Facebook Twitter Email Pinterest

Heikki Westerlund

26.01.2008 /

Suunnitelman mukainen auton testaus kisaviikolla ei oikein onnistunut. Keskiviikkona oli huollon pojilla auton kanssa vielä sen verran tekemistä, joten odotettu auton ensikokeilu jäisi torstain testierikoiskokeelle. Mutta säänhaltija tekikin olosuhteista sellaiset, ettei auton testaamisesta tullut käytännöllisesti katsoen mitään. Iltapäivän lumimyräkkä oli niin armotonta, että parin ajokerran jälkeen totesimme, ettei ajaminen siinä kelissä palvele ketään eikä mitään.

Lähdimme siis kisaan ´aivan kylmiltään´. Etenimme kuitenkin koko ajan kohtuullista vauhtia ja huollossa kolmen ajetun ek:n jälkeen teimme auton alustaan melkoisen isojakin muutoksia saadaksemme autoon parempaa pitoa tienpintaan. Toisella erikoiskokeella kohtasimme myös teknisen ongelman, joka pudotti vauhtiamme oleellisesti; hydraylisen käsijarrun katkaisija rikkoutui, josta syystä keskilukon ohjelma oli sekaisin puolenmatkaa 24 km pituisella pätkällä. Saimme Arton kanssa seuraavalla siirtymällä ennen kolmatta ek:ta ´ohitettua´ ko. kytkimen, joten siellä asia ei enää ajoa vaivannut. Tämä olikin ainoa tekninen murhe koko kisan aikana. Hyvän auton ovat Kake ja Harri rakentaneet!

Muuttelimme huollossa koko kisan ajan alustan säätöjä ja loppua kohden saimmekin sen jo toimimaan enemmän halutun suuntaisesti. Emme ehtineet saamaan autoomme luokiteltuja isoja jarruja tähän kisaan. Aikaisemmissa A-ryhmän autoissa olenkin tottunut aika paljon parempaan jarrutehoon, joten itse uskon tämän vaikuttaneen ajoon jonkin verran. Jos ei oikein luota auton pysähtymiseen, niin sellainen terve itseluottamus koko ajamiseen on silloin myös hieman kateissa. Ennen seuraavaa kisaa pitäisi uusien jarrujen jo oleman autossa kiinni. Tarkoitus on myös ajaa sitten ennen kisaa kunnon sessio, jossa samalla saisimme säädettyä alustan ja keskilukon ohjelman itselle mieleiseksi. Aikatauluja haittaa nyt kuitenkin se, että meidän huoltotiimi hoitaa Ruotsin MM-rallissa Laivolan Arin Mitsubishin huollon, mutta emmeköhän johonkin väliin saa yhden päivän tätä asiaa varten sovittua ja varattua.

Arctic Lapland Rally oli jälleen kerran vaativa ja vaikea. Usealle kuljettajalle tapahtui ajovirheistä johtuvia ulosajoja, samoin tekniset ongelmat katkaisivat monen matkan. Olimme itse koko porukan kesken kisaan tyytyväisiä; näimme että uusi auto toimii teknisesti hyvin. Mainittujen muutoksien jälkeen uskon itse myös vauhdin hieman kasvavan seuraavaan kisaan mennessä. Seuraava kisastartti tapahtuu SM Peurunkarallissa Laukaassa helmikuun 16. päivä. Palataan asiaan sitä ennen...

Ystävällisin terveisin
Hessu Westerlund
GSM 0400/485041

www.westerlund.tv/rallyteamwesterlund

Pisteet top 5

1. Emil Lindholm / Reeta Hämäläinen 119 pistettä NHD (R5)
2. Mikko Heikkilä / Topi Luhtinen 106 pistettä MäntsMK (R5)
3. Teemu Asunmaa / Marko Salminen 104 pistettä Alavuden UA (R5)
4. Juha Salo / Mikko Markkula 76 pistettä Karkkilan UA (R5)
5. Riku Tahko / Markus Soininen 53 pistettä PoSUA (R5)

< Katso kaikki >

Kalenteri 2021

1) 15.-16.1. Arctic Lapland Rally, Rovaniemi
2) 5.-6.3. SM O.K. Auto-ralli, Kouvola
3) 28.-29.5. SM Mad-Croc Länsirannikon Ralli, Lieto
4) 18.-19.6. SM Pohjanmaa Ralli, Seinäjoki
5) 13.-14.8. Top Building Ralli, Lahti
6) 25.-26.9. SM KokUA 60-v Juhlaralli, Kokkola

SM-sarja sosiaalisessa mediassa