Facebook Twitter Email Pinterest

Mikko Eskelisellä oli tilanteita

06.03.2011 /

Jyväskyläläinen Mikko Eskelinen täytti tapahtumarikkaassa Kouvolan ympäristössä ajetussa SM-rallissa yhtä vaille kaikki tavoitteensa. Kolmannen pikataipaleen loppuosalla sattunut kova sisämutkan kivenisku oli jättää leikin kesken ja viikon verran jyllännyt kova virus-flunssa vaikutti kuljettajan keskittymiskykyyn.
"Ensimmäisellä pikataipaleella tulin nypyn ylitykseen noin 150 km/h vauhdista ja pelästyin pahasti, kun muutama katsoja seisoi keskellä tietä. Onneksi he ymmärsivät heittäytyä hankeen, ja vakavasta tilanteesta selvittiin säikähdyksellä. Silti alitajuntaani jäi muhimaan tuo karmiva tilanne ja keskittyminen pahasti herpaantui. Ehkäpä siksi tein pienen ajovirheen kolmannella pikataipaleella ja tiukassa oikealle kääntyvässä mutkassa ahnehdin liikaa sillä seurauksella, että kartanlukijan puoleinen rengas osui kiveen ja koko eturipustus vetoakseleineen hajosi siihen paikkaan. Onni onnettomuudessa oli se, että huoltoon oli vain lyhyt matka, Eskelinen kertoo.

"Tykkimäen huoltoalueella PrintSport Racingin henkilökunta teki upeaa työtä ja annetun huoltoajan puitteissa korjasi ralliautoni jälleen toimintakuntoiseksi. Tavoitteeni oli ajaa rallin viimeiselle yleisöerikoiskokeelle pohja-aika, mutta tällä kertaa se jäi vain tasan yhden sekunnin päähän. Vain kolme kilpakumppania ajoi erikoiskokeen minua nopeammin, joten jälleen kerran koin onnistumisen mielihyvää rata-autoilua paljolti muistuttavalla pyörityksellä", Eskelinen jatkaa.

"Koko rallia edeltäneen viikon tutkin tiedonkeruun tuottamaa dataa ja katsoin aikaisempien kilpailujen incar -videoita. Nyt Kouvolan SM-rallissa pystyin parantamaan ajosuoritustani niillä osa-alueilla missä ennen tein virheitä ja sitä kautta sain erikoiskoeaikojani paremmiksi. Valitettavasti jylläävä kova flunssa söi keskittymistäni enkä ihan päässyt sille tasolle mitä olin ennen rallia ajatellut. Silti olen tyytyväinen SM-pistepussin karttumiseen ja viimeisen pikataipaleen neljänneksi nopeimpaan erikoiskoeaikaan", Eskelinen tuumaili.

Ralliautoilun SM-sarja jää nyt reilun kahden kuukauden kevättauolle. Viides ja samalla ensimmäinen soralla ajettava osakilpailu ajetaan toukokuussa Hämeenlinnassa. Mikon kesän rallikuviot ratkeavat kun neuvottelut GT3-autojen EM-sarjasta saadaan maaliin.

Lopputulokset SM O.K. Auto ralli, Kouvola 5.3.2011, SM1-luokka:
1. Juha Salo & Marko Salminen, Mitsubishi Lancer Evolution X RS, 42:47,5
2. Matti Rantanen & Mikko Lukka, Peugeot 207 S2000, +9,1 sek
3. Jarkko Nikara & Petri Nikara, Mitsubishi Lancer Evolution IX, +11,5 sek
---
10. Mikko Eskelinen & Arto Kapanen, +2:48,0 sek

Ralliautoilun SM-sarjan epävirallinen pistetilanne 4/7 osakilpailua:
1. Juha Salo, 67 pistettä
2. Joonas Lindroos, 52 pistettä
3. Janne Tuohino, 48 pistettä
---
9. Mikko Eskelinen, 9 pistettä

Pisteet top 5

1. Mikko Heikkilä / Topi Luhtinen 86 pistettä MäntsMK (R5)
2. Emil Lindholm / Reeta Hämäläinen 85 pistettä NHD (R5)
3. Teemu Asunmaa / Marko Salminen 79 pistettä Alavuden UA (R5)
4. Juha Salo / Mikko Markkula 63 pistettä Karkkilan UA (R5)
5. Aleksi Röyhkiö / Ville Mannisenmäki 43 pistettä PR-Racing (R5)

< Katso kaikki >

Kalenteri 2021

1) 15.-16.1. Arctic Lapland Rally, Rovaniemi
2) 5.-6.3. SM O.K. Auto-ralli, Kouvola
3) 28.-29.5. SM Mad-Croc Länsirannikon Ralli, Lieto
4) 18.-19.6. SM Pohjanmaa Ralli, Seinäjoki
5) 13.-14.8. Top Building Ralli, Lahti
6) 25.-26.9. SM KokUA 60-v Juhlaralli, Kokkola

SM-sarja sosiaalisessa mediassa