Sebastian Lindholm ajoi voittoon ja varmisti mestaruutensa
Ralli SM-sarjan kauden viimeisessä osakilpailussa, Valvoline
Rallissa, saatiin todistaa jännittäviä sekuntitaisteluita
jokaisessa neljässä SM-luokassa. Kilpailun reitillä oli seitsemän
erikoiskoetta, joista kolme ajettiin kahteen kertaan. Vaativan
rallipäivän jälkeen uusia SM-mitalisteja päästiin juhlimaan
Hyvinkään Kauppatorilla.
Isossa A-ryhmässä sarjajohtaja Sebastian Lindholm joutui tiukoille
heti alusta lähtien Jouni Ampujan kanssa. Toyota Corolla WRC-mallia
käskevä Ampuja otti johtopaikan haltuunsa kahden ensimmäisen
erikoiskokeen ajaksi.
Kolmannella pätkällä Ampujan auton eturengas rikkoontui kaksi
kilometriä ennen EK:n maalia ja kilpailun kärkeen nousi Lindholm
reilun viiden sekunnin erolla. Sen jälkeen Peugeot 206 WRC-autoa
ohjastanut Lindholm pystyi puristamaan seuraavilla pätkillä
välimatkaa lisää sekunti sekunnilta ja lopulta kaksikon ero kasvoi
15,8 sekuntiin.
Timo Hantusen kartturoima Lindholm varmisti voitollaan jo uransa
viidennen ison A-ryhmän SM-tittelin.
- Ajoin tarkasti ja ilman riskejä, koska mestaruutta ajatellen oli
pakko tulla maaliin. Ampujan rengasrikon jälkeen tilanne hieman
helpottui, jonka jälkeen yritin päättää kauden mahdollisimman
komeasti eli voittoon, ylivoimaisesti neljällä ykkössijallaan
SM-kultaa voittanut Lindholm kertasi.
Toiseksi ajaneella Jouni Ampujalla oli myös aihetta
tyytyväisyyteen, sillä kyseessä oli vasta miehen kolmas kilpailu
WRC-kilpurilla ja vauhti on ollut kasvamaan päin jokaisessa
kisassa.
- Pätkäajat tyydyttävät kovasti, kun nyt oltiin jo lähellä Bastin
(Lindholm) vauhtia. Ensi kaudella yritetään taas nostaa kyytiä ja
jatkaa kehitystä eteenpäin, Ampuja lupasi.
Vielä ennen viimeistä erikoiskoetta kolmantena ja SM-pronssissa
kiinni ollut Ari Vihavainen ajoi ulos ja joutui keskeyttämään.
Himmeimmän mitalin pääsi pokkaamaan vain vajaan neljän sekunnin
päässä Vihavaisen takana vaaninut Kaj Kuistila, joka oli
tyytyväinen kauden kahden viimeisen kilpailun antiin ja nousuun
mitalisijalle.
Valvoline Rallissa neljänneksi ajoi Jarmo Mikkonen ennen Heikki
Westerlundia.
Juha Salo N-ryhmän mestari
Isossa N-ryhmässä kärkeen ampaisi heti kisan alussa pistejohtaja
Juha Salo Mitsubishilla. Tauolla neljän erikoiskokeen jälkeen Salo
ja kartturinsa Mika Stenberg saivat kuitenkin todeta haastajien
olevan aivan iskuetäisyydellä, sillä Jarkko Miettinen kärkkyi vain
neljän sekunnin päässä.
Salo piti loppuun saakka pintansa ja ajoi varmasti kauden
neljänteen ryhmävoittoonsa. Samalla kuuden vuoden takainen
junnumestari pääsi juhlimaan myös uransa ensimmäistä yleisen luokan
Suomen mestaruutta. Yleiskilpailusta Salolle lohkesi kuudes sija.
- Meillä ei ollut mitään voittopakkoa, mutta lähdin ajamaan omaa
ajoani ja riittävän lujaa. Se vauhti riitti voittoon ja tunnelmat
ovat mestaruuden varmistuttua todella korkealla, Salo kertoi hymy
korvissa.
N-ryhmässa kakkoseksi, 5,4 sekunnin päähän kärkitilasta, ajoi
kesäkauden komeetta Jarkko Miettinen, joka nousi SM-sarjan
seitsemänneltä sijalta SM-hopealle.
Pronssille N-ryhmässä ajoi tasaisen kauden päätteeksi Marko Uutela,
joka Hyvinkäällä sijoittui Marko Kakon jälkeen neljänneksi.
Tukiaiselle ryhmävoitto toi SM-hopeaa
Pienessä a-ryhmässä Suomen mestaruuden vei nimiinsä edellisessä
osakilpailussa Mikko Hirvonen, joka oli SM-kauden päätösrallin
aikaan opintomatkalla Uuden-Seelannin MM-rallissa.
Viime kauden mestari Tomi Tukiainen ja edellisen osakilpailun
ryhmävoittaja Janne Vähämiko kamppailivat tiiviisti Valvoline
Rallin ryhmävoitosta. VW-kaksikko ajoi alkupätkät melko tasatahtiin
ja tauolle saavuttaessa Tukiainen oli päässyt kahdeksan sekunnin
turvin niskan päälle. Molemmat olivat tietoisia siitä, että reitin
nopeammin kiertäneelle ojennettaisiin kaulaan hopeamitali.
Tukiainen hyökkäsi tauon jälkeisillä kahdella pätkällä ja repi eroa
10 sekuntia lisää, jonka jälkeen maalipaikalla nähtiin onnellinen
ryhmävoittaja.
- Alussa oli tiukkaa vääntöä, mutta pääsin toistamiseen ajetuilla
pätkillä hyvään vauhtiin ja meidän kaksinkamppailu päättyi siihen,
hopeamitalisti myhäili.
Ryhmän kolmanneksi korkeimmat pisteet päätöskisasta nappasi
Opelilla Juha Sipilä, jolle sijoitus takasi neljännen sijan
SM-pisteissä.
Teurosen epäonni nosti Räikkösen mestariksi
Kesäkauden tuttu taistelupari pienessä n-ryhmässä on ollut
Ville-Pertti Teuronen - Eero Räikkönen. Honda-kaksikko lähtikin
heti pitämään hurjaa vauhtia ja ajeli luokkapohjia lähes
vuorovedolla. Kolmen pätkän jälkeen eroa oli vain yhdeksän sekunnin
kymmenystä.
Taukotunnelmista Teuronen pääsi nauttimaan 2,2 sekunnin
johtoasemassa, mutta heti viidennellä EK:lla epäonni iski ja
pistejohtaja joutui keskeyttämään pudoten SM-hopealle. Teuronen
osui tien reunaan kaivautuneeseen monttuun ja osuma rikkoi
etupäästä pyöränripustukset.
Tämän jälkeen Räikkönen sai vain varmistella voittoaan ja Suomen
mestaruuttaan.
- Koko kesän ajan on ajettu kilpaa V-P:n kanssa ja todella ikävää,
että ratkaisu tuli tällä tavalla. Tottakai mestaruus tyydyttää,
mutta kaverin puolesta vähän harmittaa, myönteli Räikkönen
reilusti.
Pienen n-ryhmän kakkoseksi ajoi Honda Civicillä Timo Mäenpää, joka
joutui taipumaan Räikköselle 17,9 sekuntia. Ryhmäkolmoseksi ehti
Opel Astralla Esa Kettula. Pronssimitalin luokasta nappasi Henry
Hänninen, joka sijottui Valvoline Rallissa luokkansa viidenneksi.
SM-mitalistit:
Luokka A, yli 2000 cc (iso-A)
Suomen mestari: Sebastian Lindholm, 93 pistettä
SM-hopeaa: Juuso Pykälistö, 66
SM-pronssia: Kaj Kuistila, 65
- - -
Luokka N, yli 2000 cc (iso-N)
Suomen mestari: Juha Salo, 75 pistettä
SM-hopeaa: Jarkko Miettinen, 47
SM-pronssia: Marko Uutela, 45
- - -
Luokka a, enintään 2000 cc (pikku-a)
Suomen mestari: Mikko Hirvonen, 79 pistettä
SM-hopeaa: Tomi Tukiainen, 76
SM-pronssia: Janne Vähämiko, 69
- - -
Luokka n, enintään 2000 cc (pikku-n)
Suomen mestari: Eero Räikkönen, 73 pistettä
SM-hopeaa: Ville-Pertti Teuronen, 60
SM-pronssi: Henry Hänninen, 55
...