Ralli edullisin vaihtoehto
Yksi tulevan sarjakauden nuorista haastajista, pieksämäkeläinen Esapekka Lappi vaihtoi kartingin jälkeen ralliautoiluun. Pari Suomen mestaruutta ICA-luokassa ja pari Suomi Cup -mestaruutta Formula A -luokassa saavuttanut 18-vuotias Lappi pohdiskeli uran jatkoa Formula Renault -sarjassa tai kartingissa maailmalla, mutta päätyi taloudellisista syistä rallin pariin.
"Heti ajokortin saatuani tammikuussa 2009 osallistuin B-juniorikisoihin, kesällä A-junioriluokassa meni muutama kisa ja sitten Hyvinkään SM Finnsco -rallissa pääsin mittaamaan vauhtiani yleisessä Ralli SM -kuljettajien seassa", kertaa Lappi.
"Sarjan kovatasoisuus oli kyllä tiedossa, mutta ne menivät siellä ihan älyttömän kovaa."
Esapekka Lappi joutui Hyvinkään kisassa monen uuden asian eteen. Totuttelemista vaativat sarjassa käytettävät Pirellin renkaat, aivan "heittämällä" kunnon vauhti ei niillä löytynyt. "Entisiin oli kyllä eroa, Pirellit kestivät kyllä hyvin, mutta erikoiskokeiden alkukilometreillä sai olla tarkkana", kertaa Lappi.
Lisäksi uutta oli pitkä kilpailu, kaksi päivää erikoiskokeita on haasteellista noviisille. Lappi teki muutoksia myös nuotitukseensa, mikä aluksi aiheutti pientä epävarmuutta.
"Skaalaa muutettiin hieman hitaammaksi."
Lauantaina Hyvinkäällä Lapille sattui matkan varrelle pieniä murheitakin, sillä viitosen lähtökiihdytyksessä auto sammui polttoaineongelmien vuoksi.
"Nelisen minuuttia etsin syytä ennen kuin sain auton taas liikkeelle ja pääsin jatkamaan."
Seuraavalla erikoiskokeella oli vuorossa ojaanajo, mikä väänsi tukivarret "solmuun" ja Lappi koki viisaammaksi ajella hissukseen.
"Älyttömästi piti ajaa, kun muka piti ottaa aikaa kiinni", myönsi Lappi.
Vuoden 2010 Ralli SM -sarjaan Lappi lähtee kartanlukijansa Aki Maarosen kanssa tosissaan, mutta tärkeimmät tavoitteet lienevät kuitenkin kokemuksen lisääminen.
"Tarkoitus on loppuvuodesta ainakin kerran seistä palkintokorokkeella", paljastaa Lappi.
Honda Civicillä ajava Lappi osallistuu kaksivetoluokkaan ja samalla Nuorten Suomen mestaruuden metsästykseen. Lappi täyttää 19 vuotta tammikuun 17. päivänä.
"Auto on nyt saatu mieluisaan kuntoon. Print Sportin Eero Räikkösen kanssa on hierottu iskarit ja alusta kohdalleen, samoin kaikki heikot kohdat on tästä Tomi Saariston vanhasta autosta nyt saatu kitkeyttä pois. Joten Arctic Lapland -ralliin on oikein mukava tästä suunnata."