Facebook Twitter Email Pinterest

SM1-luokan kommentteja tauolta

19.02.2011 /

sm-salo.jpg

SM Vaakuna-ralli on parhaillaan suunnilleen puolivälissä, kun eilisen yhden pätkän jälkeen tänään on ajettu kolme ja vielä kolme on jäljellä. Juha Salo otti aamusta lähtien ohjat käsiinsä ja on johtanut kisaa koko päivän. Joonas Lindroos on toisena 11 sekuntia perässä ja Janne Tuohino täydentää kärkikolmikon. Eroa Saloon on kertynyt 12,7 sekuntia. Tiukka vääntö kakkospaikasta on vielä odotettavissa kisan päätteeksi. Riku Tahko on neljäntenä, mutta on jäänyt jo reilun minuutin. Vihavainen on Tahkoa vain vajaan neljä sekuntia perässä.

Seuraavassa on SM1-kuljettajien kommentteja kilpailun kokooma-alueella neljän pätkän jälkeen.

Juha Salo:

Kolmonen meni päin pers..., mä sanon suoraan. Jäi suotta semmoinen hyvänolontunne päälle ja väärä rytmi, enkä pikkutiellä päässyt muutenkaan mihinkään. Joonas ajoi 3-4 sekkaa paremmin. Nelonen meni vissiin ok. Ei se nyt niin helppookaan oo. En oo ehkä ihan niin hyvässä iskussa, on se viikon kuumeilu tainnut jättää jälkensä. Tuntuu, että menee ikään kuin tilanteita ohi.

Janne Tuohino:
Nyt pysyi tuulilasi auki, ei ollut sen kanssa mitään ongelmaa. Taisi syykin löytyä, sillä meillä oli syylari irti, voi olla, että se vähän roiskautti nestettä. Pojat laittoi samalla vähän lisää tuuletusta lasille, kyllä se nyt pysyi auki. Ihan ookoo meni kaksi pätkää, ihan vähän sellaisia omia virheitä, vääriä vaihtamisia ja varsinkin hitaat risteykset tuntuvat olevan myrkkyä. Jos 30 risteyksestä 3-4 on mennyt hyvin, muut on mennyt ihan pilalle, rallin kanssa niillä ei oo ollut mitään tekemistä. Salolle ei oo ihan keritty, olisi kyllä ihan kiva jokin pohja-aika saada aikaan. Varmaan tämän auton pitäisi olla vähän parempikin kuin Salon auki, mutta nopeilla osuuksilla jäädään Salon mitsulle.

Joonas Lindroos:
Taas lähti puskuri irti, puoli kilometriä seuraavaa pätkää ja heti se paukahti jo penkkaan irti. Pohjat kolmosella, ihan hyvin meni. Nelosella katkesi sitten vaihdekeppi ihan juuresta, onneksi jäätiin vain vähän. Eihän siitä ajamisesta mitään tuu sellaisen nysän kanssa vaihdellassa. Tää tapahtui siellä isolla tiellä jokunen kilometri ennen maalia, nelosella. Viime talvena kävi testeissä sama homma, muttei tää niin yleistä ole.

Jarkko Nikara:
Ajofiilis kai pikku hiljaa tuli päälle, auto vaan ei käänny niin hyvin, puskee edelleen, eikä oo muuttunut paremmaksi. Vaikea sanoa, mikä on, koetetaan vähän korkeuksia muuttaa. Jälkimmäinen ek tuli aika ok. Petri luki nyt nuotin paljon paremmin, ei oo oikein tottunut tämmöiseen vauhtiin, ajoon heijastuu kuitenkin heti, jos ei voi oikein luottaa nuottiin.

Riku Tahko:
Koetettiin hyökätä, ja heti meni leveäksi siellä pikkutiellä ja osui oikeaan etukulmaan aika lujaa. Rengas väänty ja kaikkee, mut päästiin jatkaa ihan ok. Täristi kyllä ihan hulluna, luulin, että rengas oli tyhjä, muttei ollutkaan. Nelonen meni ihan ok, mutta taisi mahdollisuudet kolmanteen sijaan nyt mennä. Yritetään tää neljäs sija sentään pitää. Nelosellakin vielä täristi, vanteesta puuttuu pala. Huollossa vaihdetaan. Kilpaa ajetaan tosissaan loppuun asti ja yritetään.

Kari Ali-Rantala:
Vähän paremmin meni taas nämä kaksi pätkää. Kyllä me Rikua lähdettiin kiinni ajamaan, muttei saatu kuin 4,5 kiinni, vielä 19 sekuntia on eroa. Onneksi vielä on kolme pätkää jäljellä. Vähän helpompaa on ollut, muttei niin helppoa kuin odotin, pikkutiet oli aika liukkaita. On tää vähän opettelemista, kun 26 vuotta ajoin turboautoa, ja tää on aika erilainen. Makeeta puuhaa, erittäin hienoa hommaa. Kaikki toimii ja pelaa hienosti. Vielä kun löydettäisiin oikea vaihde oikeaan paikkaan. Nuottia piti nopeuttaa huomattavasti, tällä autolla kestää mennä paljon kovempaa. Tilanteita ei oo ollu yhtään, ihan hyvin ollaan tultu. Kai me tullaan liian hiljaa, kellokin sen näyttää. Mutta kyllä meidän Kouvolassa pitää päästä jo Jannen (Tuohinon) aikoihin.

Jussi Tiippana:
Nyt tuli ihan ok. Vaikeaa oli kerätä itsensä, pitkä remppa on ollut takana ja on joutunut valvomaan öitäkin yms. tämän homman takia. Isot tiet tulee hyvin, mutta pienillä teillä hävitään. Kuulostaa kai hölmöltä, että isolla tiellä kestää pää ajaa, mutta pienellä tiellä ei kestä. Kun pitäisi tulla nätisti keula edellä ettei lähde hirveisiin räkäsladeihin, ei niinku sit uskalla, koko ajan hakee, ja virheitä tulee. Loput pätkät on hyviä, hyvä tatsi vain päälle ja yritetään tyrkätä.

Tapio Vuokila:
Kolmonen meni huonosti, ei oikein mennyt. Nelosella taas ajettiin omaa vauhtia. Ihan ok.

Ari Vihavainen:
Jos on auto rikki sieltä täältä ulkopuolelta, niin mieskin on rikkinäinen. Arvet ovat syvällä tuolla sielussa, ei tästä tule mitään. Penkkaan osuu vähän väliä, joka puolelta. Ei kyllä ajo luista yhtään, niin häilyvää, välillä ajaa kuin mummo kirkkoon ja toisessa paikassa on ihan tilanne päällä, ei mitään balanssia löydy. Nyt taidan olla vääränlaisessa harrastuksessa, voisi olla parempi olla lyömässä vetoa ravikilpailuissa.

Heikki Westerlund:
Ihan tosi mukavasti meni nämä kaksi pätkää. Ihmeen hyvin kun ei oo ajettu oikein aikoihin. Just puhuttiin, että täällä tulee ihan vanhan Hankirallin fiilikset, oikein kunnon talviralli. Aurinko paistaa, ja on tosi hienot tiet. Harrastamaanhan tänne on tultu, kyllä ralli on kivaa.

Mikko Eskelinen:
Tullaan mitä päästään. Viimeinen ek tuntui jo hyvältä, mutta kello ei tykännyt. Ei oo ollu mitään paikkojakaan tänään, on tultu ihan rauhassa. Harmittaa, kun tietää, että nuotti on vähän liian hidas, vähän pitäisi laittaa napsu tai kaksi lisää. Olemme koko ajan yrittäneet nostaa nopeutta, mutta mutta.... Tavoite on edelleen kympin sakkiin. Kohtuu lähellä on monta kaveria, parikymmenen sekunnin sisään on 5-6 autoa, paljon voi tapahtua. Uskon, että kympin sakkiin päästään, voi olla, että joku edellä olevista kaivaa hangessa... tai voihan se olla, että mekin kaivamme.

Mattias Therman:
Huollon jälkeen eka pätkä meni vähän hämmästellessä, mutta viimeinen pätkä oli ihan hauskakin. Nyt sain taas vähän otettakin tähän hommaan.

Pisteet top 5

1. Teemu Asunmaa / Jani Salo 107.5 pistettä Alavuden UA (R5)
2. Emil Lindholm / Mikael Korhonen 95 pistettä NHD (R5)
3. Mikko Heikkilä / Henri Arpiainen 61 pistettä MäntsMK (R5)
4. Esa Ruotsalainen / Jukka Ruotsalainen 51 pistettä SaarUA (R5)
5. Juha Salo / Mikko Markkula 49.5 pistettä Karkkilan UA (R5)

< Katso kaikki >

Kalenteri 2021

1) 15.-16.1. Arctic Lapland Rally, Rovaniemi
2) 5.-6.2. SM O.K. Auto-ralli, Kouvola
3) 28.-29.5. SM Länsirannikon ralli, Varsinais-Suomi
4) 18.-19.6. SM Pohjanmaa Ralli, Seinäjoki
5) 4.-5.9. SM Ralli Oulu
6) 1.-2.10. Kokkolan UA 60-v SM Juhlaralli

SM-sarja sosiaalisessa mediassa