Roope Korhonen avasi MM-kautensa WRC2-luokan kakkossijalla
Roope Korhonen ja Anssi Viinikka ajoivat Ruotsin MM-rallissa WRC2-luokan toiseksi Toyota GR Yaris Rally2:lla. Rautio Motorsportin toinen autokunta, niin ikään Toyotalla kilpailleet Tuukka Kauppinen ja Sebastian Virtanen, väläyttivät vauhtiaan, mutta sortuivat valitettavaan ulosajoon lauantain toisella erikoiskokeella.
Ralli alkoi torstaina lyhyellä yleisöerikoiskokeella Uumajan ytimessä. Avauserikoiskokeella Roope Korhonen oli kolmanneksi nopein jääden Oliver Solbergin pohja-ajasta 3,2 sekuntia. Todellinen ralli alkoi perjantaina, kun aamun avauksena oli reilun 28 kilometrin mittainen Bygdsiljum-niminen erikoiskoe. Korhonen avasi pelin jälleen kolmanneksi nopeimmalla ajalla, kun edelle ehtivät Oliver Solberg ja Georg Linnamäe. Kahdella seuraavalla, taukoa edeltäneellä erikoiskokeella laukaalainen nousi toiseksi Linnamäen kärsittyä rengasrikon. Solberg piti tässä vaiheessa piikkipaikkaa hallussaan vajaalla 20 sekunnilla.
– Ihan hyvin on mennyt, vaikka välillä on vaikea löytää rytmiä, kun pito vaihtelee. Ilman tilanteita on tullut. Nyt menee jännäksi, kun ajetaan toiseen kertaan ja pitää miettiä, miten säästää renkaita, mutta ei saisi myöskään ajaa liian hiljaa, mietti Korhonen päivähuollossa.
Iltapäivän lenkillä Korhonen ajoi vakuuttavasti ja kellotti myös uransa ensimmäiset luokkapohjat WRC2-luokassa. Päivän päättäneen yleisöerikoiskokeen jälkeen iltahuoltoon saapui tyytyväinen mies.
– Aika rauhassa ja varovasti tultiin. Nyt tajuttiin, mitä tehtiin vuosi sitten väärin, kun tuhottiin renkaat. Viimeisellä metsäerikoiskokeella kokeiltiin hyökätä ja saatiin pohjat. Tämä viimeinen pyöritys tuli hieman varovasti, kun tuntui olevan liukkaat jarrupaikat. Tästä on hyvä jatkaa huomenna ja kokeillaan, jos saataisiin vähän Oliverille painetta, suunnitteli Korhonen.
Lauantain ensimmäisellä lenkillä Korhonen jatkoi vakuuttavaa suorittamista heti Solbergin takana.
– Ihan hyvin tuli, vaikka tuntuu, että auton perä karkailee liikaa. Ehkä johtuu lähtöpaikasta, kun ollaan nyt lähempänä Rally1-autoja. Muuten ihan ok, pieniä penkkakosketuksia, mutta ei muuta. Nyt uskon, että tiet eivät mene niin pahaan kuntoon kuin eilen. Eipä tässä auta höllätä, vaan jatketaan samaan malliin.
Lauantai-iltapäivän lenkillä laukaalainen sortui pieneen ajovirheeseen ja joutui peruuttelemaan, mutta sijoitus pysyi edelleen toisena. Tässä vaiheessa ero rallia johtaneeseen Solbergiin oli kasvanut 39 sekuntiin, ja Robert Virves oli Korhosesta 14 sekunnin päässä.
– Siinä viimeisellä metsäpätkällä alkoi tuntua, että auto ei vain pysähdy. Pätkän loppupuolella oli pyöritys jossain hiekkakentällä, ja siellä spinnattiin ja peruuteltiin, mutta eipä se sijoitukseen vaikuttanut. Huomisen pätkät sopivat meille ainakin viime vuonna, ja on vahva luotto, että sopivat myös tänä vuonna, latasi Korhonen.
Sunnuntaina ohjelmassa oli kahteen kertaan ajettu Västervikin erikoiskoe ennen rallin päättänyttä Power Stagea. Korhonen aloitti hieman varovasti, mutta kertoi, että vauhtia on kyllä reservissä. Näin myös oli, ja maaliin saapui WRC2-luokan toiseksi nopein mies.
– Oli kyllä hyvä ralli. Yksi pieni virhe tuli, mutta muuten tilanne oli hallinnassa koko ajan. Kiitoksia tiimille, kumppaneille ja kaikille faneille. Tästä on hyvä jatkaa kautta, päätti Korhonen.
Kauppisen kilpailusta tuli oppireissu
18-vuotias Tuukka Kauppinen aloitti rallin torstaina neljänneksi nopeimmalla kellotuksella. Perjantain ensimmäisellä lenkillä Kauppinen ajoi aikoja heti terävimmän kärjen takana ja saapui ensimmäiseen huoltoon luokkansa kuudentena.
– Olihan se aloitus, ja vähän yllätti, että miten sitä pitoa ei nyt ihan löytynyt. Hitaisiin mutkiin en saa autoa kääntymään millään. Täytyy tutkia huollossa, jos sille pystyisi tehdä jotain, mutta samaan tyyliin lähdetään jatkamaan.
Iltapäivän lenkillä Kauppinen kohtasi haasteita, kun toistamiseen ajetuilla erikoiskokeilla olosuhteet muuttuivat rengasta kuluttaviksi ja kokeneemmat kuljettajat osasivat säästää renkaita paremmin. Pienten penkan pöllytysten jälkeen lohtua toi Kauppisen kellottama aika toistamiseen ajetulla Backin erikoiskokeella, jossa hän hävisi pohja-ajasta ainoastaan 0,2 sekuntia. Viimeisellä, Uumajan keskustassa ajetulla erikoiskokeella Kauppinen oli kuudenneksi nopein ja saapui iltahuoltoon luokan seitsemäntenä.
– Eihän se kauhean hyvin mennyt. Siellä jouduttiin vähän pakittamaankin, ja tuntuu, että hitaita paikkoja ei voi enää hitaammin ajaa, että kello tykkäisi. Minä en tiedä, mitä pitäisi tehdä, päätti Kauppinen nauraen.
Lauantaista muodostui Kauppiselle vaikea. Päivän ensimmäisellä erikoiskokeella nuorukainen ajoi lievästi penkkaan ja joutui peruuttelemaan. Seuraavalla erikoiskokeella Kauppinen suistui vielä syvemmälle hankeen ja joutui lapiohommiin. Kuljettajapari sai auton irti yleisön avustuksella, mutta ulosajossa vaurioitunut jäähdytin pakotti Keski-Suomen kaksikon keskeyttämään lauantain osalta.
– Lähdettiin ajamaan kovaa, ja siellä oli pitkä vasen, joka vain kirrasi enemmän kuin piti, ja siitä sitten mentiin peltoon. Saatiin auto kaivettua irti, mutta jäähdytin vuoti niin paljon, että oli pakko keskeyttää. Laitetaan auto kuntoon huomiselle ja opiskellaan huomisen pätkät videolta, suunnitteli Kauppinen saavuttuaan takaisin huoltoalueelle.
Sunnuntain ensimmäisellä erikoiskokeella Kauppinen joutui jälleen hieman ongelmiin, kun auto ei pysähtynyt tiukkaan mutkaan. Toistamiseen ajettu Västervik sujui ongelmitta, ja samoin viimeisenä erikoiskokeena ajettu Umeå 2 Power Stage. Kauppinen ei päässyt tavoitteisiinsa, mutta näki kilpailussa myös positiivisia asioita.
– Tulos ei ole sitä, mitä haettiin. Oli todella rikkonainen viikonloppu, ja haasteita riitti uuden renkaan kanssa. Ei oikein tiedetä, miten olisi pitänyt ajaa, että tulee aikoja. Vauhti oli välillä hyvää, mutta pääosin tämä oli taistelua. Täytyy tehdä kotiläksyt hyvin ja tutkia videot, mutta pitää muistaa kuitenkin, että me olimme täällä ensimmäistä kertaa, analysoi Kauppinen.
Kuva: Toyota GAZOO Racing