Facebook Twitter Email Pinterest

Vesa Hirvonen

25.01.2008 /

Rovaniemen ympäristössä ajettava perinteikäs Arctic Lapland ralli saa kunnian jälleen kerran avata seitsemän osakilpailun mittaisen rallisarjan. Taistelu suomalaisen ralliautoilun herruudesta tulee varmasti olemaan kuumaa kaikissa sen kolmessa SM-luokassa. A-ryhmässä mestaruudesta ajetaan huippuunsa viritetyillä WRC ja kotitekoisilla A-ryhmän ralliautoilla.
Tuotantoautoihin perustuvassa N-ryhmässä kaasutellaan turboahdetulla nelivetoisilla, mutta ei niinkään vapaasti viritetyillä ralliautoilla kuin A-ryhmässä. Sokerina pohjalla mestaruudesta ajetaan myös n-ryhmässä, jossa kaksivetoisia ralliautoja ohjastavat kuljettajat mittaavat taitojaan toisiaan vastaan. Tässä luokassa nähdään tänä vuonna monta vuotta SM-sarjaa tahkonneiden kuljettajien lisäksi uutta verta itäsuomalaisten Vesa Hirvosen ja Jussi Martiskin toimesta. Kilpailukalustona parivaljakolla on Honda Civic Type-R.

Räväkkäitä otteita edellisen kilpailukauden kilpailussa esittänyt Hirvonen lähtee ajamaan n-ryhmän palkintokorokesijasta. Tavoite on realistinen, sillä Hirvonen on viime vuoden SM-kisoissa pystynyt ajamaan tasavahvasti n-ryhmän kirkkaimman kärjen vauhtia. Kaksipäiväisessä, 12 erikoiskokeen ja 218,57 erikoiskoekilometrin mittaisessa Arctic Lapland rallissa Hirvonen tietää oikean strategian tavoitteen saavuttamiseksi.

- Kotiläksyt on pitänyt tehdä huolella. Parin viikon takaisen ulosajon jälkeen PrintSport Racing on tehnyt fantastista työtä ja saanut parsittua automme kilpailukuntoon. Sillä aikaa minä ja II-kuljettajani Jussi Martiskin ollaan sataprosenttisesti keskitytty pitkän SM-rallisarjan avauskilpailuun. Arctic Lapland rallissa nuotti on oltava virheetön, sillä n-ryhmän taso on kivenkova eikä virheisiin ole varaa. Ajetaan siis virheetön suoritus huoltotiimini pitäessä kilpurini kasassa, Hirvonen suunnitteli.

Kilpailureitti erinomaisessa kunnossa

Vaikka eletään jo tammikuun loppupuolta, tekee talvi vielä kovasti tuloaan. Kilpailua edeltäneenä päivänä Rovaniemen ympäristössä on riehunut talvimyräkkä, joka on tuonut rallin reitille puuttunutta lunta. Kilpailupäiviksi on luvattu pientä pakkasta sekä puolipilvistä keliä. Lunta ei pitäisi enää sataa, joka taasen helpottaa kuljettajien tehtäviä

- Starttaan kilpailuun lähtönumerolla 39. Vaikka nyt kilpailun aattona on lunta tullut reippaasti, en usko siitä koituvan rallipäivinä ongelmaa. Järjestäjä varmasti auraa reitin ja me pääsemme työntämään puhtaalla ladulla. Koska tien pohjat ovat erinomaisessa jääkunnossa, ei myöskään SM-sarjaan tullut uusi rengassääntö aiheuta toimenpiteitä. Käytössämme on
16 rallirengasta 12 erikoiskokeelle, joten osa pikataipaleista on ajettava kuluneen pidon turvin. Onneksi tämän dilemman parissa painii varmasti kaikki rallitiimit, Hirvonen kertoi

- Myös parin viikon takainen ulosajo on saatu nollattua, joten ilmoittaudumme taisteluun n-ryhmän Suomen Mestaruudesta, jyrähti II-kuljettaja Martiskin.

Kaikki on siis valmista ja Arctic Lapland ralli voi alkaa.

www.vesahirvonen.com

Pisteet top 5

1. Emil Lindholm / Reeta Hämäläinen 119 pistettä NHD (R5)
2. Mikko Heikkilä / Topi Luhtinen 106 pistettä MäntsMK (R5)
3. Teemu Asunmaa / Marko Salminen 104 pistettä Alavuden UA (R5)
4. Juha Salo / Mikko Markkula 76 pistettä Karkkilan UA (R5)
5. Riku Tahko / Markus Soininen 53 pistettä PoSUA (R5)

< Katso kaikki >

Kalenteri 2021

1) 15.-16.1. Arctic Lapland Rally, Rovaniemi
2) 5.-6.3. SM O.K. Auto-ralli, Kouvola
3) 28.-29.5. SM Mad-Croc Länsirannikon Ralli, Lieto
4) 18.-19.6. SM Pohjanmaa Ralli, Seinäjoki
5) 13.-14.8. Top Building Ralli, Lahti
6) 25.-26.9. SM KokUA 60-v Juhlaralli, Kokkola

SM-sarja sosiaalisessa mediassa