Jarkko Miettinen SM-ralleihin Skoda Fabialla
Helsinkiläiselle, 31-vuotiaalle Jarkko Miettiselle ensi vuoden Ralli SM -sarja tuo haastetta riittämiin. Pari vuotta Romaniassa kilpailleen Miettisen paluu kotimaisiin koitoksiin tapahtuu lisäksi uudenuutukaisella, S2000-luokituksen Skoda Fabialla.
Ralli SM -sarjassa menestyminen ei ole kenellekään mikään läpihuuto-juttu. Miettinen myöntää olevansa altavastaajan asemassa, kun Rovaniemellä Arctic Lapland Rallyssa aloitetaan kausi.
"Minulla on kolme tärkeää asiaa opeteltavina ennen sitä. Auto on tosiaankin täysin uusi ja minulle outo. Fabia vaatii uuden ajotyylin opettelemisen, enkä ole talvikelilläkään ajanut sitten vuoden 2007", kertoi Miettinen päivää ennen auton Suomeen tuloa.
"Romanian asvalttitiet ovat paljon tutumpia minulle ja kartturilleni Mikko Lukalle kuin Suomen rallipolut tällä hetkellä. Tunturissa olen kaksi kertaa startannut ja vain toisella kerralla tullut maaliin vuonna 2004."
Koko 2000-luvun ajan kilpaa ajanut Miettisen meriittilistaan kuuluu mm. N-ryhmän SM-hopea vuonna 2002.
Miettinen hankki omien kontaktiensa kautta autonsa suoraan Skodan tehtaalta. Etelä- ja Keski-Euroopassa rallin Super 2000 -luokituksen Skoda Fabioita on muutama, mutta Skandinaviassa, Baltiassa ja Suomessa tämä on ensimmäinen ja ainoa.
"Korinumero on 17, maailmalla näitä taitaa kaiken kaikkiaan olla 25 kappaletta", arvioi Miettinen.
"Auto on nelivetoinen ja siinä on seqventaalinen vaihteisto, muttei turboa eli moottori on vapaasti hengittävä. Hintaa autolle tuli noin 250 000 euroa."
"Auto on kokonaan käsityönä tehty. Tehtaalta ilmoitettiin, että tehoa on noin 280 hv. Tätä voisi myös oikeastaan kutsua vaikkapa turbottomaksi WRC-autoksi."
Miettinen aikoo ajaa testiä niin paljon kuin mahdollista ennen Rovaniemen osakisoja tammikuun lopulla, sillä totuttelemista riittää.
"Edellisillä ralliautoillani ajaminen oli enemmänkin väännöllä menemistä, Skoda Fabialla on pidettävä kierrokset tosi korkeina, vain siten on mahdollista saada tulosta."
Skoda Fabia ei ollut Suomeen saapuessaan suoraan "viivalle" valmis, vaan siitä puuttuvat vielä mm. penkit sekä vanteet. Myös kunnon talvikeli on Miettisen toivomuslistalla.
"Fabia saadaan helposti ja nopeasti kyllä ajokuntoon, siitä huolehtii autoa ylläpitävä Rally Drive Finlandin porukka Seppo Varmavuo, Teemu Arminen ja Mikko Markkula. Tiimin nimeksi tuli Skoda Fabia RS Rally Team", paljastaa tyytyväinen Skoda-kuljettaja.