Facebook Twitter Email Pinterest

Jukka Ketomäki

30.01.2003 /

SM ja EM-rallikauden avauksena 24 - 25.1 Rovaniemellä ajettu Arctic Lapland Rally sujui kärkikuskien osalta käsikirjoituksen mukaisesti lähes loppuun saakka. Dramaattiset tapahtumat alkoivat sekoittaa kärkitaistelua EK 12:lla, jossa ensimmäisenä autona reitillä liikkunut Juuso Pykälistö osui tielle tulleeseen porotokkaan. Kolari johti Pykälistön keskeyttämiseen ja aiheutti harmia muillekin kuljettajille mm. Jukka Ketomäelle.

Ralli alkoi perjantaina Mäntyvaaran raviradalta, jonne hyvänä aloittajana tunnettu Ketomäki vetäisi pohja-ajan N-ryhmään. Seuraavalla erikoiskokeella kiireisintä vauhtia piti, ehkä hieman yllättäen Jukka Aho, siirtyen samalla ryhmän johtoon. Kolmannesta erikoiskokeesta alkaen N-ryhmän kamppailu sai johtajakseen Hannu Hotasen, joka pitikin kärkipaikkaa päivän loppuun saakka.

- Ensimmäisenä ajopäivänä me teimme putkeen ajetuille kolmos ja nelos EK:lle väärän rengasvalinnan. Tilanne korjaantui päivän ratkaisupätkällä Siikakämässä, jonne valintamme onnistuivat ja kaikki toimi hienosti. Kolmenkymmenen kilometrin mittaiselle pätkälle tuli reilu pohja-aika ja saatoimme olla tyytyväisiä Mitsubishi Evo seiskaamme ja paikoin jo omaankin suoritukseen, Jukka kertasi perjantain tapahtumia.

Illan pimentyessä alkoi mahdoton lumipyry ja päivän päättävä Ravirata 2:n jouduttiin ajamaan sankassa myräkässä. Ketomäki ei vaikeista olosuhteista hätkähtänyt, vaan tekaisi vielä yhdet pohjat päivän päätökseksi. Ero luokkaa johtaneeseen Hannu Hotaseen kaventui näin ennen päätöspäivää 1.7 sekuntiin, luokan kolmantena kurvaili yötauolle tultaessa viime kauden mestari Juha Salo, hän oli jäänyt Ketomäestä 12.9 Sekuntia.

Yleiskilpailua vei Pykälistö, Tuohinon ollessa toisena ja Jussi Välimäen kolmantena, kaikki minuutin sisällä toisistaan.

Arctic Lapland Rally 24.1.2003, tilanne kuuden EK:n jälkeen

1. Juuso Pykälistö, Peugeot 206 WRC, 38.40;0
2. Janne Tuohino, Ford Focus WRC, - 0.29;7
3. Jussi Välimäki, Hyundai WRC, -0.55;7
4. Kristian Sohlberg, Mitsubishi WRC2, -1.14;8
5. Sebastian Lindholm, Peugeot 206 WRC, -1.31;4
6. Jouni Ampuja, Toyota Corolla WRC, -1.49;7
?
12. Hotanen H, Mitsubishi Lancer Evo VII -2.49;8
13. Ketomäki J, Mitsubishi Lancer Evo VII -2.51;5
16. Salo J, Mitsubishi Lancer Evo VII -3.04;4


Poroilla oli oma osansa Ketomäenkin rallissa

Tämä ralli taas osoitti, ettei tässä lajissa mikään ei ole selvää ennen kuin viimeisen pätkän maalilippu on heilahtanut. Kilpailu jatkui lauantaiaamuna samoilla pikataipaleilla, joita oli ajettu jo edellisenä päivänä kertaalleen. Jukka Ketomäki jatkoi hyviä otteitaan heti aamusta, jatkaen oikeastaan siitä mihin edellisenä iltana jäi. - Takaa-ajo alkoi hyvin ja aamun ensimmäisellä erikoiskokeella nousimme ryhmäjohtoon, Jukka kertoo.

Hannu Hotanen pystyi kuitenkin vastaamaan Ketomäen hyökkäykseen ja otti johtopaikan takaisin heti seuraavalla erikoiskokeella. Kamppailu jatkui tasaisissa merkeissä, Hotasen ollessa kuitenkin hivenen nopeampi läpi päivän erikoiskokeitten.

Pirttikosken huollon jälkeen rallikaravaani suuntasi nokkansa EK 12:n Hanhikosken kautta kohti Kemijärveä, Pätkällä alkoi tapahtua. - Meillä oli ongelmia Pykälistön porokolaripaikalla ja osuimme samoihin poroihin kuin hän. Rysäyksessä vioittui turbon putket ja koneesta katosi puhti totaalisesti. Ilman huoltoa ajetun Kemijärven kaupunki EK:n jälkeen ero johtavana autona edenneeseen Hotaseen venähti 43.2 sekuntiin ja takana tullut Juha Salo nousi uhkaamaan kakkossijaa 7.7 sekunnin päähän.

Voiton osalta kilpailu näytti ratkenneelta, mutta kakkossijasta oli syntymässä kahdelle viimeiselle pätkälle tiukka kamppailu Juha Salon kanssa. Ratkaisu tuli kuitenkin seuraavalla Sarriojärven erikoiskokeella Ketomäen ajettua penkkaan ja auton konehuoneen täytyttyä lumesta. - Meidän oli pakko pysähtyä pätkälle ja tyhjentää konehuone, sillä ilmanotto oli täynnä lunta ja auto hädin tuskin liikkui eteenpäin.

Sarriojärven perään ajettiin vielä vaativa Ristilampi, joka oli samalla rallin viimeinen erikoiskoe. - Porojen kanssa törmätessä autoon tuli öljyvuoto ja pelkäsin moottorin hajoamisen puolesta, Jukka jatkaa. - Seurasin ajaessani öljynpainemittaria ja auto pääsi haukkaamaan penkkaa todella kovasta vauhdista lipsahtaen hankeen, luulin jo että se kaatuu keulan kautta ympäri, sillä niin kovaa lumi pysäytti auton vauhdin, Jukka kertaa rajua tilannetta.

- Jatkaminen osoittautui mahdottomaksi, sillä vesipumppua ja ohjaustehostinta pyörittävä remmi oli pompannut pois päältä ja oli turha väkisin hajottaa autoa enempää, sanoo pettynyt Jukka. - Olo on aika tyhjä, kun tekee itse virheen ja joutuu keskeyttämään rallin kalkkiviivoilla. Muuten oli positiivista nähdä, että olemme vauhdillisesti menneet eteenpäin viime vuodesta, kertoi Jukka kisan jälkeen. - Nyt ei voi kuin pyyhkiä pettymys mielestä ja suunnata katse kohti 7-9 helmikuuta Ruotsissa ajettavaa MM-rallia, Jukka päättää.

Lopulta värikkään N-ryhmän kilpailun voitti ansaitusti Hannu Hotanen. Toisen sijan nappasi Ketomäen keskeytyksen jälkeen hallitseva mestari Juha Salo, ryhmän kolmanneksi nousi Marko Uutela. Juha Salo jäi lopputuloksissa Hotasen vauhdista 43 sekuntia. Uutelan aika oli 2 minuuttia 24 sekuntia luokkavoittaja Hotasta hitaampi.

Yleiskilpailun voitti Janne Tuohinolle. Toiseksi sijoittui Jouni Ampuja, joka jäi Tuohinolle reilut 3 minuuttia. Yleiskilpailun kolmanneksi kiristi hallitseva mestari Sebastian Lindholm.

Lopputulokset 15 ajetun EK:n jälkeen

1. Janne Tuohino 2.16.48;1 Ford Focus WRC
2. Jouni Ampuja +3.02;3 Toyota Corolla WRC
3. Sebastian Lindholm +4.51;9 Peugeot 206 WRC
4. Jari Viita +5.23;2 Ford Focus WRC
5. Hannu Hotanen +5.34;3 Mitsubishi Lancer Evo 7
6. Jouko Tiri +6.17;7 Subaru Impreza 555
7. Juha Salo +6.17;7 Mitsubishi Lancer Evo 7
8. Timo Hulkkonen +7.40;7 Ford Focus WRC
9. Marko Uutela +7.58;5 Mitsubishi Lancer Evo 7
10. Heikki Westerlund +8.00;6 Mitsubishi Lancer Evo 6

KESKEYTTÄNEET / SULJETUT / LÄHTEMÄTTÖMÄT 24.-25.1.2003
2.Kristian Sohlberg/Jakke Honkanen SS 9 technical reason A8 Mitsubishi Lancer WRC2
3.Jussi Välimäki/Tero Gardemeister SS 12 technical failure A8 Hyundai Accent WRC
5.Juuso Pykälistö/Esko Mertsalmi SS 12f reindeer crash A8 Peugeot 206 WRC
7.Kaj Kuistila/Kari Jokinen SS 4 fire A8 Mitsubishi Lancer Evo 6,5
9.Jukka Ketomäki/Jani Laaksonen SS 15 reason ? N4 Mitsubishi Lancer Evo 7
10.Jarmo Mikkonen/Hannu Ervasto SS 9 support arm A8 Mitsubishi Lancer Evo 5
17.Jari Latvala/Asko Sairanen SS 7 radiator A8 Mitsubishi Lancer Evo 6


SM-pisteet: ryhmä N, yli 2-litraiset


1. Hannu Hotanen, 24
2. Juha Salo, 20
3. Marko Uutela, 16
Terveisin
Jukka Ketomäki Rally Team

Pisteet top 5

1. Teemu Asunmaa / Jani Salo 107.5 pistettä Alavuden UA (R5)
2. Emil Lindholm / Mikael Korhonen 95 pistettä NHD (R5)
3. Mikko Heikkilä / Henri Arpiainen 61 pistettä MäntsMK (R5)
4. Esa Ruotsalainen / Jukka Ruotsalainen 51 pistettä SaarUA (R5)
5. Juha Salo / Pasi Kilpeläinen 49.5 pistettä Karkkilan UA (R5)

< Katso kaikki >

Kalenteri 2020

1. Arctic Lapland Rally, Rovaniemi 16.-18.1.
2. SM Vaakuna-Ralli Mikkeli 7.-8.2.
3. SM Itäralli, Joensuu 28.-29.2.
4. SM O.K. Auto-ralli, Kouvola 4.-5.9.
5. Pohjanmaa SM-Ralli, Seinäjoki 25.-26.9.

SM-sarja sosiaalisessa mediassa