Aki Teiskonen
Aki Teiskonen osallistui 28 - 29.1.2005 ajettuun SM -rallikauden
avaukseen Arctic Lapland Rallyyn ison N-ryhmän Mitsubishi EVO
kasilla. Suunnitelmissa oli jatkaa ajoharjoittelua nelivetoisella
autolla ja ottaa samalla tuntumaa kotimaan kärkikuljettajien
vauhtiin talvisissa olosuhteissa. Aki toteutti suunnitelmansa
kirjaimellisesti ajamalla maaliin ja nappaamalla itselleen
sievoisen tukun SM-pisteitä. Uransa ensimmäiseen kotimaassa
ajettuun ison N-ryhmän kisaan Printsport Racingin rakentamalla
Mitsulla osallistunut Aki oppi nopeasti uuden auton niksit.
Päästyään sinuiksi uuden ajokkinsa kanssa Aki nosti vauhtiaan kisan
vanhetessa napaten nimiinsä pari pohja-aikaa.
Perjantai sujui, pitkän ajotauon jälkeen, totuttelun merkeissä. Aki
ei päässyt heti kisan alussa kiinni rytmistä, eikä aivan
huippuvauhtia nähty ensimmäisen päivän aikana. Loistavat olosuhteet
tarjosivat erinomaiset puitteet hakea parempaa tuntumaa autoon ja
muiden ryhmän kuljettajien vauhtiin. Päivän aikana Akin ajajan
lahjat tulivat esiin ja hänen vauhtinsa alkoi kehittyä lupaavasti.
Ensimmäisessä nelivetokisassaan Aki selviytyi kovassa seurassa
seitsemännelle sijalle ottaen samalla muutaman SM-pisteen.
Yleiskilpailussa sijoitus oli perjantain jälkeen 14:sta.
Lauantaina ajetussa toisessa SM-lähdössä Akin tahti olikin sitten
aivan muuta kuin mitä hän oli esittänyt perjantaina. Päättäväisesti
Aki lähti parantamaan sijoitustaan ja metsästämään lisää pisteitä.
Vauhdin suhteen päivä sujui nousujohteisesti ja Aki ajoi
ryhmäpohjat erikoiskoe 11:sta päättäen kisan samaan temppuun
ajamalla pohjat myös rallin viimeisellä erikoiskokeella. Akia
nopeampi olivat vain WRC-autoilla ajaneet kuljettajat. Koko päivän
jatkunut kova rutistus toi mukanaan ryhmän toisen tilan. Voiton vei
jo vuosia nelivetoautolla N-ryhmää ajanut Jari Ketomaa. Kahden
kilpailupäivän yhteistuloksissa Akin sijoitus oli neljäs ja
N-ryhmän kakkonen. Kokemuksen haku reissu tuntureille meni aivan
nappiin ja kahden ajetun osakilpailun jälkeen Akilla on toiseksi
eniten SM-pisteitä. Ryhmän johdossa on Hannu Hotanen, joka
perjantaina ajetussa ensimmäisessä startissa oli hieman paremmalla
sijalla kuin Aki.
- Melko hyvin pääsin kahden ajopäivän aikana ison N-ryhmän
vauhtiin. Perjantaina homma oli hieman hakusassa, enkä saanut koko
päivän aikana rytmistä kunnolla kiinni ja näin jälkikäteen
ajatellen minun olisi pitänyt ajaa rohkeammin. Tosin autokin oli
minulle hieman vieras, vaikka olen ajanut sillä testiä.
Kilpailutilanne on aina eri juttu, kuten hyvin tiedämme. Lauantaina
ajo sujui jo hieman paremmin ja voin olla joiltakin osin
tyytyväinen omaan tekemiseen. Pystyi ajamaan kahdet ryhmäpohjat ja
se tuntuu varsin hyvältä. Auto pelasi loistavasti! Printsportin
Eero Räikkönen, Risto Nieminen ja Ari Lähdesmäki ovat rakentaneet
voittaja-auton, vaikka en ihan onnistunutkaan saamaan avausvoittoa.
Autossa olisi ollut potentiaalia parempaankin tulokseen, mutta en
vain kyennyt hyödyntämään kaikkia sen tarjoamia mahdollisuuksia.
Lapista sain hyvät fiilikset ja potkua Ruotsin MM-rallia varten.
Kuten olin suunnitellutkin, tärkein tavoitteeni oli ajaa maaliin ja
tässä onnistuin, summaa Aki Arcticin tapahtumia.
SM-kausi on saatu käyntiin menestyksekkäästi ja pistetili avatuksi.
Jatkossa ainakin Mikkelin SM-ralli jää väliin, koska panostamme
kaikki tällä hetkellä käytössä olevat rahat MM-sarjaan. Tuloksen
tekeminen siellä vaatii tällä erää kaikki käytettävissä olevat
voimavarat. Toivottavasti löydämme lisää yhteistyökumppaneita
rahoittaaksemme tulevia rallikoitoksia. Akin kakkostilan, Juuso
Pykälistön voiton ja Marko Niemisen pikku n-ryhmän toisen sijan
myötä avauskisa oli menestyksekäs Printsport Racingille ja vahva
osoitus heidän ammattitaidostaan.