Pisteet top 5

1. Roope Korhonen / Anssi Viinikka 88 pistettä LMM (Rally2)
2. Teemu Asunmaa / Ville Mannisenmäki 75 pistettä AlavUA (Rally2)
3. Benjamin Korhola / Sebastian Virtanen 74 pistettä VihUA (Rally2)
4. Anssi Rytkönen / Mikael Korhonen 65 pistettä KoMoKe (R5)
5. Niclas Grönholm / Kristian Temonen 49 pistettä EMSC (Rally2)

< Katso kaikki >

Kalenteri 2024

1) 12.-13.1. SM Auto Sorsa Riihimäki-Ralli, Riihimäki
2) 1.-3.2. 59. Arctic Lapland Rally, Rovaniemi
3) 8.-9.3. SM Tuuri Ralli, Alavus
4) 24.-25.5. SM Mad-Croc Länsirannikon Ralli, Turku
5) 14.-15.6. SM Pohjanmaa Ralli, Seinäjoki
6) 23.-24.8. Future SM-ralli, Lahti
7) 4.-5.10. SM Ralli Kitee, Kitee

SM-sarja sosiaalisessa mediassa