Facebook Twitter Email Pinterest

Jani Salomaa

20.06.2005 /

Rallin yleisenluokan kesäkauden avauksesta Valkeakoskella tuli juuri sellainen kuin odotettiin: nopeat ja vaativat tiet erottelivat kuskit toisistaan ja vaativat veronsa myös keskeytysten muodossa. Valitettavasti keskeyttäneisiin kuului myös Jani Salomaa, jonka Hondasta petti tekniikka viimeisellä erikoiskokeella.

- Ensimmäinen ek oli tosi nopeeta tietä. Oli hienoa ajaa ja ajo sujui omasta mielestä ihan mukavasti, mutta aika ei ollut niin hyvä kuin olisi toivonut.

Kaikki erikoiskokeet eivät olleet kuitenkaan Salomaan mieleen. Erityisesti erikoiskoe 3 herätti pahaa verta huonokuntoisuudellaan.
- Erikoiskoe kolmosen loppuosuus oli todella huonossa kunnossa. Pienen tien osuudella hirveässä röykytyksessä autosta meni pakoputki lyttyyn. Huollossa onneksi saimme korjattua asian.
- Ek-Ajat paranivat nelos- ja viitos-ek:lla. Ajo tuntui hyvältä. Silti tarvitsisi päästä sekunnin kilometrillä kovempaa, että pärjäisi. Vauhti on todella huimaa. Meillä oli ensimmäistä kertaa tiuha peränvälitys, joka vaatii vähän opettelua. Nyt tuli monesti ajettua pykälää liian pienellä vaihteella mutkiin. Positiivista on se, että välitys tuntuu
oikealta. Auto kulkee paremmin, vaikka luonto ei oikein aina annakaan periksi ajaa viitosella mutkiin, kertoi Salomaa.

Tapahtumia ei puuttunut lopuiltakaan erikoiskokeilta. Auto alkoi saada kipeää jo ennen kuin matka lopulta päättyi harmittavasti aivan kisan loppuvaiheessa, kirin ollessa kovimmillaan.
- Kuutoserikoiskokeen lopussa oli hirveän huonokuntoista tietä. Teimme ylipitkän hypyn ja tuulilasi halkesi. Todennäköisesti myös raidetangon pää vaurioitui jo siinä vaiheessa. EK 7 tuli hyvin ja sinne saatiinkin meidän paras aika koko rallissa. Sitten puolivälissä erikoiskoe kahdeksaa auto alkoi yht´äkkiä vetää rajusti oikealle. Luulin, että pyörä on jumissa, mutta raidetangon päästä oli pultti mennyt poikki ja pyörä haritti miten sattui. Kynsimme ojassa yli 50 metrin matkan. Vauhtiakin oli toistasataa, joten hyvää onnea oli se, ettei auto osunut pahemmin mihinkään. Ainekset täystuhoon olivat olemassa, jutteli Salomaa vakavana.

Huolto saapui paikalle ja auto saatiin takaisin Riihimäelle. Yön aikana tarkastettiin todelliset vauriot ja korjattiin auto kuntoon sunnuntaista rallisprinttiä varten.
- Sprintissä kyyditsin VIP-vieraita. Oli melkoisen työntäyteinen viikonloppu. Vauhtia pitää jostain saada lisää. Rallin SM-sarja jatkuu neljän viikon päästä ajetaan Kouvolassa, joten sitä ennen on reenattava ja mietittävä lääkkeitä vauhdin lisäämiseen, pohdiskeli Salomaa.

SALOMAA-Racing tiedotus/Miikka Wuorela

Pisteet top 5

1. Teemu Asunmaa / Jani Salo 107.5 pistettä Alavuden UA (R5)
2. Emil Lindholm / Mikael Korhonen 95 pistettä NHD (R5)
3. Mikko Heikkilä / Henri Arpiainen 61 pistettä MäntsMK (R5)
4. Esa Ruotsalainen / Jukka Ruotsalainen 51 pistettä SaarUA (R5)
5. Juha Salo / Mikko Markkula 49.5 pistettä Karkkilan UA (R5)

< Katso kaikki >

Kalenteri 2021

1) 15.-16.1. Arctic Lapland Rally, Rovaniemi
2) 5.-6.2. SM O.K. Auto-ralli, Kouvola
3) 28.-29.5. SM Länsirannikon ralli, Varsinais-Suomi
4) 18.-19.6. SM Pohjanmaa Ralli, Seinäjoki
5) 4.-5.9. SM Ralli Oulu
6) 1.-2.10. Kokkolan UA 60-v SM Juhlaralli

SM-sarja sosiaalisessa mediassa