Heikki Westerlund
Ennakkovalmistelut kilpailuun sujuivat niin reittiin
ennakkotutustumisen kuin lyhyen auton testauksenkin osalta
ongelmitta. Ajoimme kolmasti kilpailun Shake Down - erikoiskokeen
torstaina ja päätimme näin olla kaikilta osin ja koko tiimin voimin
valmiita starttaamaan kisaan perjantaina.
Kisa alkoikin heti alusta alkaen hyvin. Perjantaina ajettiin vain 6
kpl erikoiskokeita joiden jälkeen yötauolle vetäydyttäessä olimme
yleiskilpailusa 9. sijalla. Pääsimme lauantaina aamuvarhaisella
starttaamaan reitille 9. autona ja 2 min lähtövälillä edelliseen.
Kymmenen nopeinta ajoi 2 min lähtöväleillä.
Perjantaina oli hyvin mielenkiintoista ajella Mika Häkkisen perässä
ja seurailla aikoja. No, Mika ajeli varovasti ja ajamisesta
elämänsä ensimmäisessä rallikilpailussa selvästi nauttien mikä myös
omasta mielestäni oli hyvin järkevä ratkaisu. Mika ei millään
erikoiskokeella häirinnyt hitaammalla vauhdillaan omaa ajoamme.
Kiitos siitä kuuluu kilpailun johdolle joka oli hyvin ajan hermolla
ja tiesi tilanteen ja aikaerot.
Lauantain pitkänä päivänä kohtasimme jo heti aamusta ongelmia kun
jo perjantaina hieman kangerrellut vaihdelaatikon kolmosvaihde
alkoi temppuilla enemmän ja enemmän. Jouduimme siksi hieman
pudottamaan vauhtiamme ja varmistelemaan jo maaliin pääsyämme.
Lisäksi Hanhikosken erikoiskokeella menetimme aikaa edellä
ajaneiden osuttua porotokkaan. Pysähdyin jopa totaalisesti tällä
erikoiskokeella poropaikan jälkeisessä yleisöpaikassa jossa
hihkaisin tämän pätkän varrella harvakseen olleille katselijoille
tilanteesta.
Ennen kahta viimeistä erikoiskoetta ( 30 km ja 25 km) huoltomme
havaitsi öljy- pohjassa murtuman. Ajoimme Hanhikosken
erikoiskokeella pahasti yhden maakiven yli ja se ilmeisesti
aiheutti tämän vuodon. Myös pakoputki ja etupalkki olivat saaneet
hieman kipeätä samassa kontaktissa. Ölyvuoto oli kuitenkin onneksi
niin pieni ettei se estänyt meitä ajamasta kisaa loppuun ja maaliin
saakka. Tämä oli balsamia haavoille viime vuoden ensimmäisen
erikoiskokeen katastrofille ja muistoille !
Sijoituimme lopputuloksissa yleiskilpailun 10. sijalle ja isossa
A-ryhmässä 7. sijalle. SM-pistepussin pohjalle ropsahti myös
jokunen pointsi, 6 pistettä. Olimme sijoitukseen Ismon ja huollon
poikien kanssa hyvin tyytyväisiä. Hieman nyt jouduimme antamaan
periksi mutta ehkä juuri tällä varovaisuudella saimmekin pidettyä
auton kunnossa ja maaliin asti ehjänä. Rallin viimeisellä
Ristilammen erikoiskokeella kuitenkin annoimme Ismon kanssa vielä
tulla hieman rohkeammilla ajolinjoilla. Ajoimmekin sinne kisan 4.
nopeimman ajan.
Ralli sai tänä vuonna erittäin paljon julkisuutta. Yksi magneetti
luonnollisesti oli Mika Häkkinen, mutta kannattaa huomata, että
kilpailussa oli nyt muutenkin hyvin kova- tasoinen kilpailijajoukko
taistelemassa tämän arvostetun rallin voitosta. "Tunturi" on
kuitenkin aina erittäin vaativa ja vaikea. Siksi se myös tänä
vuonna karsi kovalla kädellä kilpailijoita kahden päivän aikana.
Pitääkin aina olla hyvin tyytyväinen kun tämän kisan ajaa kunnialla
maaliin saakka !
Päivitämme omille sivuillemme uusia valokuvia tämän viikon loppulla
! Muistittehan katsoa sunnuntaina kun MTV3-esitti oman
otsikko-ohjelmansa rallista, jopa kahteen eri otteeseen. Lisäksi
Motor Forum ja Ruutulippu olivat vahvasti kisassa mukana...
Hessu Westerlund GSM 0400-485 041