Facebook Twitter Email Pinterest

Raportti SM-Uusikaupunkiralli

13.09.2003 /

Sebastian Lindholmille ei löytynyt vastusta SM-Uusikaupunkirallissa

Kauden kuudes Ralli SM -osakilpailu ajettiin tänään kauniissa syyssäässä Uudenkaupungin ympäristössä. Kotimaisen rallin kestotähti Sebastian Lindholm ylitti kaikkien odotukset vauhdillaan ajaen pohja-ajat kilpailun jokaisella erikoiskokeella, voittaen lopulta 38,7 sekunnilla. Kakkoseksi sijoittunut Janne Tuohino ei löytänyt syytä kilpakumppaninsa ylivertaisuuteen tässä kisassa: - Meillä on mennyt kaikki ihan hyvin, selvää syytä tappioon ei ole. Täytyy varmaan vaan ajaa ja ajaa että alkaa vauhti riittää, Tuohino mutisi. Lindholmilla oli varaa olla vaatimaton: - Enhän minä nyt aivan ylivoimainen ollut, hän naurahti maalissa. - Tämä vain oli meidän päivä ja on ollut hyvä tuntuma ajaa, hän kertasi. Yllätys nähtiin iso-A luokan kolmossijalla: koko päivän kolmspaikkaa pitäneen Kaj Kuistilan Ford Focus karkasi ojan taa viho viimeisellä erikoiskokeella, ja kolmospallille kiipesikin lopulta Jouni Ampuja.

Luokassa iso-N taisteltiin koko päivän. Kotiteillään ajanut Hannu Hotanen otti piikkipaikan asvalttierikoisella kärjessä käyneen Mika Eloluoman jälkeen, taisteli kymmenyksistä hallitsevan Suomen mestarin Juha Salon kanssa ja vei lopulta voiton 4,9 sekunnin erolla Juha Saloon. - Oli kova päivä. Ikinä en ole mennyt kotiteillä näin lujaa, Hotanen henkäisi maalissa. Juha Salolla oli myös hauskaa: - Hyvä kisa, joka kaatui meillä rengasrikkoon nelos-EK:lla. Sen jälkeen piti mennä kovaa, mutta järkevästi eikä se riittänyt.

Kauden viimeisessä osakilpailussa Riihimäen SM-Valvoline Rallissa 4.-5.10. ratkaistaan Suomen mestaruus kolmessa luokassa. Isossa A:ssa ja isossa N:ssä mestaruuden vie käytännössä se, joka on kärkikaksikosta kisassa edellä. Pikku a:ssa Vähämikolle riittä jo viides sija, mutta pikku n:ssä mestaruuden vei jo tänään nimiinsä Timo Mäenpää.

Lindholmin päivä

Päivä avattiin reilun 4 kilometrin asvalttierikoiskokeella. Tuohino jäi jo tällä Lindholmista reilun sekunnin, mutta yleensä tällaisilla lyhyillä tempuilla ei vielä mitään ratkaista. Lindhom karisti kuitenkin luulot kaikilta seuraavalla, 17,5 kilometrisellä erikoikokeella, jolla Tuohino romahti jopa 10,5 sekuntia huonompaan aikaan kuin pahin haastajansa. Kolmannella erikoiskokeella (13,1 km) Tuohino jäi vain 2,8 sekuntia ja toivottiin että hän nousee vielä taisteluun, mutta turhaan. Eroa oli kertynyt tässä vaiheessa 14,5 sekuntia. Huollossa nähtiin turhautunut mies: - Miten niin mikä oli kakkosella? oli vastaus kysymykseen. -Ei vain kulkenut. En tiedä mistä johtuu, hän ilmoitti ja ryhtyi antamaan ohjeita huoltomiehilleen. Lindholm myhäili viereisessä varikkopilttuussa tyytyväisenä ja jakeli nimikirjoituksia. Kolmantena huoltoon saapui Kaj Kuistila. Jouni Ampujalla ei kulkenut myöskään aivan siihen malliin, kuin pitäisi. Kolmen EK:n jälkeen neljäntenä reilut 12 sekuntia Kuistilasta.

Neljäs erikoiskoe oli kakkosen uusinta ja nyt Tuohino piiskasi Focuksensa lähes Lindholmin kyytiin, eroa jäi jo hyväksyttävämpi 1,3 sekuntia. Kuistila oli edelleen kolmanneksi nopein ja Ampuja neljäs. Viitos-EK oli taas kolmosen uusinta ja nyt Lindholm lisäsi eroaan Tuohinoon 5 sekunnilla. Kuistila edelleen kolmas, mutta Jouni Ampuja romahti vuorostaan pudoten luokan viidenneksi: - Meillä meni turbon letku poikki, eikä ollut ahtopaineita, Ampuja kertoi tauolla. Päivän pisin erikoiskoe ajettiin kuudentena, Tuohino jäi taas tuskastuttavat 10,5 sekuntia ja Lindholmin karkumatka alkoi näyttää toivottomalta: 31,3 sekuntia. Seitsemäs EK oli vain reippaat 6 kilometriä ja Lindholm jatkoi eron kasvattamista. Tuohino oli lyöty ja lopulta Lindholm ajoi aivan kuin ilkkuakseen viimeisellekin kovimman ajan, jättäen Tuohinoa 7,62 km mittaisella rykäisyllä 4,7 sekuntia. Lindholm oli maalissa yhtä hymyä: - Tämä on tulosta siitä, että auto on nyt todella hyvässä ja luotettavassa kunnossa. Tunnen sen niin hyvin, että luotan täysin siihen mitä se missäkin tekee. Tiedän tarkkaan miten pitkälle jarrutukset voi jättää ja kurveihin voi ajaa jopa vähän ylikovaa, hän analysoi. Tuohinolla ei ollut juurikaan sanottavaa. - Minkäs tässä tekee, kun kovempaa ei kulje. - Onnitelkaa voittajia, hän mutisi kakkostilasta onnitteleville. Jouni Ampuja oli ihastuttavan yllättynyt kun höntä onniteltiin kolmannesta sijasta: - Mitä, eiköhän Kuistila ollut kolmas! Täytyy olla virhe tuloksissa. Salo tulee tuolta, täytyy mennä kysymään..... ja Ampuja juoksi Kuistilan perässä ajaneen Salon luo, joka vahvisti hänelle nähneensä Kuistilan auton ulkona viimeisellä erikoiskokeella. - Siellä se oli kaukana, katto näkyi, raportoi Salo. Näin Ampujalle kolmas tila ja tähän saakka hienosti ajaneelle Kaj Kuistilalle koitti kurjuus. Ei pistettäkään tästä kisasta.

SM-pisteet, iso-A, ennen kauden viimeistä:

1. Janne Tuohino, 87

2. Sebastian Lindholm, 76

3. Jari Viita, 59

Isossa N:ssä rankka päivä

Hannu Hotanen ajaa tällä kaudella kymmenettä vuottaan rallin SM-sarjaa ja tälle huimistelijalle voiton suo aina mielellään. Nyt oltiin Hotasen kotikaupungissa ja sekä paineita että näyttämisen halua riitti. Hienoinen SM-pistejohto kasvatti vielä itseluottamusta, joten näistä asetelmista oli luvassa mielenkiintoinen Hotanen-show. Hallitseva luokan Suomen mestari Juha Salo oli ilmoittanut ajavansa vartin Hotasta kovempaa, mutta toisin kävi. Asvaltti EK:lla luokan nopein oli Mika Eloluoma, mutta hänen nimeään ei sen koomin kärkikolmikossa nähty. Hannu Hotanen karkasi kärkeen kakkosella, Juha Salo 3 sekuntia hänen perässään. Kolmoseksi kiristi Jukka Ketomäki, vain 0,5 sekuntia Salosta ja mainittava on tähän ryhmään vielä 0,4 sekunnin päässä Ketomäestä kärkkynyt Teemu Laatunen. Koko joukko ajaa Mitsubishi Lancerin Evo 7 -versiolla.

Kolmosella Juha Salo nipisti kärkeen, saaden vain 0,4 sekuntia eroa Hotaseen. Huollossa oli tämän EK:n jälkeen mietteliäs Hotanen: - Joku on autossa, ei vaan tiedetä mikä, hän kertoi. Huoltomiehet olivat Mitsubishi Lancer Evo 7:n kimpussa kuin herhiläiset, ja vikaa etsittiin. Vika lopulta löytyikin, mutta vasta huollon jälkeisellä siirtymällä: - Turbon letkusta katkesi klemmari, kartturi Räsänen kertoi. - Meillä oli vara klemmari mukana, mutta se olikin liian iso! Vähän aikaa siinä tuskailtiin, tempaistiin letku kiinni nippusiteellä ja toivottiin että se kestää, Hannu Hotanen lisäsi. Kesti. Edessä oli kaksi EK:ta, joista EK 4:lla Juha Salo karautti takapyörän kiveen, se puhkesi ja aika kärsi parikymmentä sekuntia. Hotanen oli nopein, Ketomäki nousi luokan kakkoseksi ja Salo jätettiin nyt kolmoseksi, 19,6 sekuntia Hotasen taakse.

Sitten alkoi Salon näytös. Hän ajoi luokan pohja-ajan tästä eteenpäin jokaiselle erikoiskokeelle. - Matka vain loppui kesken, mutta hauskaa oli, Salo nauroi maalissa. Hannu Hotasella oli rankka loppupäivä seuratessa Salon nousua. - Viimeiselle lähtiessä ajattelin, että kukaan ei voi ajaa niin kovaa, että ottaa vielä kiinni, hän kertoi. - Reippaasti piti tulla ja täytyy sanoa, että en ole koskaan ajanut näin kovaa näillä teillä, voittajana maaliin kurvannut Hannu Hotanen päivitteli. Eroa Saloon jäi 4,9 sekuntia. Jukka Ketomäki piti kolmannen sijan jääden 4,5 sekuntia Salolle.

SM-pisteet, iso-N

1. Hannu Hotanen, 80

2. Juha Salo, 74

3. Marko Uutela, 64

Janne Vähämiko hallitsi pikku-a:ta

Janne Vähämiko oli VW Golfillaan pikku-a:ssa lähes yhtä mykistävä, kuin Lindholm ryhmän isommassa luokassa. Pahin haastaja, myös VW Golfia ohjaava Tomi Tukiainen jätti saapumatta kilpailuun kokonaan moottoririkon vuoksi ja pisteissä kintereillä olevasta Sami Vatasesta ei ollut tänään vastusta. Vähämiko ajoi luokkansa pohja-ajat kaikille erikoiskokeille. Vatasella riitti puuhaa ainakin kolmen EK:n jälkeisessä huollossa. Mies oli itsekin vyötäröä myöten Opel Astransa konepellin alla ja selitys siihen löytyi huoltomieheltä: - Etuiskarin yläpää on siirtynyt ja sitä korjattiin. Auto saatiin kuntoon ja kaikki on kohdallaan. Vauhti ei silti riittänyt Vähämikon pitelemiseen. Maaliin tultiin järjestyksessä Vähämiko, Vatanen 1 minuutin 2 sekuntia jääneenä ja kolmantena maaliin ehti Kari Isolehto, vastaavasti minuutin ja sekunnin Vataselle jääneenä.

SM-pisteet, pikku-a

1. Janne Vähämiko, 85

2. Sami Vatanen, 62

3. Henri Tuomisto, 57

Kosti Katajamäki pieksi pikku-n -luokassa

Kosti Katajamäki, joka ajaa päätyökseen FIA:n Juniorien MM-sarjaa, vieraili SM-sarjassa tällä kertaa pikku-n -luokassa. - Minuun otettiin Motorstars -yrityksestä yhteyttä, että haluaisinko ajaa heidän Honda Civicillään tämän kisan ja halusinhan minä. Kaikki ajotuntuma on aina kotiin päin, hän kertoi. Mukavastihan Civic Kostin kynsissä liikkui, mutta muutamalla EK:lla hän joutui nöyrtymään luokan vakiokuljettajien ryntäyksessä. Neljännellä EK:lla Timo Mäenpää oli luokan nopein, viidennellä tittelin vei Marko Nieminen ja kahdeksannella Aki Teiskonen. Katajamäki kirjasi nopeimman aijan neljälle muule erikoiskokeelle ja voitti luokan 27,1 sekunnin erolla Suomen mestaruutensa varmistaneen Timo Mäenpään edessä. Kolmanneksi sijoittui hyvän loppukirin tehnyt Aki Teiskonen.

SM-pisteet, pikku-n

1. Timo Mäenpää, 88

2. Tomi Lantta, 51

3. Aki Teiskonen, 42 - - - -

Kilpailun lopputulokset:

SM-UUSIKAUPUNKI-RALLI,12.-13.9.2003 Turun MS (TENAB)
1.Sebastian Lindholm-Timo Hantunen BRT/JyvUA A6 Peugeot 206 WRC 46.58;6,
2.Janne Tuohino-Tero Gardemeister NilUA/TapUA A6 Ford Focus RS WRC02 47.37;3,
3.Jouni Ampuja-Mikko Markkula ValUA/RiiUA A6 Toyota Corolla WRC 49.28;8,
4.Jari Viita-Riku Rousku RiiUA/NaSU A6 Ford Focus WRC 49.38;0,
5.Hannu Hotanen-Sami Räsänen TMS/TapUA N3 Mitsubishi Lancer Evo 7 49.47;0,
6.Juha Salo-Mika Stenberg KaUA N3 Mitsubishi Lancer Evo 7 49.51;9,
7.Jukka Ketomäki-Jarkko Alanen AL-Härmä N3 Mitsubishi Lancer Evo 7 49.56;4,
8.Jarmo Mikkonen-Hannu Ervasto RDT/SaloUA A6 Ford Focus WRC 50.02;4,
9.Marko Uutela-Tiina Uutela HamUA N3 Mitsubishi Lancer Evo 7 50.21;6,
10.Teemu Laatunen-Jani Vainikka MhMK N3 Mitsubishi Lancer Evo 7 50.29;7,
11.Juha Hellman-Jani Laaksonen SaloUA/TUA N3 Mitsubishi Lancer Evo 6 50.32;4,
12.Marko Kakko-Tapio Järvi SaloUA N3 Mitsubishi Lancer Evo 7 50.42;4,
13.Juha Vuorela-Asko Sairanen J-äijät/LRB N3 Mitsubishi Lancer Evo 7 51.00;0,
14.Teppo Vekka-Kai Rantanen AAU N3 Mitsubishi Lancer Evo 6,5 51.13;9,
15.Kosti Katajamäki-Harri Kaapro JärvisUA/LahUA n2 Honda Civic Type R 51.31;2,
16.Joni Mäkelä-Kari Koskinen VaToSUA N3 Mitsubishi Lancer Evolut. 51.37;5,
17.Janne Vähämiko-Aki Suutarinen TMS/AL-Härmä a5 VW Golf GTi 2.0 16V 51.41;0,
18.Ari Laivola-Antti Virjula TAUK/PR-Rac N3 Mitsubishi Lancer Evo 7 51.52;5,
19.Timo Mäenpää-Panu Plosila Kurikan UA n2 Honda Civic Type R 51.58;3,
20.Aki Teiskonen-Miika Teiskonen LMM/SPAUK n2 Honda Integra Type R 52.02;3,
21.Marko Nieminen-Jari Schuurman LievUA n2 Honda Civic Type R 52.04;2,
22.Tomi Lantta-Timo Liukkonen MikUA n2 Honda Civic Type R 52.22;3,
23.Juha Sipilä-Juha Lummaa HämUA/NokUA N3 Mitsubishi Lancer Evo 5 52.35;3,
24.Sami Vatanen-Jussi Martiskin K-KUA a5 Opel Astra F GSi 16V 52.43;0,
25.Juho Hänninen-Marko Sallinen SLUA/RUA n2 Honda Civic Type R 52.53;3,
26.Kalle Pinomäki-Matti Kaskinen TUA/SaloUA n2 Renault Clio Sport 2.0 53.28;1,
27.Kari Isolehto-Arto Sirpoma HausUA a5 Renault Clio Williams 53.44;1,
28.Ailu Magga-Markku Laurila YkUA/RoiUA n2 Honda Civic Type R 53.51;0,
29.Pekka Turunen-Carola Scharenberg KouAUK n2 Renault Clio Sport 54.14;4,
30.Henri Tuomisto-Jukka Rasi KeurUA a5 Opel Astra F GSi 16V 54.48;8,
31.Antero Saari-Mikko Nokipii KannMK/UA/AL/AKU-Jkl n2 Opel Astra F GSi 16V 54.55;7,
32.Ahti Kinnunen-Tapani Pitkänen JoeUA a5 Ford Escort RS 2000 57.38;7,
33.Harri Jaakonsaari-Timo Heino RiiUA a5 Peugeot 306 S16 57.48;6,
34.Marko O.Saarinen-Tero Mäki PR-Rac a5 Opel Astra F GSi 16V 59.40;4,
35.Janne Pihlajamäki-Jari Nieminen PR-Rac/JyvUA n2 Opel Astra F GSi 16V 1.00.19;8,
36.Olli Kankkunen-Markus Nousiainen LMM/AL/AKU-Jkl a5 Opel Astra F GSi 16V 1.01.39;0,

Pisteet top 5

1. Emil Lindholm / Mikael Korhonen 95 pistettä NHD (R5)
2. Teemu Asunmaa / Jani Salo 88 pistettä Alavuden UA (R5)
3. Juuso Metsälä / Matti Kangas 37 pistettä KeurUA (R5)
4. Mikko Heikkilä / Henri Arpiainen 37 pistettä MäntsMK (R5)
5. Esa Ruotsalainen / Jukka Ruotsalainen 36 pistettä SaarUA (R5)

< Katso kaikki >

Kalenteri 2020

1. Arctic Lapland Rally, Rovaniemi 16.-18.1.
2. SM Vaakuna-Ralli Mikkeli 7.-8.2.
3. SM Itäralli, Joensuu 28.-29.2.
4. SM O.K. Auto-ralli, Kouvola 4.-5.9.
5. Pohjanmaa SM-Ralli, Seinäjoki 25.-26.9.

SM-sarja sosiaalisessa mediassa