Viljami Salminen karisti keskeytyspeikon Tuurissa
SM4-luokassa starttasi matkaan 26 autokuntaa ja näiden joukosta viiden kärkeen nousu oli haaveena ennen kilpailua jos kaikki sujuisi onnistuneesti. Perjantaina ajetuilla kahdella erikoiskokeella ennätti jo tapahtua monenlaista.
- Alkuun lähti ihan hyvin ja väliajoissakin se huomattiin, että oltiin tosi hyvissä asemissa. Sitten tulikin isompi tilanne ja ajateltiin että on parempi ottaa yritystä pois, kun oli vähän liian lähellä keskeytys. Toinen pätkä perjantaina vain ajeltiinkin varmasti maaliin, kertoo Viljami.
Myöhemmin illalla tuli hieman kylmää vettä niskaan ja sijoitus putosi kymppipaikalta roimasti. Auton alla oli pari kappaletta renkaita jotka eivät olleet ennalta palautetussa rengaskoodilomakkeessa, tuloksena oli at-pisteitä 2 minuuttia per rengas, eli yhteensä 4 minuuttia ja sijoitus putosi toiseksi viimeiseksi.
- Meidän täytyy selkeästi kehittää rengaskoodijärjestelmäämme, viime vuonna meni myös yhdessä kisassa mönkään, joten toimintamallissamme on selvästi kehittämisen paikka, harmittelee Salminen.
Lauantain viisi erikoiskotta sujuivat aikoja katsottaessa nousujohteisesti, kun kolmella viimeisellä ajat olivat kymppisijan molemmin puolin. Aamun parilla ensimmäisellä oli ajointoa ollut hieman liikaakin.
- Lauantai lähti lievästi yliyrittämisellä ja käytiin penkassa, sekä muutenkin nojailtiin aika paljon penkkoihin. Kyläkaupan yleisö-ek:lta alkaen loppupätkät tulikin paremmalla sykkeellä ja kilpailun pisin pätkäkin meni ihan hyvin sijoituksen puolesta.
Lopputuloksissa Salmisen autokunta Toyota Auriksineen oli sijalla 19. Ilman at-pisteitä olisi ollut sijoitus 10 parhaan joukossa todennäköinen.
- Ei paljoa jäänyt kerrottavaa talvikaudesta, kun kahdesta kisasta nolla pistettä ja Tuurissa ei mennyt yhtään kuten olisi voinut mennä. Hyvä asia oikeastaan on vain se, että saatiin nuotin tekemisessä kilsoja rutkasti, sekä Tuurista ajokilsoja ja Tunturista jonkin verran, mutta paljon on auton kanssakin vielä tekemistä.
- Nuottitreeniä pyritään tekemään tässä SM:n parin kuukauden tauon aikana. Kuntoa ylläpidetään urheilulla ja sitten kun kelit sallii niin sorapyörät Toyotan alle ja baanalle testailemaan, päättää Salminen
Ralli SM-sarja jatkuu 24.-25.5. ajettavalla SM Mad-Croc Länsirannikon Rallilla, joka järjestetään Turussa.
Kuva: Jouni Laakso