Tuukka Kauppinen siirtyy SM1-luokkaan Toyotalla, Roope Korhosen kausi käynnistyy Rovaniemeltä
18-vuotias rallilupaus Tuukka Kauppinen siirtyy SM-sarjan pääluokkaan tulevalla kaudella. Sarja käynnistyy tammikuun puolivälissä Kuopiosta ja päättyy Seinäjoelle syyskuun lopussa. Ennen kauden alkua Kauppisen tarkoituksena on ajaa mittava määrä testejä uudella autolla ja valmistautua kauteen mahdollisimman hyvin.
-Tämä on hieno mahdollisuus, ja fiilis on todella odottavainen. Kerran olen päässyt Toyotaa testaamaan ja pääsin nopeasti sinuiksi auton kanssa. Testistä jäi hyvä fiilis, mutta kilometrejä tarvitaan vielä lisää, että pystyn hyödyntämään auton täyden potentiaalin. Raution tiimissä, kun ajamme, niin tietenkin me lähdemme menestymään, suunnittelee Kauppinen.
Kauppisella on nuoresta iästään huolimatta jo merkittävä määrä kilpailustartteja, vaikka suurin osa niistä on kertynyt etuvetoisella kalustolla. Edelliskaudella laukaalainen debytoi kotimaan Secto Rally Finlandissa WRC2-luokassa ja kartutti arvokasta kokemusta tulevaisuutta silmällä pitäen. Kauppiselle rakennetaan parhaillaan kansainvälistä kilpailuohjelmaa, jonka tavoitteena on mahdollistaa mahdollisimman paljon kilpailuja erilaisissa olosuhteissa.
Roope Korhonen valmistautuu Ruotsin MM-ralliin kotimaassa
SM1-luokassa Suomen mestaruuden viime kaudella voittanut Roope Korhonen aloittaa kautensa Rovaniemen Arctic Lapland Rallysta, joka on SM-sarjan kauden toinen osakilpailu. Laukaalaisen pääpaino alkavalla kaudella on kansainvälisissä kilpailuissa. Korhosen kauden ensimmäinen ulkomaankilpailu on Ruotsin Uumajassa ajettava MM-sarjan osakilpailu, johon Korhonen hakee vauhtia Rovaniemeltä.
-Rovaniemellä tavoitteena on voitto, vaikka varmaan ajetaankin osittain testimielessä ja pidetään pääpaino Ruotsin MM-rallissa.
Viime kaudella MM-sarjan tulokset WRC2-luokassa jäivät piippuun, vaikka vauhti oli parhaimmillaan lähellä kärkeä. Kauden parhaaksi saavutukseksi kirjattiin juuri Ruotsin nelossija, mutta nyt Korhonen tähtää korkeammalle.
-Tämä on tärkeä kausi tulevaisuuden kannalta, ja nyt pitää pystyä parempaan. Viime vuonna meillä oli kolme kisaa, joissa palkintokoroke oli mahdollinen, mutta se jäi haaveeksi. Tasaisuutta pitää löytää, että saadaan tuloksia. Ei riitä, että jollain pätkällä onnistuu, vaan pitää pystyä tikkaamaan kärkiaikoja tasaisesti läpi koko rallin, lataa Korhonen suunnitelmiaan tulevasta kaudesta.
Kuva: Antti Lahtinen