Facebook Twitter Email Pinterest

Mitsubishi Ralliart Finland

24.01.2007 /

Mitsubishi hallitsee ralliautoilun N-ryhmää Suomessa. Jari Ketomaa voitti suomenmestaruuden viime vuonna, ja Lancer Evolution -malli voitti jokaisen ajetun SM-osakilpailun. Ketomaa ja SM-pronssia puolustava Juha Salo jatkavat Mitsubishi Ralliart Finlandin väreissä alkavallakin kaudella.

Mikkeliläiselle Ketomaalle SM-titteli oli uran ensimmäinen. Uudelle kaudelle hän rakensi uuden Lancer Evolution IX -auton, jolla hän lähtee hakemaan toista perättäistä mestaruutta.

- Olihan se huippuauto se edellinenkin, mutta koitettiin tehdä tästä vielä parempi. Pieniä kehityskohteita ollaan löydetty ja toivottavasti mennään taas vähän eteenpäin. Voittoautoa siis tehdään. Suomenmestaruudesta pidetään kiinni kynsin ja hampain, Ketomaa sanoo.

Kovan haasteen Ketomaa saa samasta maahantuojan tiimissä, sillä N-ryhmän kolminkertainen mestari Juha Salo suunnittelee paluuta takaisin kultakantaan. Myös hänen tallissaan on valmistunut entistä ehompi uusi Lancer.

- Tarkoitus on ajaa koko kausi samalla autolla, joten päätimme tehdä uuden. Huippuautohan tämä on, se tiedetään jo etukäteen. Ainoa tavoite on kulta, ja sitä varten pitää suoritustasoon saada nyt vähän lisää varmuutta. Vauhtia oli viime vuonnakin riittävästi, mutta sitten oli vastaavasti myös epäonnea. Välillä tulee sellaisia kausia, ja toivottavasti tänä vuonna olisi onnikin myötä, nummi-pusulalainen Salo miettii.

SM-rallikausi käynnistyy Rovaniemen ympäristössä tammikuun viimeisenä viikonloppuna. Arctic Lapland Rally (26.-27.1.) on 2-päiväinen osakilpailu ja se tarjoaa molemmilta kilpailupäiviltä erilliset SM-pisteet.

- Näyttää siltä, että testit jäävät kisaviikolle ja Lappiin. Olosuhteet ovat aika poikkeukselliset ja kun erikoiskokeita ajetaan eri suuntaan kuin aiemmin on totuttu, niin tulee varmasti aika haasteellinen kilpailu, Ketomaa arvioi.

Ison N-ryhmän turboahdetut ja nelivetoiset autot ovat nousemassa rallin SM-sarjassa päärooliin. WRC-kalustoa on vähän, ja siksi N-ryhmän kärkikuljettajat lupaavat taistella jopa yleiskilpailun voitoista.

- Varmasti tulee hieno kausi ja näyttäviä kilpailuja, ja yleisön arvostus N-ryhmää kohtaan kasvaa. Me emme ainakaan aio nostella jalkaa kaasulta, Salo hymyilee.

Ketomaan ja Salon lisäksi suurin osa N-ryhmän kuljettajista on valinnut ajokikseen Mitsubishi Lancerin. Rallin MM-sarjassa viisi kautta erilaisilla autoilla kilpaillut Kosti Katajamäki tekee paluun SM-sarjaan, ja hänkin on valinnut N-ryhmän Lancer Evolution IX -auton.

- Suomen kärki on ajanut näillä autoilla jo pitkään ja he tuntevat ja tietävät kaikki niksit. Itse tulen tällaiseen autoon vähän keltanokkana parin kauden jälkeen. Suomenmestaruus on silti ainoa tavoite, ja Mitsubishi tarjoaa varmasti kilpailukykyisen kaluston, Katajamäki kehuu.

Lisätietoja:
Vemic Auto Oy Ab - MITSUBISHI-maahantuonti
Pekka Koski
GSM +358 400 210 490
pekka.koski@vemicauto.fi

Pisteet top 5

1. Emil Lindholm / Reeta Hämäläinen 119 pistettä NHD (R5)
2. Mikko Heikkilä / Topi Luhtinen 106 pistettä MäntsMK (R5)
3. Teemu Asunmaa / Marko Salminen 104 pistettä Alavuden UA (R5)
4. Juha Salo / Mikko Markkula 76 pistettä Karkkilan UA (R5)
5. Riku Tahko / Markus Soininen 53 pistettä PoSUA (R5)

< Katso kaikki >

Kalenteri 2021

1) 15.-16.1. Arctic Lapland Rally, Rovaniemi
2) 5.-6.3. SM O.K. Auto-ralli, Kouvola
3) 28.-29.5. SM Mad-Croc Länsirannikon Ralli, Lieto
4) 18.-19.6. SM Pohjanmaa Ralli, Seinäjoki
5) 13.-14.8. Top Building Ralli, Lahti
6) 25.-26.9. SM KokUA 60-v Juhlaralli, Kokkola

SM-sarja sosiaalisessa mediassa