Facebook Twitter Email Pinterest

Kartanlukijatkin joutuvat koville

14.02.2011 /

kartturi.jpg

Mikkelin reitistä vastaava kilpailunjohtaja Jari Jakonen kertoo, ettei kumpikaan kuljettajista pääse tänä vuonna helpolla. Kuva: Pasi Mäenpää 2010.

Ralli SM -sarjan kolmannen osakilpailun reitistä vastaava kilpailunjohtaja Jari Jakonen ei pysty innostustaan peittämään. SM Vaakuna -ralli tarjoaa niin vaihtelevan ja monipuolisesti haastavan reitin, että kisan jälkeen autokunta tietää rallia ajaneensa.
"Yhdelläkään erikoiskokeella ei kumpikaan saa niin sanotusti hetken rauhaa. Vilu ei kovasta pakkasesta huolimatta pääse tulemaan, sen verran riittää puuhaa molemmilla", selvittää Jakonen.

SM Vaakuna -rallissa on seitsemän erikoiskoetta, joista ensimmäinen ajetaan perjantaina Mikkelin Raviradalla, loput lauantaina metsäteillä. Lunta on reippaasti koko reitin varrella, penkat ovat korkeat, lisäksi korkeuseroja on paljon.
"Jokaisen pätkän maalissa molemmilla kuljettajilla veri kiertää suonissa kyllä kunnolla."

Mikkelin kisassa uutta tänä vuonna on Raviradan yleisöerikoiskoe, joka on pituudeltaan 2,5 km. Iltavalaistuksessa ja lämpimissä tiloissa on upea seurata kilpailijoiden otteita radalla.
"Aivan varmasti Raviradan pätkä on mieleenpainuva tapahtuma. Siellä on ilotulitusta, näytösajoja crosscart-autolla ja paljon muutakin ohjelmaa", kertoo Jakonen.
"Paikalle kannattaa tulla erjantaina jo kello 17.00 aikaan, mutta viimeistään klo 17.30, jolloin saanee vielä hyvin autonkin parkkiin. Kello 18 alkaa ohjelma huipentua pikku hiljaa, kun ensimmäisiä autoja odotetaan erikoiskokeen lähtöön."

Uutta kilpailijoille on sekin, että tämän ensimmäisen erikoiskokeen jälkeen aikakortti otetaan järjestäjien haltuun yön ajaksi. Ensimmäinen osuus päättyy Raviradan erikoiskokeen maaliin, joten kilpailijat saavat maaliintulon jälkeen tehdä mitä haluavat. Parc fermé -aluetta ei yöksi ole järjestetty.
"Monet kilpailijat ovat kutsuneet omia VIP-vieraitaankin katsomoon, ja tulevat sitten erikoiskokeen jälkeen sinne haastatteluihin ja jakamaan nimikirjoituksia", kertoo Jakonen.
"Todennäköisesti huoltomiehet hoitavat kilpa-auton pois Raviradalta ja kuljettajat viihtyvät yleisön sekä vieraiden joukossa toivon mukaan pitempäänkin."

Runsas lumitilanne vaikeuttaa katsojien pääsemistä erikoiskokeiden varrelle. Jari Jakonen kuitenkin kertoo, että reitille on runsaasti saatu aurattua parkkipaikkoja, joten reittikartasta nekin selviävät.
"Metri on lunta, joten metsässä tarpominen ei ole ihan helppo juttu."

Reitistä Jakonen paljastaa seuraavia yksityiskohtia:
EK 2 lauantaiaamun ensimmäinen, 23,5 km:
Pientä ja isoa tietä, välillä mennään ykkösellä, välillä kuutosvaihteella. Alkuosuus on metsässä, mutta loppupuolella mennään useilla peltoaukeilla, joilla näkee paljon yhdellä kertaa. Hyviä katselupaikkoja löytyy.
EK 3 14,7 km:
Nopeaa, ja sitten ihan hidasta. Yksityistien osuus on tosi hidasta, täällä ei voi leikata yhtään, tarkasti on ajettava. Väliosalla on P-paikka. Vauhdit ovat nollasta kahteensataan, joka vuosi täällä tapahtuu.
EK 4 12,7 km:
Leveätä, mutta mutkaista yksityistietä. Täällä saa ajaa pitkää luisua, loistava pätkä.
EK 5 6,7 km:
Kisan lyhyin, mutta ei helppo, samanlainen tyypiltään kuin nelonenkin. Täällä muuten kartturi joutuu papattamaan nuotteja, happi voi loppua, vaikea kartturille, nuoteista tietenkin riippuen.
EK 6 16,9 km:
Parkkipaikkoja löytyy alusta, pari keskeltä ja maalissakin, missä kylätoimikunta on pystyttänyt hienon puffetin. Kannattaa vierailla täällä.
EK 7 17,4 km:
Vauhdit vaihtelevat nollasta kahteensataan, välillä tullaan ihan älyttömän kovaa. Alku on ajettava tarkasti, auton levyinen tie ja syvät ojat. Täällä ei kukaan jää pätkällä toisen eteen, jos tulee ulosajo, putoaa syvään ojaan.

"Kiersin eilen koko reitin läpi, ja oli hienoa huomata, että tiet ovat hirmu hyvässä kunnossa. Lumipolanteita on paljon ja ne ovat paksuja, ja lumivallit korkeita, niihin kelpaa nyt nojata", paljastaa reittijohtaja Jakonen.
"Vielä kun aurinko porottaisi täydeltä taivaalta ja veisi vähän kovinta terää pakkaselta", toivoo Jakonen viikonlopulle.

Pisteet top 5

1. Teemu Asunmaa / Jani Salo 107.5 pistettä Alavuden UA (R5)
2. Emil Lindholm / Mikael Korhonen 95 pistettä NHD (R5)
3. Mikko Heikkilä / Henri Arpiainen 61 pistettä MäntsMK (R5)
4. Esa Ruotsalainen / Jukka Ruotsalainen 51 pistettä SaarUA (R5)
5. Juha Salo / Mikko Markkula 49.5 pistettä Karkkilan UA (R5)

< Katso kaikki >

Kalenteri 2021

1) 15.-16.1. Arctic Lapland Rally, Rovaniemi
2) 5.-6.2. SM O.K. Auto-ralli, Kouvola
3) 28.-29.5. SM Länsirannikon ralli, Varsinais-Suomi
4) 18.-19.6. SM Pohjanmaa Ralli, Seinäjoki
5) 4.-5.9. SM Ralli Oulu
6) 1.-2.10. Kokkolan UA 60-v SM Juhlaralli

SM-sarja sosiaalisessa mediassa