Facebook Twitter Email Pinterest

Jukka Ketomäki

03.02.2005 /

Ketomäen hieno aloitus päättyi ketjukolariin Arctic Lapland Rallyssä

Jukka Ketomäki ja Jarkko Alanen lähtivät puolustamaan tämän vuoden Arctic Lapland Rallyyn viime vuoden N ryhmän voittoaan. Kamppailun he joutuivat aloittamaan vailla todellista käsitystä heidän omasta kilpailukyvystään. Uusi Subaru valmistui muutama päivä ennen nuotituksen alkua ja ehdin ajaa autolla vain kahteen otteeseen. Nuotitusjakson lopuksi saimme uusia iskunvaimentimia Rovaniemelle, joita testasimme päivää ennen kisaa. Pidimme huoltomme kanssa iskarisulkeiset, joissa ehdimme oikeastaan vain kokeilemaan eri vaihtoehdot läpi, Jukka kertaa tiivistä tahtia uunituoreen autonsa kanssa.

Perjantain avauspätkille Ketomäki sai hyvän vauhdin päälle. Juha Salo johti ja uuden autonsa tapoja tunnustellut Ylistarolainen piti plakkarissaan N-ryhmän kakkossijaa toisesta erikoiskokeesta lähtien. Tämä menee ihan samalla kaavalla kuin mihin viime syksynä jäätiin. Vauhti on vain noussut vielä lisää viime vuodesta, kartanlukija Alanen puhisi kisan alussa. Täysin kitkatta ei uuden auton ja kuljettajan tutustuminen kuitenkaan sujunut. Meillä oli ongelmia jousituksen kanssa. Kaikki kisaa edeltäneet kilometrit ajoimme lämpöisemmissä olosuhteissa, kun pakkasta on lähes kolmekymmentä astetta alkavat tolpat jäätää, Jukka kertoi kisan alussa.

Arktisen seikkailun kärjessä oli tuttu kaksikko Ketomäki-Salo. Ketomäki ajoi kivireellään hyviä aikoja ja piti varmasti kakkospaikkansa läpi perjantain erikoiskokeitten. Auto vaikuttaa erittäin lupaavalta, pystymme näin kylmiltään ajamaan kärkisijoituksista. Vauhtia löytyy vielä kauden mittaan reilusti lisää, kunhan saamme testattua palikat kohdalleen. Pistetili avattiin kakkospaikalla ja huomenna kisa alkaa taas nollilta, Ketomäki kertoi perjantai-iltana.

Kilvanajo päättyi Lauantaiaamun toisella erikoiskokeella

Lauantai käynnistyi hyisissä merkeissä pakkasmittarin painuessa 30 asteen alapuolelle. Ison N-ryhmän kamppailu jatkui samaan tapaan kuin edellisenä päivänä eli edetty. Kärkitaistelu meni kuitenkin uusiksi jo aamun toisella erikoiskokeella. - Saavuimme normaalia kilpailuvauhtia Ek 8 maaliin, emmekä havainneet mitään normaalista poikkeavaa lähestyessämme paikkaa. Nypyn yli oikealle taittuvassa maalimutkassa automme haukkasi sisäpenkkaa heittäen sen kahdelle pyörälle. Ajolinja meni leveäksi ja osuimme hangessa odottaneeseen Jouni Ampujan autoon. Autostamme vaurioitui syyläri ja se jäi pohjasta risuihin kiinne, joten leikki oli jätettävä kesken.
-Tulimme tilanteeseen ihan täysillä, Ampuja ja Lehtinen olivat olleet autossaan jumissa monia minuutteja vailla minkäänlaista varoitusta tapahtuneesta. Vielä viisi minuuttia myöhemmin startanneena mekin saa-vuimme paikalle vailla mitään varoitusta, onneksi Jouni ja Jarmo ehtivät alta pois, Ketomäki ihmetteli järjes-tysmiesten toimintaa.

Kisan kalliimmaksi parkkipaikaksi ristitystä mutkasta tuli entistäkin arvokkaampi, kun pari tuntia myöhemmin kansallisen ryhmän puolelta sumaan osui vielä yksi auto lisää. - Auto tilanteeseen liian suurella tilanneno-peudella huolimatta kaikista varoituksista. Automme rysähti tämän törmäyksen voimasta vielä Ampujan autoon vaurioittaen sitä lisää, Alanen kertaa tapahtumia.

Kaihuavaaran tapahtumista on riittänyt puhetta pitkälle kisan jälkeenkin, sillä varsinkin Ketomäen autosta meni uusiksi sekä keula, että perä. On turha syyttää tapahtuneesta ketään, sillä se oli kilpailutilanteessa sattunut vahinko. -Koskaan ei kuitenkaan voida tuoda tarpeeksi esille järjestäjien koulutuksen tärkeyttä, jotta he osaisivat toimia vaikeissa tilanteissa oikein, pojat toteavat yhdestä suusta.

Ketomäen auton vauriot olivat lähes ainoastaan peltivaurioita, ja auto oli uuden syylärin nokalleen saatuaan ajokunnossa. Ruotsiin on lähtö edessä ensi viikolla, huoltomiehistömme pelastaa taas tilanteen ja ruotsista lähdetään hakemaan voittoa, Ketomäki päättää topakasti. Ruotsin MM- ralli käynnistyy
11.2.2004 perjantaina

Pisteet top 5

1. Teemu Asunmaa / Jani Salo 107.5 pistettä Alavuden UA (R5)
2. Emil Lindholm / Mikael Korhonen 95 pistettä NHD (R5)
3. Mikko Heikkilä / Henri Arpiainen 61 pistettä MäntsMK (R5)
4. Esa Ruotsalainen / Jukka Ruotsalainen 51 pistettä SaarUA (R5)
5. Juha Salo / Mikko Markkula 49.5 pistettä Karkkilan UA (R5)

< Katso kaikki >

Kalenteri 2021

1) 15.-16.1. Arctic Lapland Rally, Rovaniemi
2) 5.-6.2. SM O.K. Auto-ralli, Kouvola
3) 28.-29.5. SM Länsirannikon ralli, Varsinais-Suomi
4) 18.-19.6. SM Pohjanmaa Ralli, Seinäjoki
5) 4.-5.9. SM Ralli Oulu
6) 1.-2.10. Kokkolan UA 60-v SM Juhlaralli

SM-sarja sosiaalisessa mediassa