Facebook Twitter Email Pinterest

PrintSport Racing

24.02.2009 / PrintSport Racing

Mikkelissä ajettu ralliautoilun SM-sarjan toinen osakilpailu sujui laukaalaisen PrintSport Racingin osalta kaksijakoisesti. Tiimin ykköskuuma rallikuski Kosti Katajamäki kärsi niin ajoteknisistä virheistä kuin lopulta hänen kilpailun päättäneestä moottoririkosta. Valoa PrintSport Racingin kilpailupäivään toi Vesa Hirvonen, joka saalisti hopeasijan FIN-R viritteisellä ralliautollaan sekä punavalkoisen tiimin uuden Evo X RS -ralliauton ratissa SM-avauspisteen tilipussiinsa kerännyt Kari Ali-Rantala.

PrintSport Racingin toimitusjohtaja Eero Räikkönen manasi Katajamäen tekniikkavikaa samalla Hirvosen ja Ali-Rantalan SM-pisteisiin tyytyväisyyttään hyräillen.

- Kosti lähti selvästi ajamaan vain ja ainoastaan kilpailun voitosta. Valitettavasti tällä kertaa se kostautui yliyrittämisenä kuten mm. kahtena huimana spinninä. Tilanteissa lumesta tukkeentunut ilmansuodatin myös rajoitti Katajamäen kiirettä kunnes neljännen erikoiskokeen alussa Kosti kärsi tiimimme pitkän autourheiluhistorian ensimmäisen Evo IX -moottoririkon, kertoi Räikkönen.

- Hirvonen ajoi strategisesti viisaan kilpailun ottaen tärkeät toiseksi korkeimmat SM-pisteet taskuunsa. Itärajan pikajuna pitää menestyksen myötä hallussaan SM-sarjan kuudetta ja Nuorten SM-sarjan hopeasijaa, Räikkönen jatkoi.

Motorsportissa tekniikka suuressa roolissa

Moottoriurheilussa ei yksistään riitä, että kuljettajalla on ranteet kunnossa. Hänellä täytyy allaan olla kilpuri, joka luo perusteet menestyksekkäälle kilvanajolle. Kun hammasta purren ajetaan voitosta, on kilpakamppeet oltava viimeisen päälle tikissään. Sääntöjen rajoihin viritetyt kilpurit eivät kuitenkaan ikuisesti kestä niille aiheutunutta rasitusta. Näin kävi Mikkelissä Katajamäen kilpurille.

- Tarkkaa syytä ysievonmme moottorin rikkoontumiselle emme ole vielä selvittäneet, mutta kun kuljettaja kokoajan hampaat irvessä ajaa kaasu pohjassa voi joskus jotain särkyäkin. Epäilemme, että Kostin huimissa ajotilanteissa lumesta tukkeentunut imupuoli on aiheuttanut ketjureaktion, joka johti moottoririkkoon, Räikkönen mietiskeli.

- Myös kymppievon kehitystyö jatkuu. Ohjaustuntuma ei vielä ole samaa luokkaa kuin ysissä, joten siihen osa-alueeseen tulemme paneutumaan ennen seuraavaa osakilpailua. Kari oli kuitenkin tyytyväinen automme kehittymiseen ja jos tällä linjalla hommat jatkuu niin Wurthin tehdaskuljettaja tulee vielä säväyttämään, uskoo Räikkönen.

PrintSport Racingin siipien suojissa ajanut Markus Paananen, Andrey Yushin ja Tero Tolvanen nautiskelivat vauhdin hurmasta ajaen tasaiset suoritukset.

Pisteet top 5

1. Roope Korhonen / Anssi Viinikka 88 pistettä LMM (Rally2)
2. Teemu Asunmaa / Ville Mannisenmäki 75 pistettä AlavUA (Rally2)
3. Benjamin Korhola / Sebastian Virtanen 74 pistettä VihUA (Rally2)
4. Anssi Rytkönen / Mikael Korhonen 65 pistettä KoMoKe (R5)
5. Niclas Grönholm / Kristian Temonen 49 pistettä EMSC (Rally2)

< Katso kaikki >

Kalenteri 2024

1) 12.-13.1. SM Auto Sorsa Riihimäki-Ralli, Riihimäki
2) 1.-3.2. 59. Arctic Lapland Rally, Rovaniemi
3) 8.-9.3. SM Tuuri Ralli, Alavus
4) 24.-25.5. SM Mad-Croc Länsirannikon Ralli, Turku
5) 14.-15.6. SM Pohjanmaa Ralli, Seinäjoki
6) 23.-24.8. Future SM-ralli, Lahti
7) 4.-5.10. SM Ralli Kitee, Kitee

SM-sarja sosiaalisessa mediassa