Facebook Twitter Email Pinterest

Pajari mukaan legendaarisella Toyotalla kotikisaansa Lahdessa

08.08.2024 / Sami Pajari Media

Lahtelainen ralliautoilija Sami Pajari vastaanotti kutsun kilpailla kotikaupungissaan 23.-24.8.2024, kun ajetaan perinteinen Lahti Historic Rally. Samassa yhteydessä järjestetään Future SM-ralli, jonka kutsuvierasluokkaan Pajari osallistuu. Lahdessa ajokkina on F-ryhmän Toyota Corolla GT.

Viime viikonloppuna Jyväskylän MM-rallissa debyyttinsä Toyotan GR Yaris Rally1 Hybridillä kartturi Enni Mälkösen kanssa nelostilaan päättänyt Sami Pajari uhkuu intohimoa ajamiseen vielä tiiviin MM-kauden ohessakin. Rallin MM-sarja jatkuu Kreikassa syyskuussa, joten kuljettajilla on mahdollisuus pieneen kesälomaan. Pajarin kohdalla lomaan liittyy kuitenkin ralli kotiseuduilla Lahdessa.

Kuljettajan kotikaupungissa Lahdessa ajetaan perinteinen Lahti Historic Rally 23.-24.8.2024 ja samassa yhteydessä ajetaan myös Future SM-ralli, jonka kutsuvierasluokkaan Pajari osallistuu. Kuljettajan oltua uuden edessä kaluston suhteen Jyväskylässä on sama tilanne edessä myös Lahdessa, kun ajokkina on F-ryhmän Toyota Corolla GT.

- Pitkästä aikaa pääsee ajamaan perinteisellä takavetoisella. Autohan on yksi legendaarisimmista ja makeimmista rallipoluilla. Tämä äänimaailma on jäänyt omaan mieleen vahvasti lapsuudesta, kun ralleja olin katsomassa ja kaikella tapaa upea auto on kyseessä muutenkin. Tästä kisasta on tarkoitus tehdä sellainen nautiskelureissu. Isot kiitokset Juha Högströmille, jonka ajokilla osallistuminen mahdollistui. 

- Pitkäaikaisesti lähipiiriini kuulunut Janne Ahtovirta lähtee kyytiin. Emme tee tarkkaa nuottia kilpailuun vaan mennään enempi muistin varassa. Käydään toki ennakkotutustumisessa reitti pariin kertaan kiertämässä. Olen monia erikoiskokeita ajanut aiemminkin alueen kisoissa tai vähintäänkin käyttänyt niitä nuottitreeneihin. Aiomme keskittyä nautiskelemaan hienoista erikoiskokeista vauhdikkaasti, mutta rennosti, kun nyt ei tarvitse keskittyä sekuntien ja kymmenyksien hakemiseen, kertoo Pajari.

Kilpailun säännöistä ilmenee, että kutsuvierasluokan kuljettajat ajavat historic-luokkien jälkeen kaikki kilpailun 12 erikoiskoetta (140 km), kun muut SM-sarjan luokat ajavat puolestaan kilpailun 9 viimeistä erikoiskoetta (105 km).

Jyväskylän kokemus tuntuu edelleen uskomattomalta

Jyväskylän MM-rallissa suoritettu debyytti Rally1-autolla alkoi haastavasti. Ensimmäiset kilometrit huippunopealla ja tehokkaalla kalustolla sateisissa olosuhteissa aiheuttivat pari tilannetta perjantaipäivän avanneella Laukaan erikoiskokeella. Jälkimmäisellä kerralla auton takapään aerodynamiikka kärsi merkittäviä vaurioita, mutta urhoollisesti Pajarin autokunta taisteli itsensä päivähuoltoon muutaman erikoiskokeen läpi ja iltapäivällä napsahti jo uran ensimmäinen pohja-aika pääluokassa. Lauantain aikoja tarkasteltaessa suomalaispari oli koko päivän kolmanneksi nopein ja sunnuntain päätteeksi kilpailun lopputuloksissa sijoitus oli lopulta neljäs. Läpi elämän mukana kulkeviin muistoihin jäi ensikokemuksesta paljon tarinoita.

- Ihan tavattoman siistiä oli ajaa Rally1-autolla. Tuntuu tosi jännältä ajatella, että nyt sitä on oikeasti ajettu tuollaisella autolla kilpaa. Kun olen videolta nyt katsonut ajamista niin sisä- kuin ulkokuvaakin, niin onhan se vauhtiero tutumpaan Rally2-ajokkiin ihan selkeä. Rally1:stä ei ole helppoa ajaa äärirajalla. Autossa on tavallaan kapasiteettia niin paljon, ettei ole helppoa löytää sitä luottoa siihen, miten mennään siellä äärirajalla. Rally2:lla sellainen hieman varman päälle ajaminen on helpompaa, Rally1:llä saa pitää kiivaampaa rytmiä päällä ja puskea määrätietoisen päättäväisesti koko ajan, vertailee Pajari autoja.

Kotiyleisön edessä ajaminen on aina kuljettajille ajofiiliksiä nostattava kokemus. Rally1-autoilla ajavat ovat suurelle yleisölle kuin elokuvan päätähtiä ja huomion määrä kasvaa samassa suhteessa, kun sarjaportaita noustaan kohti huippua. Valtaisan yleisön lisäksi kannustusta Sorateiden Grand Prix’ssä antoivat myös lukuisat rallilegendat.

- Yleisöä oli tosi paljon joka paikassa ja monia aivan tuntemattomiakin kasvoja kävi moikkaamassa ja heittämässä tsempit. Se kotiyleisöstä huokuva innostus ja kannustus tuntui todella hyvältä. Viikonlopun aikana tuli tavattua myös melkoinen liuta rallilegendoja. Kankkusen Juhan kanssa ehdittiin tarinoida useampaankin otteeseen ja hän tsemppasi haastavan alun jälkeen perjantaina, että “ei tässä kuule mitään, laitetaan vaan spoileria paikalleen ja taas vetämään.” 

- Myöhemmin kisan kuluessa tuli lisää hyväntuulista palautetta, kun homma alkoi sujua mallikkaammin. Ei sitä lapsuudessa rallifanina olisi osannut unelmoidakaan, että aikuisena saa kasvotusten vaihtaa kuulumisia sekä ajaa kilpaa rallimaailman maineikkaiden nimien kanssa, tunnelmoi Pajari Jyväskylän kilpailua muistellessaan.

Kuva: Rallypixels

Pisteet top 5

1. Roope Korhonen / Anssi Viinikka 113 pistettä LMM (Rally2)
2. Teemu Asunmaa / Ville Mannisenmäki 93 pistettä AlavUA (Rally2)
3. Benjamin Korhola / Sebastian Virtanen 79 pistettä VihUA (Rally2)
4. Anssi Rytkönen / Mikael Korhonen 65 pistettä KoMoKe (R5)
5. Tommi Jylhä / Kimmo Nevanpää 52 pistettä JyvUA (Rally2)

< Katso kaikki >

Kalenteri 2024

1) 12.-13.1. SM Auto Sorsa Riihimäki-Ralli, Riihimäki
2) 1.-3.2. 59. Arctic Lapland Rally, Rovaniemi
3) 8.-9.3. SM Tuuri Ralli, Alavus
4) 24.-25.5. SM Mad-Croc Länsirannikon Ralli, Turku
5) 14.-15.6. SM Pohjanmaa Ralli, Seinäjoki
6) 23.-24.8. Future SM-ralli, Lahti
7) 4.-5.10. Fixus SM Ralli Kitee, Kitee

SM-sarja sosiaalisessa mediassa