Jukka Ketomäki
Ketomäen hieno aloitus päättyi ketjukolariin Arctic Lapland Rallyssä
Jukka Ketomäki ja Jarkko Alanen lähtivät puolustamaan tämän vuoden Arctic Lapland Rallyyn viime vuoden N ryhmän voittoaan. Kamppailun he joutuivat aloittamaan vailla todellista käsitystä heidän omasta kilpailukyvystään. Uusi Subaru valmistui muutama päivä ennen nuotituksen alkua ja ehdin ajaa autolla vain kahteen otteeseen. Nuotitusjakson lopuksi saimme uusia iskunvaimentimia Rovaniemelle, joita testasimme päivää ennen kisaa. Pidimme huoltomme kanssa iskarisulkeiset, joissa ehdimme oikeastaan vain kokeilemaan eri vaihtoehdot läpi, Jukka kertaa tiivistä tahtia uunituoreen autonsa kanssa.
Perjantain avauspätkille Ketomäki sai hyvän vauhdin päälle. Juha Salo johti ja uuden autonsa tapoja tunnustellut Ylistarolainen piti plakkarissaan N-ryhmän kakkossijaa toisesta erikoiskokeesta lähtien. Tämä menee ihan samalla kaavalla kuin mihin viime syksynä jäätiin. Vauhti on vain noussut vielä lisää viime vuodesta, kartanlukija Alanen puhisi kisan alussa. Täysin kitkatta ei uuden auton ja kuljettajan tutustuminen kuitenkaan sujunut. Meillä oli ongelmia jousituksen kanssa. Kaikki kisaa edeltäneet kilometrit ajoimme lämpöisemmissä olosuhteissa, kun pakkasta on lähes kolmekymmentä astetta alkavat tolpat jäätää, Jukka kertoi kisan alussa.
Arktisen seikkailun kärjessä oli tuttu kaksikko Ketomäki-Salo. Ketomäki ajoi kivireellään hyviä aikoja ja piti varmasti kakkospaikkansa läpi perjantain erikoiskokeitten. Auto vaikuttaa erittäin lupaavalta, pystymme näin kylmiltään ajamaan kärkisijoituksista. Vauhtia löytyy vielä kauden mittaan reilusti lisää, kunhan saamme testattua palikat kohdalleen. Pistetili avattiin kakkospaikalla ja huomenna kisa alkaa taas nollilta, Ketomäki kertoi perjantai-iltana.
Kilvanajo päättyi Lauantaiaamun toisella erikoiskokeella
Lauantai käynnistyi hyisissä merkeissä pakkasmittarin painuessa
30 asteen alapuolelle. Ison N-ryhmän kamppailu jatkui samaan tapaan
kuin edellisenä päivänä eli edetty. Kärkitaistelu meni kuitenkin
uusiksi jo aamun toisella erikoiskokeella. - Saavuimme normaalia
kilpailuvauhtia Ek 8 maaliin, emmekä havainneet mitään normaalista
poikkeavaa lähestyessämme paikkaa. Nypyn yli oikealle taittuvassa
maalimutkassa automme haukkasi sisäpenkkaa heittäen sen kahdelle
pyörälle. Ajolinja meni leveäksi ja osuimme hangessa odottaneeseen
Jouni Ampujan autoon. Autostamme vaurioitui syyläri ja se jäi
pohjasta risuihin kiinne, joten leikki oli jätettävä kesken.
-Tulimme tilanteeseen ihan täysillä, Ampuja ja Lehtinen olivat
olleet autossaan jumissa monia minuutteja vailla minkäänlaista
varoitusta tapahtuneesta. Vielä viisi minuuttia myöhemmin
startanneena mekin saa-vuimme paikalle vailla mitään varoitusta,
onneksi Jouni ja Jarmo ehtivät alta pois, Ketomäki ihmetteli
järjes-tysmiesten toimintaa.
Kisan kalliimmaksi parkkipaikaksi ristitystä mutkasta tuli entistäkin arvokkaampi, kun pari tuntia myöhemmin kansallisen ryhmän puolelta sumaan osui vielä yksi auto lisää. - Auto tilanteeseen liian suurella tilanneno-peudella huolimatta kaikista varoituksista. Automme rysähti tämän törmäyksen voimasta vielä Ampujan autoon vaurioittaen sitä lisää, Alanen kertaa tapahtumia.
Kaihuavaaran tapahtumista on riittänyt puhetta pitkälle kisan jälkeenkin, sillä varsinkin Ketomäen autosta meni uusiksi sekä keula, että perä. On turha syyttää tapahtuneesta ketään, sillä se oli kilpailutilanteessa sattunut vahinko. -Koskaan ei kuitenkaan voida tuoda tarpeeksi esille järjestäjien koulutuksen tärkeyttä, jotta he osaisivat toimia vaikeissa tilanteissa oikein, pojat toteavat yhdestä suusta.
Ketomäen auton vauriot olivat lähes ainoastaan peltivaurioita,
ja auto oli uuden syylärin nokalleen saatuaan ajokunnossa. Ruotsiin
on lähtö edessä ensi viikolla, huoltomiehistömme pelastaa taas
tilanteen ja ruotsista lähdetään hakemaan voittoa, Ketomäki päättää
topakasti. Ruotsin MM- ralli käynnistyy
11.2.2004 perjantaina