Facebook Twitter Email Pinterest

Team Mitsubishi Ralliart Finland

02.12.2005 /

Juha Salo ja Jari Ketomaa
Team Mitsubishi Ralliart Finlandin kuljettajat 2006

Tavoitteena uusia kuljettajien ja automerkkien suomenmestaruus

Mitsubishi jatkaa vauhdikasta menoaan Ralli SM -sarjassa. Team Mitsubishi Ralliart Finlandissa ajaa kaudella 2006 kaksi kuljettajaa: hallitseva suomenmestari Juha Salo ja uutena kuljettajana talliin liittynyt SM-sarjan pronssia saavuttanut Jari Ketomaa. Ketomaa siirtyy Mitsubishiin kilpailevalta merkiltä.

29-vuotias Juha Salo, jolle komentoja ohjaamossa lukee kartanlukija Mika Stenberg, on voittanut urallaan neljä suomenmestaruutta. Nummipusulalainen Salo on vuodesta 2003 saakka ajanut tuotantoautojen N-ryhmän SM-sarjassa ylivoimaisesti eniten erikoiskokeiden pohja-aikoja. Päättyvä vuosi huipentui jälleen suomenmestaruuteen. 2000-luvun menestyksekkäin N-ryhmän kuljettaja on kuulunut maahantuojan teamiin jo vuodesta 2001.

- Tavoitteena on uusia mestaruus. Jari tuo teamiin samantyyppisen keskinäisen kilpailuasetelman kuin meillä oli Puhakan Joken kanssa aikaisemmin, joten kilpailu kovenee. Pitää siis ajaa entistä tarkemmin ja vauhdikkaammin. Arctic Lappland - rallista on tarkoitus mennä uudella Mitsubishi Lancer Evolution IX -mallilla ihan heti kaasupoljin lattiassa. Uudessa autossa on entistä nopeammin reagoiva voimansiirto ja moottori. Vääntö etenkin alakierroksilla on parantunut huomattavasti, Salo sanoo pilke silmäkulmassa.

Subarusta Mitsubishiin
Jari Ketomaa, jolle nuotteja lukee kartanlukijana Tuomo Hannonen on kuulunut Salon tavoin ison N-ryhmän kärkinimiin koko 2000-luvun. Aiemmin Subarulla kilpaillut mikkeliläinen saavutti uransa ensimmäinen SM-mitalin päättyneellä kaudella. 26-vuotias Ketomaa sanoo tavoittelevansa uudella merkillä suomenmestaruutta.

- Mielenkiintoinen juttu ja mielenkiintoinen vuosi tulossa. Mitsubishin kanssa pyrimme taistelemaan heti kauden alusta alkaen suomenmestaruudesta. Oma Lancer Evolution IX valmistuu vasta talven aikana, joten joudun aloittamaan sarjan vuokrakalustolla. Mitsubishin ajo-ominaisuudet ovat hyvät ja autoa on helppo ajaa, joten uskon pääseväni heti hyvään vauhtiin, Ketomaa suunnittelee.


Kakko suuntaa ulkomaille
Marko Kakko - Pasi Hedman saavuttivat päättyneellä kaudella SM-sarjan viidennen sijan. SM-pronssia puolustanut 27-vuotias koskelainen suuntaa jatkossa katseensa kansainvälisiin kilpailuihin.

- Pyrimme ajamaan myös SM-sarjan, mutta vaihtoehtona suunnittelemme kilpailemista myös ulkomailla. MM-rallien kustannukset ovat liian suuria, mutta eri maissa löytyy muita mielenkiintoisia ja kovatasoisia kansainvälisiä kilpailuja. Ensi kauden ohjelma on siksi vielä hieman auki, Marko Kakko sanoo.

Mitsubishin yhteistyö jatkuu myös Marko Kakon kanssa. Hänen mahdollisesti kilpaileissan ulkomailla häntä voidaan auttaa antamalla hänen käyttöönsä teamin kansainväliset kontaktit projektien läpiviemiseksi

Kahdeksan kovaa kilpailua - tavoitteena 15. merkkimestaruus
Kahdeksan osakilpailun Rallin SM -sarja käynnistyy tammikuussa Arctic Lapland -rallilla ja päättyy lokakuussa Hyvinkäällä ajettavassa Valvoline-rallissa. Automerkkinä Mitsubishi tavoittelee jälleen ensi kaudella automerkkien suomenmestaruutta, joka olisi jo 15. peräkkäinen kultamitali ja samalla eräänlainen maailman ennätys omalla sarallaan.


Lisätietoja:

VEMIC AUTO OY AB
PR
Pekka Koski +358 400 210 490
pekka.koski@vemicauto.fi
www.mitsubishi.fi


Pisteet top 5

1. Teemu Asunmaa / Jani Salo 107.5 pistettä Alavuden UA (R5)
2. Emil Lindholm / Mikael Korhonen 95 pistettä NHD (R5)
3. Mikko Heikkilä / Henri Arpiainen 61 pistettä MäntsMK (R5)
4. Esa Ruotsalainen / Jukka Ruotsalainen 51 pistettä SaarUA (R5)
5. Juha Salo / Mikko Markkula 49.5 pistettä Karkkilan UA (R5)

< Katso kaikki >

Kalenteri 2021

1) 15.-16.1. Arctic Lapland Rally, Rovaniemi
2) 5.-6.2. SM O.K. Auto-ralli, Kouvola
3) 28.-29.5. SM Länsirannikon ralli, Varsinais-Suomi
4) 18.-19.6. SM Pohjanmaa Ralli, Seinäjoki
5) 4.-5.9. SM Ralli Oulu
6) 1.-2.10. Kokkolan UA 60-v SM Juhlaralli

SM-sarja sosiaalisessa mediassa