Ralliautoilun SM-sarjan kilpailukauden viides osakilpailu
päättyi Ford Focus WRC'02 ralliautoa ohjastavan Jukka Hiltusen
osalta hienoon A-ryhmän kolmanteen sijaan. Alkukauden kilpailuissa
teknisistä ongelmista sekä työkiireistä kärsinyt Hiltunen ajoi
kilpailukauden parhaimman suorituksen sorakauden toisessa
rallissaan. Toukokuussa kansainvälisessä Tallinna -rallissa
kesäkautensa avannut Hiltunen oli hyvässä vauhdissa kunnes
erikoiskokeilla sattuneet kolme rengasrikkoa pudottivat suomalaisen
kauas kärjestä.
Keski-Uusimaa SM-ralliin Hiltunen starttasi II-kuljettajansa
Mikko Markkulan kanssa. Seitsemän nopeatempoista erikoiskoetta ja
noin 104 erikoiskoekilometriä sisältänyt ralli ajettiin kahtena
kolmen erikoiskokeen lenkkinä joka huipentui Vantaalla toteutettu
lyhyt super-erikoiskoe. Koska kilpailijat joutuivat ajamaan ilman
huoltoa yli 51 erikoiskoekilometriä, oli heidän syytä välttää
virheitä sekä erityisesti rengasrikkoja. Hiltunen starttasi
kisapäivään muistaen Tallinna -rallin tapahtumat.
- Tallinnassa erinomaisesti alkanut kilpailumme kaatui
johtoasemasta rengasrikkoihin. Ennen kilpailua teimme autoomme
pientä huoltotyötä lähinnä ohjattavuuden parantamiseksi. Kuitenkin
ensimmäisellä erikoiskokeella ja sen ensimmäisissä mutkissa
huomasin että muutostoimenpiteidemme seurauksena kilpurimme
ohjattavuus oli huonontunut entisestään. Ohjaus oli hidas eikä
tahtonut palautua paikoilleen. Koska kolme ensimmäistä
erikoiskoetta oli tahkottava ilman huoltoa, oli puolet rallistamme
piloilla sen avausmetreistä lähtien, kertasi kolmeen
erikoiskokeeseen selvästi pettynyt Hiltunen.
Kolmen ensimmäisen erikoiskokeen jälkeen, iltapäivän
huoltotauolle saavuttaessa olivat yhtä kolmea WRC-autoa ohjastanut
Hiltunen II-kuljettajansa Mikko Markkulan kanssa A-ryhmän
kolmannella sijalla, 21,1 sekuntia A-ryhmää johtanutta Toyota
Corolla WRC-kuljettajaa Juha Vuorelaa perässä. Huollossa
ohjausasetukset palautettiin kilpailua edeltäneelle tasolle, jonka
seurauksena Hiltunen pääsi parempaan vauhtiin.
- Aamupäivän kolme erikoiskoetta ajettiin iltapäivällä uudestaan
ja me olimme huoltotöiden jälkeen huomattavasti paremmassa
vauhdissa - erikoiskokeet taittuivat noin sekunnin kilometriä
kohden ripeämmin. En kuitenkaan ajanut maksimivauhtia, sillä en
esimerkiksi rengasrikkoja välttääkseni uskaltanut oikoa mutkia
tarpeeksi. Nyt kuitenkin ollaan hyvällä tiellä ja A-ryhmän kolmas
sija antoi rutkasti luottamusta tekemisiini. Siitä suuri kiitos
kuuluu vakiokartturiani Tapio Suomista tuuranneelle Mikko
Markkulalle. Hänen vahva tietotaito auttoi minua myös kehittämään
nuottiani, joten nälkää kolmen viikon päästä ajettavaan kauden
kuudenteen SM-ralliin jäi runsaasti, Hiltunen kertoi.