Facebook Twitter Email Pinterest

Matti Rantanen

27.01.2007 /

Hyvät erikoiskoeajat kuitenkin myönteinen yllätys

Matti Rantanen starttasi ralliautoilun SM-sarjan avanneeseen Arctic Lapland -ralliin uudella autollaan, ison N-ryhmän Mitsubishin Lancer Evo VIII:lla, hiukan odottavin mielin. Oman vauhdin riittävyys uusissa ympyröissä oli täysi arvoitus ja vertailupohjaa muihin löytyi ainoastaan testipätkien ajoista.

- Kilpailu lähti perjantaina hyvin käyntiin ja ajoimme luokassa tasaisesti kuuden korville, alle sekunnin per kilometri luokan kärkeä perässä. Ajat ja sijoitukset olivat itselle myönteinen yllätys, Matti kertoo.

Rantasen kilpailu päättyi perjantain osalta viidennelle erikoiskokeelle ulosajon seurauksena. Paikka oli sama, johon Jari Ketomaa oli sortunut hetkeä aiemmin.
- Se oli sellainen nopean oikean jälkeen oleva kirraava vasuri, josta Ketomaan Jari oli vienyt penkan pois. Ehkä penkan puuttuminen hämäsi hiukan, enkä ottanut riittävästi vauhtia pois. Pihallehan se sitten meni ja aikaa nostotalkoissa kului reilu vartti. Jätettiin homma kesken, koska kaikki jäähdyttimet olivat lumesta tukossa, eikä haluttu kuumentaa moottoria turhaan. Muutoin auto jäi täysin ehjäksi, Rantanen kertaa perjantain tapahtumia.

Lauantaina lammilainen lähti tavoittelemaan uusia pisteitä, sillä Rovaniemellä jaetaan SM-pisteet molemmilta kilpailupäiviltä erikseen. Lauantaina Rantasen ajo maittoi ja ero luokan kärkeen supistui pienimmillään 0.58 sekuntiin kilometrillä. Ainoa mainittava ajovirhe tuli yhdeksännellä erikoiskokeella, jossa lievä pyörähtäminen ja auton sammuminen veivät aikaa noin 20 sekuntia.

Matti Rantasen kilpailu päättyi seuraavalle, Sarriojärven erikoiskokeelle.
- Noin 2-3 kilometriä ennen Sarrion maalia vitosen kyydistä auto vain sammui kuin saunalyhty ja se oli sitten siinä. Epäilisin, että männässä on reikä, mutta se selviää kun kone aukaistaan. Kovasti kyllä harmittaa, kun ei saatu pistetiliä avattua, mutta toisaalta saimme alle paljon tärkeitä kovavauhtisia kilometrejä. Myös hyvät erikoiskoeajat lämmittävät ja olen itse hiukan yllättänyt, ettei ero kärkeen kasvanut tämän suuremmaksi. Toki tässä pitää hankkia itselle myös kanttirautaa, kun tulee vielä jarruteltua moniin paikkoihin aivan liian ajoissa, Matti pohtii.

Matti Rantasen ja kartanlukija Jan Lönegrenin kausi jatkuu 17.2 Nilsiässä, jolloin kamppaillaan seuraavan kerran rallin SM-pisteistä.

Timo Rintakoski
040 521 2678

Pisteet top 5

1. Emil Lindholm / Reeta Hämäläinen 119 pistettä NHD (R5)
2. Mikko Heikkilä / Topi Luhtinen 106 pistettä MäntsMK (R5)
3. Teemu Asunmaa / Marko Salminen 104 pistettä Alavuden UA (R5)
4. Juha Salo / Mikko Markkula 76 pistettä Karkkilan UA (R5)
5. Riku Tahko / Markus Soininen 53 pistettä PoSUA (R5)

< Katso kaikki >

Kalenteri 2021

1) 15.-16.1. Arctic Lapland Rally, Rovaniemi
2) 5.-6.3. SM O.K. Auto-ralli, Kouvola
3) 28.-29.5. SM Mad-Croc Länsirannikon Ralli, Lieto
4) 18.-19.6. SM Pohjanmaa Ralli, Seinäjoki
5) 13.-14.8. Top Building Ralli, Lahti
6) 25.-26.9. SM KokUA 60-v Juhlaralli, Kokkola

SM-sarja sosiaalisessa mediassa