Suvi Jyrkiäinen on valmiina Keski-Euroopan MM-ralliin
Hämeenlinnalainen Suvi Jyrkiäinen, 24, on autourheilu-uran suurimman tilaisuuden edessä. Jyrkiäinen starttaa Keski-Euroopan MM-ralliin M-Sportin nelivetoisella Ford Fiesta Rally3:lla, kartanlukijana Jyrkiäisellä on Antti Linnaketo.
Mahdollisuus avautui, kun Jyrkiäinen osallistui neljäntoista naiskuljettajan kanssa kansainväliseen ”Beyond Rally Women’s Driver Development” -kykykilpailuun, ja valittiin kolmen parhaan joukkoon. Palkinnoksi Jyrkiäinen, belgialainen Lyssia Baudet ja saksalainen Claire Schönborn pääsevät ajamaan M-Sport-tallin täydellä ylläpidolla kauden toiseksi viimeisen MM-rallin. Yksi kuljettajista saa jättimäisen pääpalkinnon, tallipaikan ensi kauden MM-sarjan Junior WRC-luokkaan.
- Kun sain tietää tästä kilpailusta, minua rohkaistiin monesta suunnasta osallistumiseen. Tällaisia tilaisuuksia ei montaa tule, joten päätin laittaa paperit sisään. Aika Puolassa pidetyssä valintakilpailussa meni nopeasti, se oli hyvin intensiivistä ja meillä oli koko ajan paljon tekemistä. Valinta oli pieni shokki, kun tajusin että olen ihan oikeasti osallistumassa nyt MM-ralliin, Jyrkiäinen muistelee.
Valmistautuminen ralliin tapahtui Honkajoella Pesämäen asfalttiradalla ja kotisohvalla.
- Ajettiin Pesämäessä testiä Dogboxin Rally3-luokan Ford Fiestalla. Kokeiltiin kaikenlaista, kierreltiin keiloja, rakennettiin radalle erilaisia mutkia, shikaaneja ja tietenkin myös ajettiin täysillä. Neliveto on hieno ajettava, täysiverinen ralliauto, sain hyvän tuntuman mutta vielä on paljon oppimista. Lisäksi järjestäjä on toimittanut tulevia erikoiskokeita katsottavaksi, joten olen niitä opetellut kotosalla.
Kartanlukija Antti Linnakedolla on mittava kokemus kotimaan lisäksi kansainvälisistä ralleista, Linnaketo on lukenut nuotteja muun muassa Teemu Asunmaalle ja Jari Huttuselle.
- Antti opetti minulle nuotittamista ralliuran alussa kaksi vuotta sitten. Tätä rallia varten olemme ajaneet Pesämäen testipäivän lisäksi siviiliautolla nuottitreeniä ja miettineet, mitä lisäyksiä nuottiin pitää tehdä nyt kun ajetaan erilaisilla teillä kuin Suomessa.
Kilpailuviikon ohjelma on tiukka, Jyrkiäinen ja Linnaketo lentävät Saksaan sunnuntaina, maanantaina ajetaan testiä, tiistaina ja keskiviikkona nuotitetaan ja torstaina ralli käynnistyy kahdella erikoiskokeella. Jyrkiäisen kokemus rata-autoilusta on eduksi tulevassa, kahdeksantoista erikoiskokeen ja yli kolmensadan erikoiskoekilometrin pituisessa asfalttirallissa. Tavoitteena on päästä maaliin.
- Maaliin pääsy, oppiminen ja kokemuksen kerääminen, se on tärkein tavoite. Haastava ralli on tulossa, siinä maaliin pääsyssäkin on aivan varmasti tekemistä. Täytyy ymmärtää oma rajallinen kokemus, pää on pysyttävä kylmänä koko rallin ajan. En näe kilpakumppaneita vihollisina, olemme kaikki kavereita, vaikka toisiamme vastaan ajetaankin, Jyrkiäinen päättää.
Central European Rally ajetaan 17.-20. lokakuuta Saksan, Itävallan ja Tšekin alueella. Kilpailussa ajetaan kahdeksantoista erikoiskoetta, reitin kokonaispituus on 1585 kilometriä, josta erikoiskokeiden osuus on 302 kilometriä. Lähtöseremoniat pidetään torstaina Prahassa ja ensimmäinen erikoiskoe ajetaan lähistöllä Velka Chuchlessa, maaliin kilpailijat saapuvat sunnuntaina iltapäivällä Saksan Passauhun. Jyrkiäinen ja Linnaketo kilpailevat numerolla 36.