Facebook Twitter Email Pinterest

SM-sarjalaisia Neste Oil Rallissa

03.08.2011 /

maali.jpg

Ralli SM -sarjan kilpailukalenterissa oli MM-rallin kokoinen rako tänä kesänä. Kun Lapualla ajettiin kesäkuun puolivälin paikkeilla, oli Neste Oil Ralli mainio paikka pitää ajotuntumaa yllä ennen syyskuun puolivälissä ajettavaa Ralli SM -sarjan päätöskisaa.
Neste Oil Rallissa oli useita SM-sarjalaisiakin mukana. Oheiseen tekstiin on kerätty kuljettajien tiedotteista tunnelmia ja mietteitä MM-rallin tiimoilta.

Avauspäivänä ennen Laajavuoren yleisöpätkää keskeyttämään joutunut Juha Salo ajoi kartanlukijansa Marko Salmisen kanssa lopulta maaliin, mutta tavoitteena ollut paikka SWRC-luokan kolmen kärjessä jäi saavuttamatta. Keskeytyksestä langetetut kymmenen lisäminuuttia rasittivat Mitsubishi-autokunnan matkaa koko rallin ajan.
"Ilman torstain akku-ongelmaa olisimme olleet aika lähellä sitä lopputulosta, mitä lähdin tavoittelemaan. Se olisi ollut ihan haettavissa", Salo sanoi.

Salo ajoi kilpailussa uunituoreella R4-luokituksen mukaisella Mitsubishi Lancer EVO kympillä Super 2000 -autojen joukossa. Kun ero entisellä ännäläisellä oli supereihin sekunnin verran kilometrillä, uusi luokitus on puolittanut eron. Jyväskylässä SWRC-luokan kärki oli suunnilleen puoli sekuntia kilometrillä nopeampi.
"Joillain pätkillä ero puolittui ja joillain pääsimme hyvinkin lähelle. Ajettavuus, keveys ja käsiteltävyys ovat tässä autossa parempia. Olen tyytyväinen. Jos verrataan PG Anderssonin ajamaan Subarun R4:een, olimme sitä torstaina ja perjantaina nopeampia ja lauantainakin, kunnes tuli teknisiä ongelmia."

Kaksikko taisteli kilpailun maaliin sijoittuen kahdeksanneksi. Luokkavoittoon ajoi Juho Hänninen. Toiseksi isoimmat SWRC-pisteet otti Martin Prokop. Kolmanneksi nousi Ott Tänak.

Mattias Therman toi WRC Minin maaliin

Mattias Therman nautiskeli WRC Minin ratissa Suomen MM-rallin erikoiskokeista. Helsinkiläinen toi legendaarisen rallimerkin myös Jyväskylän Paviljongin maalialueelle myöhään lauantai-iltana. Therman ja kartanlukija Janne Perälä paketoivat kilpailun ajettuaan päätöspäivän superrallissa.
"Mukavia hetkiä oli ja hyviä fiiliksiä. Taas tuli lisää kokemusta ja ollaan yhtä kokemusta rikkaampia. Mutta kyllä oli aika paljon säätämistäkin. Nyt menee sitten vuosi ennen kuin pääsee ottamaan revanssia", Therman totesi.

Therman tömäytti Minin ojaan perjantaina, mutta jatkoi lauantaina superrallissa. Sijoitus jäi lopulta kauas kahden edellisvuoden
top 15 -tuloksista: 62:s.
"Autohan oli ihan loistava. Todella hyvä ajaa - silloin kun kaikki oli kunnossa. Lauantaina aamupäivän erikoiskokeet tulivat hyvin, ja mutkat alkoivat taittua. Sitten alkoi mennä vanteita. Renkaat kyllä kestivät, mutta vanteita meni kolme. Viimeisen erikoiskokeen läpi maaliin nilkutettiin kolmella renkaalla. Rengas oli ehjä, mutta vanne halki, ja ilmat pihalla. Tämä oli oikeastaan sellainen ralli, että voisi kysyä, että mitä ei tapahtunut", Therman puntaroi.

Kalle Pinomäki luokassaan 3:s

Kalle Pinomäki selvitti Suomen MM-rallin vaativan ja vauhdikkaan reitin uudella Renault Twingollaan jokseenkin ongelmitta. Turkulainen toi Set Promotionin etuveto-Twingon maaliin Jyväskylään sijalla 41, ja mikä tärkeintä, luokassaan kolmantena.
"Tämä oli vähän erilainen kilpailu. Yleensä ajetaan kärkisijoituksista. Ajettiin kovaa, tultiin reitti läpi ja saatiin kokemusta. Ihan hauskaa oli kyllä", Pinomäki totesi myöhään lauantai-iltana Paviljongin maalialueella.

Tuliterä Twingo kesti röykytyksen kuitenkin hyvin.
"Olen erittäin positiivisesti yllättynyt auton ominaisuuksista ja toimivuudesta. Se kesti tämän MM-ralliurakan moitteetta. Saimme nyt hyvää kokemusta uuden auton suhteen. Moottoripäivitys tekisi terää, sen nyt huomasimme", Pinomäki muistutti.

Mikko Pajunen yksi sensaatioista

Set Promotion esiintyi Suomen MM-rallissa kahden auton voimin. Mikko Pajunen kilpaili turkulaistallin Renault Cliolla, ja oli yksi kilpailun sensaatioista. Etuvetoautollaan Pajunen oli nelivetoisten turboautojen seassa jopa jo toisena, ja tuli PWRC:n MM-osakilpailussa maaliin lopulta kuudentena. Pajunen palkittiin suorituksesta arvostetulla Abu Dhabi Spirit of the Rally -palkinnolla.
"Olen erittäin iloinen Mikon puolesta. Hän ajoi todella kovaa ja ehjästi. Olen myös iloinen, että pystyimme tarjoamaan hänelle näin kilpailukykyisen auton", Pinomäki totesi.

Jukka Korhosen tavoitteet täyttyivät osittain

Ford Fiesta R2 -kuljettaja Jukka Korhonen onnistui hienosti Neste Oil Rallissa. Nilsiäläinen tavoitteli oman luokkansa voittoa sekä sijoittumista kolmen nopeimman joukkoon kaksivetoisten autojen joukossa. Jälkimmäinen tavoite täyttyikin kolmannen sijan myötä, mutta oman luokan voitto jäi Korhoselta 30 sekunnin päähän Esapekka Lapin voittaessa.
"Tärkein tavoite oli tietenkin se, että ajetaan kovaa ja tullaan maaliin. Ajoimme täysin ongelmattoman rallin, kun auto pelasi teknisesti hyvin, kiitteli oman luokkansa kakkoseksi ajanut Korhonen.
"Tosi kovaa kisaa kävimme koko ajan Lapin kanssa ja johtopaikka vaihteli meidän kesken useasti. Vauhti oli kyllä aivan tapissa. Tuntui, että ajoin niin kovaa kuin pääsin, mutta loppupätkille kaveri löysi autostaan tai renkaistaan hieman paremman vauhdin."

Rallin alussa Korhonen seurasi myös WRC Academy -luokan kansainvälisten kuskien vauhtia, sillä ajoivathan he samanlaisilla Fiesta R2 -kilpureilla.
"Nopeaan tahtiin kävi selväksi, että muiden maiden nuoret lupaukset eivät pysyneet suomipoikien kyydissä", kertoi Korhonen tyytyväisenä.

Mikko Eskelinen säväytti yleisöerikoiskokeella

Jyväskyläläinen Mikko Eskelinen, 39, saavutti turboahdettujen nelivetoisten tuotantoautojen luokan seitsemännen sijan.
Eskelisen ja kartanlukijansa Arto Kapasen kilvanajoa hidasti Urrian hyppyrin alastulossa rikkoontunut vetoakseli. Vaikka Eskelinen oli tyytyväinen vauhtiinsa, ei N-ryhmän seitsemäs ja yleiskilpailun 28. sija vastannut tavoitteita.

Eskelinen kuitenkin tahkosi Leustun erikoiskokeen 40 sekuntia ja Urrian pikataipaleen 12 sekuntia nopeammin kuin vuosi sitten.
"Tyytyväinen pitää olla ehjään kilpailuun. Vaikka 41 kanssakilpailijan joukosta N-ryhmän seitsemäs sija maistuu lievältä pettymykseltä, hymyilyttää Jokimaan yleisöerikoiskokeen toiseksi nopein aika edelleen. Bonuksena sain huomata vauhtini reippaasti kasvaneen, kun verrataan vuoden takaisiin erikoiskoeaikoihin", Eskelinen kertoo.

Esapekka Lappi paras suomalainen ensikertalainen

PrintSport Racingin mekaanikkona arkipäivisin työskentelevä pieksämäkeläinen Esapekka Lappi, 20, näytti parasta osaamistaan ja ajoi upean R2-luokan voiton. Ensimmäisen MM-rallinsa Citroën C2 R2 Max -ralliautolla ajanut Lappi palkittiin luokkavoiton lisäksi myös koko kilpailun parhaana suomalaisena ensikertalaisena.

Kilpailun viimeiset viisi erikoiskoetta SM2-luokan suomenmestaruudesta tiukasti taisteleva Lappi ja kartanlukija Janne Ferm ajoivat ilman kytkintä. Leustu 2:lla EsaPekka nykäisi uskomattoman puolen minuutin pohja-ajan ja osoitti, että reservissä löytyy.

Lyhyesti muistakin

Kristian Yritys
R2-luokassa Kristian Yritys ajoi ehkäpä parhaimman MM-tuloksensa ja toi Citroen C2 R2 Max -ralliautonsa maalilipulle neljänneksi nopeimpana.

Kari Hämäläinen
Ford Fiesta S2000 -ralliautolla Kari Hämäläinen starttasi kilpailuun tavoitteenaan vain ja ainoastaan maalilipun näkeminen. Herrasmies sai mystistä sähkövikaa lukuun ottamatta ajaa ehjän kilpailun ja toi modernin ralliauton maalilipulle ryhmässään sijalla 11.

Tomi Tukiainen
Ennenaikainen keskeytys ja superrallissa jatkaminen oli myös Tomi kohtalona. Tukiaisen autosta hajosi laturin korvake, jota hän kartanlukijansa Pekka Kärmeniemen kanssa eivät ruuvimeisselillä ja rautalangalla onnistuneet korjaamaan. Maaliin asti pojat kuitenkin sinnittelivät.

Kari Hytönen
Jyväskyläläinen Kari Hytönen, 45, saavutti yhden parhaimmista MM-rallin tuloksista kolmen aikaisemman luokkavoiton lisäksi ja saapui maalilipulle R2-luokan viidenneksi nopeimpana.

Pisteet top 5

1. Teemu Asunmaa / Jani Salo 107.5 pistettä Alavuden UA (R5)
2. Emil Lindholm / Mikael Korhonen 95 pistettä NHD (R5)
3. Mikko Heikkilä / Henri Arpiainen 61 pistettä MäntsMK (R5)
4. Esa Ruotsalainen / Jukka Ruotsalainen 51 pistettä SaarUA (R5)
5. Juha Salo / Mikko Markkula 49.5 pistettä Karkkilan UA (R5)

< Katso kaikki >

Kalenteri 2021

1) 15.-16.1. Arctic Lapland Rally, Rovaniemi
2) 5.-6.2. SM O.K. Auto-ralli, Kouvola
3) 28.-29.5. SM Länsirannikon ralli, Varsinais-Suomi
4) 18.-19.6. SM Pohjanmaa Ralli, Seinäjoki
5) 4.-5.9. SM Ralli Oulu
6) 1.-2.10. Kokkolan UA 60-v SM Juhlaralli

SM-sarja sosiaalisessa mediassa