Facebook Twitter Email Pinterest

Heikki Westerlund

08.03.2009 / Heikki Westerlund

- pistesaldo on edelleen pyöreä nolla

Kuten etukäteen arvelin, oli Joensuussa tiedossa vaativa ja erittäin vaihteleva rallireitti. Omalta osaltamme saimme mielestämme nuotit hyvään kuosiin ja olimme hyvillä mielin starttaamassa kisaan.

Juuri ennen starttia huollossa huomattiin, että toinen takaiskunvaimennin oli jostakin syystä hengetön. Teiskosen Akilta saimme pikaisesti uuden tilalle ja pääsimme starttaamaan omalla ajallamme. Mutta jo ensikilometreillä 1. erikoiskokeella totesimme, että nyt on jotakin pahasti vialla. Auton peräpää ei pysynyt hetkeäkään ajouralla, joten ajaminen oli hyvin vaikeaa. Ajettavana oli vielä kolme erikoiskoetta ennen kuin pääsimme huoltoon.

Yritimme edetä parhaamme mukaan, mutta myös ek-ajat kertoivat, että kaikki ei nyt ole niinkuin pitää. Huoltoon tullessamme neljän pätkän jälkeen olimme luokkassa 18 sekuntia pistesijoista. Vaikeita erikoiskoekilometrejä oli ajamatta vielä 65, joten olimme kovasti vielä taisteluhenkeä täynnä, jos vain saisimme auton ajettavaan kuntoon. Huollossa vaihdettiin toinenkin viallinen takaiskunvaimennin, sekä tarkistettiin kaikki auton takapään säädöt kohdalleen. Ihmetykseni iskunvaimntimista oli suuri, koska alkuviikosta tätä ongelmaa en havainnut. Olisiko viat tulleet testin viime kierroksen hypyissä, kenties.

Viidennen erikoiskokeen alku oli hienoa ja vauhdikasta tietä. Jo ensimmäisissä mutkissa sanoin Artolle
että nyt auto toimii hienosti ja pysyy tiessä kiinni niin kuin pitää. Etenimme vauhdikkaasti mielestäni nyt sitä
omaa kaivattua vauhtiamme, kunnes meitä nyt vaivaava epäonni iski. Yhdessä nopeahkossa oikeassa
mutkassa takapyörä heitti aivan yhtäkkiä lukkoon. Siinä ei voinut muuta kuin taiteilla auto pienen matkan
päähän mutkasta turvalliseen paikkaan ja tien sivuun. Se oli sitten taas siinä. Autosta ulos tullessamme
huomasimme kuskin puolen takavanteen sisältävän Brembon jarrulevyn palasia läjäpäin. Totesin vain, että tämä ei voi olla totta! Mihinkään ei osuttu ja levyt olivat vain yhden kisan ajetut.

Arton kanssa sitten maastossa niputimme jarrulevyn palasen jarrupalojen väliin, ja näin saimme auton ajamalla pois pätkältä. Ajelimme rauhallisesti huoltoparkkiin Joensuuhun, pakkasimme auton kuorma-autoon ja lähdimme porukalla ajelemaan kotia kohti. Sellainen oli tämä rallireissu. Luokan voitti Jari Ketomaa - Miika Teiskonen ja toiseksi kurvailivat Jussi Välimäki - Marko Sallinen. Kolmansia olivat Kristian Sohlberg - Peter Flythström. Kakkosluokan voitti pari Kalle Pinomäki - Matti Kaskinen.

Palataan taas asiaan ennen kesän kisoja. Toivotan kaikille oikein mukavaa kevättä ja kesän odotusta.

Ystävällisin terveisin,

Hessu Westerlund
GSM 0400 485 041

Pisteet top 5

1. Roope Korhonen / Anssi Viinikka 88 pistettä LMM (Rally2)
2. Teemu Asunmaa / Ville Mannisenmäki 75 pistettä AlavUA (Rally2)
3. Benjamin Korhola / Sebastian Virtanen 74 pistettä VihUA (Rally2)
4. Anssi Rytkönen / Mikael Korhonen 65 pistettä KoMoKe (R5)
5. Niclas Grönholm / Kristian Temonen 49 pistettä EMSC (Rally2)

< Katso kaikki >

Kalenteri 2024

1) 12.-13.1. SM Auto Sorsa Riihimäki-Ralli, Riihimäki
2) 1.-3.2. 59. Arctic Lapland Rally, Rovaniemi
3) 8.-9.3. SM Tuuri Ralli, Alavus
4) 24.-25.5. SM Mad-Croc Länsirannikon Ralli, Turku
5) 14.-15.6. SM Pohjanmaa Ralli, Seinäjoki
6) 23.-24.8. Future SM-ralli, Lahti
7) 4.-5.10. SM Ralli Kitee, Kitee

SM-sarja sosiaalisessa mediassa