Pajari kauden päätöskisaan Japaniin - panoksena WRC2-luokan mestaruus
Sami Pajari ja Enni Mälkönen suuntaavat MM-rallikauden päättävään Japanin osakilpailuun isoin panoksin. Kaksikko on kauden aikana ajanut WRC2-luokassa vahvoilla suorituksilla itsensä mestariehdokkaaksi Printsport Racingin Toyota GR Yaris Rally2:lla. Voittaakseen mestaruuden olisi suomalaisparin sijoituttava omassa luokassaan kahden parhaan joukkoon.
Tammikuussa Monte Carlossa käynnistynyt rallikausi on ollut Pajarin autokunnalle kaikkiaan onnistunut ja kokemusta on kauden aikana kertynyt myös kolme kilpailua Toyotan Rally1-autolla, mistä varmasti muistorikkaimpana debyytti kotikilpailussa Suomessa elokuussa.
Rally2-kalustolla startteja on kaudelta kertynyt kahdeksan kappaletta, joissa Pajari on ajanut kolme voittoa ja kaikkiaan kuusi palkintopallisijoitusta. Japanin MM-ralliin autokunta starttaa WRC2-luokan pisteissä kolmantena. Eroa kärkipaikalla olevaan Ruotsin Oliver Solbergiin on 15 pistettä ja edelle mahtuu myös Ranskan Yohan Rossel kolmen pisteen erolla. Heistä kumpikaan ei ole Japanissa pisteitä keräämässä. Sarjassa voi ajaa pisteitä kauden aikana seitsemässä kilpailussa, joista kuusi parasta tulosta huomioidaan. Solberg ja Rossel ovat jo pisteitä kerryttävät kilpailunsa ajaneet.
Päätöskilpailu ei tule päästämään suomalaiskaksikkoa helpolla: kilpakumppanit ja mutkaiset haastavat asfalttitiet pitävät siitä huolen. Mikäli Pajari jää Japanissa kolmanneksi kääntyy tasapisteissä etu Solbergin eduksi, joten kakkostila vaaditaan mestaruuteen.
Pajarin ohella myös Bulgariaa edustavalla Nikolay Gryazinilla on kisassa merkittäviä panoksia. Hän voi onnistuessaan nousta sarjan neljänneltä tilalta jopa hopealle asti. Gryazinia vastaan Pajarilla on myös taistelu WRC2 Challenger -luokan voitosta. Siitä voivat kilpailla kuljettajat, joilla ei ole WRC2-tasoista mestaruutta aiemmin tai jotka eivät ole urallaan ajaneet WRC1-tiimissä tallipisteistä.
Edelliset kokemukset Japanista suomalaiskaksikolla on kauden 2022 päätöskisasta, jolloin olosuhteet vaihtelivat jopa kaatosateeseen asti. Erityisiä paineita ei Pajari mestaruuskamppailusta harteillaan tunnista.
- Se oli mielenkiintoinen kilpailu silloin ja tykkäsin kyllä erikoiskokeista. Olosuhteet voivat tähän aikaan vuodesta vaihdella. Normaalisti siellä ei kauheasti leikata mutkissa, eli suhteellisen puhdasta asfalttia siinä mielessä. Mutkaisia, mutta mieluisia teitä.
- Paineita en sinällään kisasta tunne, joku aiempi kisa olisi saattanut mennä huonommin ja mestaruusmahdollisuus mennä jo silloin. Otetaan ilolla vastaan että ollaan tässä tilanteessa ja pyritään ottamaan tämä yhtenä kilpailuna muiden joukossa. Tehdään parhaamme ja katsotaan lopuksi sitten mikä tulos sen jälkeen on, pyörittelee kuljettaja ajatuksiaan.
Koko kautta Pajari summaa uuden ajokin ratissa menestyksekkääksi ja monilta on saattanut jo hieman unohtuakin, että Toyotan Rally2-auto kilpailee MM-sarjassa vasta ensimmäistä kauttaan.
- Joka osa-alueella on tullut oppia ja kehitystä. Olemme olleet läpi kauden tasaisesti hyvässä vauhdissa, podiumilla erilaisissa kilpailuissa. Tuntuu, että tämäkin vuosi on mennyt jotenkin tosi nopeasti, kun enää yksi kisa on kaudesta jäljellä. Voitot Sardiniassa, Puolassa ja Kreikassa ovat olleet tietenkin kauden kohokohtia ja kokemukset Rally1-auton ratissa, ne nousevat kaudesta päällimmäisinä mieleen.
Japanin MM-ralli käynnistyy torstaina 21.11.2024, jolloin ajetaan aamusta kilpailun shakedown sekä myöhemmin illalla parin kilometrin mittainen avauserikoiskoe Toyota Stadiumilla, jonka alueella myös kilpailun huollot sijaitsevat.
Perjantaina ohjelmassa on kahdeksan erikoiskoetta, joille mittaa kertyy 126 kilometriä. Lauantaina ajetaan seitsemän erikoiskoetta, pituudeltaan yhteensä 103,87 kilometriä. Sunnuntaille on jäljellä vielä viisi erikoiskoetta ja niillä pituutta 70,57 kilometriä.
Hieman muista MM-ralleista poiketen päivähuoltoja ei kilpailussa juurikaan ole, vaan päivällä on vain renkaanvaihtohuolto. Varsinaiset huollot ovat aamulla ennen erikoiskokeille lähtöä, sekä illalla niiden jälkeen. Sunnuntaina kuitenkin ennen kahta viimeistä erikoiskoetta on lyhyt päivähuolto.
Kilpailupäivät alkavat paikallista aikaa hyvin aikaisin, kun aurinko nousee 6:30 jälkeen ja laskee jo 16:40 aikoihin eikä pimeydessä ajeta varsinaisia metsäpätkiä ollenkaan. Euroopassa rallifanit saavat koetella kykyjään yövalvomisessa poikkeuksellisessa laajuudessa, kun esimerkiksi Helsinki on seitsemän tuntia jäljessä Japaniin verraten. Kilpailun viimeinen erikoiskoe starttaa sunnuntaina paikallista aikaa klo 14 jälkeen, joten kilpailun menestyjät ovat tiedossa aikaisin sunnuntaina Suomen aikaa.
Kuva: Rallypixels