Facebook Twitter Email Pinterest

Henri Altomaa: Arctic Lapland Rally oli suuri oppimiskokemus

03.02.2025 / Aija Parm / Altomaa Racing

Henri Altomaan ja Jussi Kärpijoen ensimmäinen yhteinen Tunturiralli päättyi lauantaiaamuna tekniseksi viaksi kirjattuun polttoaineen loppumiseen noin kaksi kilometriä ennen Siikakämän erikoiskokeen maalia. Keskeytys nähtiin suorana lähetyksenä FlyingFinn.tv -palvelussa. Harmillinen virhe oli tapahtunut auton tankkauksessa.

”Autossa ei tällä hetkellä ole mittaria, josta näkisi bensan määrän. Kuski tietää, että jos auto käy ja kulkee, polttoainetta on, ja jos ei käy eikä kulje, sitä ei ole”, Altomaa kertoo. Ymmärrettävästi keskeyttäminen harmittaa, mutta kisa antoi silti paljon hyvääkin.

”Oli tosi makea tunnelma, kun oli niin paljon yleisöä! Missään ei ole ollut niin paljon väkeä lähdössä kuin täällä, ja Mäntyvaarassa ei meinattu päästä ajamaan huoltoon, kun yleisöä oli niin valtavasti. Tosi upea tunnelma”, Altomaa vielä toistaa. ”Sekin oli hienoa, että iso joukko tukijoita oli päässyt paikalle katsomaan ja ehdin tavata heidät perjantai-illan huollon jälkeen. Heitä on kiittäminen, että pystyn tekemään tätä.”

Tunturiralli, omanlaisensa talven ihmemaa, tarjoili kuljettajille sellaista tienpintavalikoimaa renkaiden alle, ettei moista usein kohtaa. Aurattua jäistä tietä, tuoretta pakkaslunta vaihtelevia määriä, lunta spooreissa ja Murtotunturin pomppurata nyt ainakin. Harvassa ovat myös vastaavat lumimäärät reittien varrella.

Altomaa ja Kärpijoki ajoivat kaikki perjantaille suunnitellut kilometrit. ”Perjantaina ekalla erikoiskokeella pieni hangessa käynti vei aikaa ja keulaan pakkaantunut lumi hidasti seuraavalla pätkällä”, Altomaa kertoo. Tekniset haasteet haittasivat loppupäivää. Murtotunturin erikoiskokeen puolivälin jälkeiset kymmenen kilometriä kaksikko eteni kaasuläpän vian vuoksi kirjaimellisesti puolikaasulla ja jäivät puoli minuuttia luokkansa pohja-ajasta. Vastoinkäymisistä huolimatta he olivat illalla vielä SM2-luokan viidentenä. ”Tuntuu torjuntavoitolta kaikesta huolimatta”, toteaa Altomaa.

Lauantaina keskeytykseen asti vauhti oli hyvä. ”Meidän strategia oli ajaa aamulegi kestävillä renkailla seitsemänmillisillä nastoilla ja illalla nopeilla kahdeksanmillisillä. Loppulenkille säästettyjen renkaiden avulla olisi ollut mahdollista päästä taistelemaan podium-paikasta, jos ei olisi keskeytetty”, Altomaa kertoo mietteitään toisesta kisapäivästä.

Myös RTE Motorsportin Janne Eronen näkee Altomaassa potentiaalia: ”Henkka on hieno nuorimies, joka ajaa kovasti kun vaan laitteet toimii”, hän tiivistää ajatuksensa kuljettajasta.

Koko viikko oli oppimisen kannalta hyödyllinen. Paitsi erilaiset tienpinnat, myös RTE Motorsportin Renault Clio Rally3 tuli tutummaksi, ja Altomaa kertoo oppineensa myös omasta ajotyylistään tärkeän yksityiskohdan: ”Olen tosi herkkä keulan pidolle. Tähän kisaan autoa hiukan nostettiin, ja se tuntui heti. Ihan tuoreilla renkailla ajo sujui paremmin, mutta heti kun nastat vähän kuluivat, hommasta tuli haastavampaa.”

Kausi jatkuu Savonlinnassa 7. - 8.3. ”Eipä tässä auta jäädä murehtimaan. Savonlinnaan lähdetään taas vähän viisaampana”, Altomaa sanoo.

Altomaan rallitaipaletta voit seurata myös sosiaalisessa mediassa

Instagram: henrialtomaa
Youtube: HenriAltomaa
Fb: Altomaa Racing
TikTok: henri.altomaa

Kuva: Jaakko Parm

Pisteet top 5

1. Tuukka Kauppinen / Sebastian Virtanen 52 pistettä Huuha UA (Rally2)
2. Teemu Asunmaa / Janne Ferm 45 pistettä AlavUA (Rally2)
3. Niclas Grönholm / Samu Vaaleri 28 pistettä EMSC (Rally2)
4. Esapekka Lappi / Enni Mälkönen 25 pistettä PiekUA (Rally2)
5. Mats Rinne / Kim Niemelä 18 pistettä YkUA (R5)

< Katso kaikki >

Kalenteri 2025

     1. 17.-18.1. Hotelli IsoValkeinen SM-ralli Kuopio 250 v., Kuopio
     2. 30.1-1.2. 60. Arctic Lapland Rally, Rovaniemi
     3. 7.-8.3. SM Savonlinna Ralli, Savonlinna
     4. 23.-24.5. SM Red Devil Länsirannikon Ralli, Turku
     5. 11.-12.7. SM Ralli, Kouvola
     6. 15.-16.8. SM Ralli, Lahti
     7. 26.-27.9. SM Seinäjoki Ralli, Seinäjoki

SM-sarja sosiaalisessa mediassa