Facebook Twitter Email Pinterest

Heikki Westerlund

30.01.2003 /

Ennakkovalmistelut kilpailuun sujuivat niin reittiin ennakkotutustumisen kuin lyhyen auton testauksenkin osalta ongelmitta. Ajoimme kolmasti kilpailun Shake Down - erikoiskokeen torstaina ja päätimme näin olla kaikilta osin ja koko tiimin voimin valmiita starttaamaan kisaan perjantaina.

Kisa alkoikin heti alusta alkaen hyvin. Perjantaina ajettiin vain 6 kpl erikoiskokeita joiden jälkeen yötauolle vetäydyttäessä olimme yleiskilpailusa 9. sijalla. Pääsimme lauantaina aamuvarhaisella starttaamaan reitille 9. autona ja 2 min lähtövälillä edelliseen. Kymmenen nopeinta ajoi 2 min lähtöväleillä.

Perjantaina oli hyvin mielenkiintoista ajella Mika Häkkisen perässä ja seurailla aikoja. No, Mika ajeli varovasti ja ajamisesta elämänsä ensimmäisessä rallikilpailussa selvästi nauttien mikä myös omasta mielestäni oli hyvin järkevä ratkaisu. Mika ei millään erikoiskokeella häirinnyt hitaammalla vauhdillaan omaa ajoamme. Kiitos siitä kuuluu kilpailun johdolle joka oli hyvin ajan hermolla ja tiesi tilanteen ja aikaerot.

Lauantain pitkänä päivänä kohtasimme jo heti aamusta ongelmia kun jo perjantaina hieman kangerrellut vaihdelaatikon kolmosvaihde alkoi temppuilla enemmän ja enemmän. Jouduimme siksi hieman pudottamaan vauhtiamme ja varmistelemaan jo maaliin pääsyämme. Lisäksi Hanhikosken erikoiskokeella menetimme aikaa edellä ajaneiden osuttua porotokkaan. Pysähdyin jopa totaalisesti tällä erikoiskokeella poropaikan jälkeisessä yleisöpaikassa jossa hihkaisin tämän pätkän varrella harvakseen olleille katselijoille tilanteesta.

Ennen kahta viimeistä erikoiskoetta ( 30 km ja 25 km) huoltomme havaitsi öljy- pohjassa murtuman. Ajoimme Hanhikosken erikoiskokeella pahasti yhden maakiven yli ja se ilmeisesti aiheutti tämän vuodon. Myös pakoputki ja etupalkki olivat saaneet hieman kipeätä samassa kontaktissa. Ölyvuoto oli kuitenkin onneksi niin pieni ettei se estänyt meitä ajamasta kisaa loppuun ja maaliin saakka. Tämä oli balsamia haavoille viime vuoden ensimmäisen erikoiskokeen katastrofille ja muistoille !

Sijoituimme lopputuloksissa yleiskilpailun 10. sijalle ja isossa A-ryhmässä 7. sijalle. SM-pistepussin pohjalle ropsahti myös jokunen pointsi, 6 pistettä. Olimme sijoitukseen Ismon ja huollon poikien kanssa hyvin tyytyväisiä. Hieman nyt jouduimme antamaan periksi mutta ehkä juuri tällä varovaisuudella saimmekin pidettyä auton kunnossa ja maaliin asti ehjänä. Rallin viimeisellä Ristilammen erikoiskokeella kuitenkin annoimme Ismon kanssa vielä tulla hieman rohkeammilla ajolinjoilla. Ajoimmekin sinne kisan 4. nopeimman ajan.

Ralli sai tänä vuonna erittäin paljon julkisuutta. Yksi magneetti luonnollisesti oli Mika Häkkinen, mutta kannattaa huomata, että kilpailussa oli nyt muutenkin hyvin kova- tasoinen kilpailijajoukko taistelemassa tämän arvostetun rallin voitosta. "Tunturi" on kuitenkin aina erittäin vaativa ja vaikea. Siksi se myös tänä vuonna karsi kovalla kädellä kilpailijoita kahden päivän aikana. Pitääkin aina olla hyvin tyytyväinen kun tämän kisan ajaa kunnialla maaliin saakka !

Päivitämme omille sivuillemme uusia valokuvia tämän viikon loppulla ! Muistittehan katsoa sunnuntaina kun MTV3-esitti oman otsikko-ohjelmansa rallista, jopa kahteen eri otteeseen. Lisäksi Motor Forum ja Ruutulippu olivat vahvasti kisassa mukana...

Hessu Westerlund GSM 0400-485 041

Pisteet top 5

1. Emil Lindholm / Mikael Korhonen 95 pistettä NHD (R5)
2. Teemu Asunmaa / Jani Salo 88 pistettä Alavuden UA (R5)
3. Juuso Metsälä / Matti Kangas 37 pistettä KeurUA (R5)
4. Mikko Heikkilä / Henri Arpiainen 37 pistettä MäntsMK (R5)
5. Esa Ruotsalainen / Jukka Ruotsalainen 36 pistettä SaarUA (R5)

< Katso kaikki >

Kalenteri 2020

1. Arctic Lapland Rally, Rovaniemi 16.-18.1.
2. SM Vaakuna-Ralli Mikkeli 7.-8.2.
3. SM Itäralli, Joensuu 28.-29.2.
4. SM O.K. Auto-ralli, Kouvola 4.-5.9.
5. Pohjanmaa SM-Ralli, Seinäjoki 25.-26.9.

SM-sarja sosiaalisessa mediassa