Facebook Twitter Email Pinterest

Heikki Westerlund

30.01.2006 / Heikki Westerlund

Kilpailukautemme alkoi Arctic Lapland Rallyssä mollivoittoisesti auton moottoriin iskeneen vian vuoksi. Lähdimme hyvillä mielin kisaan onnistuneen nuotitusjakson jälkeen. Tarkoituksemme oli nimenomaan saada nyt tällä autolla alle erikoiskoekilometrejä, sekä hakea tuntumaa autoon ja sen käyttäytymiseen. Pidinkin maltillisesti pääni, ettei kisa keskeytyisi heti alkuunsa johonkin tyhmään virheeseen yliyrittämisen seurauksena. Erikoiskoe erikoiskokeelta auto alkoi tuntua käteen paremmalta ja paremmalta. Ajotyyli tällä autolla on hyvin erilainen kuin edellisessä autossa, joten opettelua ajo vielä koko ajan oli. Emme juuri vertailleet erikoiskokeiden aikoja, koska tavoitteemme oli saada perjantaille hyvä ehjä suoritus alle sekä muutamia SM-pisteitä ensimmäiseltä päivältä. Lauantain pitkät vaativat erikoiskokeet ovat allekirjoittaneelle hyvin mieluisia, joten niitä jo kovasti perjantaina odoteltiinkin.

Saapuessamme huoltoon erikoiskokeelta nro 5 auton moottori alkoi käyttäytyä hieman oudosti ja sen käyntiääni muuttui. Huollon jälkeen olisi perjantaille ollut ajettavana enää yksi erikoiskoe, pituudeltaan 11,5 km. Huollossa tutkimuksien jälkeen todettiin, että leikki on nyt jätettävä kesken, ettei kallis moottori vaurioidu enempää. Alustavan diagnoosin mukaan vika on kampiakselissa. Voihan harmi! Olimme siinä vaiheessa hieman itsellemmekin yllätyksellisesti ison A-ryhmän 5. sijalla joten SM-pisteitä olisi ropsahtanut tältä päivältä, mutta kun ei niin ei! Mitään riskiä kalliin moottorin hajoamisen suhteen ei tuossa tilanteessa tietenkään ollut järkevää ottaa, joten tehty ratkaisu oli ainoa oikea.

Ajoimme päivän aikana A-ryhmässä erikoiskokeille sijat 6./8./5./5./5. Siikakämän pitkällä pätkällä (EK4 / 30km) saimme edellä lähteneen kilpailijan kiinni joka jarrutti menoamme mutta muuten pätkät sujuivat ilman mitään ongelmia.Yleiskilpailussa olimme hieman vaatimattomasti ajettujen pätkien jälkeen sijalla 16. ,mutta tämä oli täysin odotettavissa ja itseasiassa pieni positiivinen yllätyskin, sillä ajomme oli todella kokeiluluontoista ja tuntuman hakemista. Olen hyvin optimistinen tulevien kisojen suhteen, kunhan vielä saamme lisää ajettuja ek-kilometrejä tällä autolla.
Maanantaina on moottori jo tarkoitus ottaa alas ja selvittää tarkasti moottoriin tulleet viat.

NORJA?

Olemme ilmoittautuneet mukaan Norjassa 10.-11.2. ajettavaan kansainväliseen, FIA:n MM 2007 kandidaatti ralliin, Rally Norwayhin. Lähtö rallin nuotitusjaksolle olisi jo maanantaina 6. päivä joten ratkaisut osallistumisen suhteen teemme tulevan viikon loppupuolella. Huollonkin olisi lähdettävä kalustoineen tähän reissuun jo tiistaina 7. päivä, joten liikoja aikoja ei tässä nyt ole hukattavana.

Palaan asiaan tiedotteen muodossa heti kun teemme päätöksen miten tuon Norjan reissun kanssa käy, eli pääsemmekö lähtemään mukaan kisaan. Seuraava SM-ralli ajetaan Mikkelissä viikko Norjan rallin jälkeen. Kuvia Arctic Lapland Rallystä löytyy kohtapuoliin omilta sivuiltamme gallery - osiosta.

Ystävällisin terveisin
Hessu Westerlund
GSM 0400/485041

http://www.rtv-westerlund.fi/rallyteamwesterlund/

ARCTIC RALLY TULOKSET http://www.lapdatasystem.com/tun06/results_int_all.html

RALLY NORWAY http://www.rallynorway.com/en/


Pisteet top 5

1. Roope Korhonen / Anssi Viinikka 88 pistettä LMM (Rally2)
2. Teemu Asunmaa / Ville Mannisenmäki 75 pistettä AlavUA (Rally2)
3. Benjamin Korhola / Sebastian Virtanen 74 pistettä VihUA (Rally2)
4. Anssi Rytkönen / Mikael Korhonen 65 pistettä KoMoKe (R5)
5. Niclas Grönholm / Kristian Temonen 49 pistettä EMSC (Rally2)

< Katso kaikki >

Kalenteri 2024

1) 12.-13.1. SM Auto Sorsa Riihimäki-Ralli, Riihimäki
2) 1.-3.2. 59. Arctic Lapland Rally, Rovaniemi
3) 8.-9.3. SM Tuuri Ralli, Alavus
4) 24.-25.5. SM Mad-Croc Länsirannikon Ralli, Turku
5) 14.-15.6. SM Pohjanmaa Ralli, Seinäjoki
6) 23.-24.8. Future SM-ralli, Lahti
7) 4.-5.10. Fixus SM Ralli Kitee, Kitee

SM-sarja sosiaalisessa mediassa