Facebook Twitter Email Pinterest

Lähtölaukaus alkavaan kauteen

10.01.2012 /

RalliSM_Pajunen Mikko_002_small.jpg

Mikko Pajunen kyyditti Subaru R4:lla mediaväkeä Saukkolan EK:lla. Kuva: Arttu Kauranne

Ralli SM -kausi 2012 avattiin virallisesti Lopella Hannu ja Sari Saukkolan sekä Würthin Kari Ali-Rantalan isännöidessä Saukkolan EK:lla tiedotustilaisuutta, jonka kruunasi ralliauton kyyti Mikko Pajusen Subarussa ja Pekka Vihman Citroënissa. Ei voisi kausi upeammin alkaa. Sää- ja keliolosuhteet aivan mahtavat, Saukkolan EK nautittavassa ajokunnossa, porukkaa paljon paikalla ja tarjoilu erinomaista. Mikäli tämänpäiväisestä voi jotain päätellä, Riihimäki-rallista taitaa olla tulossa todella nautinnollinen.

Kari Ali-Rantala kertoi, että hänellä alkaa jo 27:s rallivuosi. Näiden vuosien aikana kuusi ralliautoa on siirtynyt muuhun käyttöön, nyt on alla seitsemäs, Mitsubishi Lancer evo 10. Ali-Rantala käy Saukkolassa noin 100 päivänä vuodessa ajattamassa työnantajansa Würthin asiakkaita. Tänään ei kuitenkaan miestä ajohaalareissa nähty.
"Loppiaisena olimme testiä ajamassa. Vaihdelaatikko rikkoontui ja se on nyt huollettavana. Olisihan noita kilometrejä ollut hyvä täälläkin taas ajaa. En kylläkään ihan kärkisijoja enää odottele ihan ikänikin vuoksi, mutta Riihimäellä yritämme silti viiden sakkiin", kertoi Ali-Rantala.

Moni kuljettaja oli leutojen säiden vuoksi haikaillut jo kunnon talvikelejä rengas- yms. testien ajamiseksi. Vihdoin kun talvi tuli, rallimiehet lähtivät testaamaan, mutta myös Juha Salolle ilmaantui ongelmia.
"Pyörän pultit katkesivat vähän väärässä kohtaa ja auto meni tieltä ulos, ja sen takia ei oo auto täällä paikalla. Sitä täytyy vähän silitellä ennen Riihimäen kisaa. Ei se onneksi haitannut meidän testejä muutoin kuin kosmeettisesti, testit saatiin ajettua ja noin 150 km alle. Mieli on hyvä lähteä Riihimäen koitokseen", kertasi Salo.
"Kausi on kiva aloittaa maineikkaalla Riihimäki-rallilla. Ajoin Starletilla ensimmäisen nuottikisani juuri Riksussa, ja vuosi oli 1996."

Nelivetoluokassa SM1 on monen muun kovan nimen lisäksi erittäin mielenkiintoinen kuljettajakolmikko, kun AKK:n Driver Academyn Esapekka Lappi, Jukka Korhonen ja Mikko Pajunen, viimevuotisesta kaksivetoluokasta on ottanut reippaan askeleen uralla eteenpäin ja siirtynyt haastamaan Juha Saloa nelikkoihin. Testaaminen on kuulunut heidänkin ohjelmaan viime päivinä.
"Juu, ajettu kyllä on, ja tietä pitkin. Ensimmäisellä rupeamalla kilometrejä tuli parisen sataa, toisella lähes 300, joten kyllä tässä jo rupeaa luottoa autoon löytymään", kertasi Lappi, joka sai siis tälle kaudelle norjalaisten taustamiesten avustuksella Henning Solbergin vanhan Ford Fiesta S2000 -auton alleen.
"On se aika tyly laite. Ihan mieletön ajettava, ominaisuuksia riittää ja ajaminen on todella hienoa. Aluksi tuli jarruteltua aivan liian aikaisin, mutta nykyään menee jo melko mallikkaasti. Todella odotan, että päästään Riihimäellä kisaa ajamaan", jutteli Lappi.

Mikko Pajunen sai alleen Tommi Mäkinen Racingin Subaru R4:n. Nelinkertainen maailmanmestari on ollut testeissä mukana, ja välillä itsekin hieman näyttänyt, miten Subarua pitää viedä.
"Tommi on tosiaan antanut paljon vinkkejä, ja mukavaa touhuahan tämä on Tommin kanssa ollut. Ennen kisaa olisi tarkoitus saada parisen sataa kilometriä ajettua", paljasti Pajunen, joka nyt Saukkolassa saikin lisää kilometrejä, kun miehen kyyti oli päivän aikana erittäin suosittua. Kun kisat alkavat, kartanlukijan paikalla istuu kaikille tuttu mies, Kaj Lindström.
"Ei olla niin tarkkoja suunnitelmia kaudesta tehty, mutta Ruotsin ralliin olisi myös tarkoitus lähteä. Muuten kausi ajetaan budjetin mukaan."

Riku Tahko on myös ennakkokaavailussa nimetty yhdeksi mitaliehdokkaaksi. Tahkokin oli jalkamiehenä Saukkolassa, auto ei vielä ollut riittävän valmis.
"Kauan on yritetty kärkeen päästä, nyt tänä vuonna ehdottomasti pitää onnistua. Mitalia vähempää ei tältä kaudelta haeta", myönsi Tahko.

Myös Tahkolla oli jo viime vuonna Mitsubishin R4-versio alla, mutta Jyväskylän Neste Oil Ralli muutti paljon.
"R4 jäi sinne Hassin alamäkeen. Se projekti on pahasti kesken, sillä budjetti ei nyt anna myöten vielä kautta aloittaa sillä. Katsotaan, josko sen kesäkisoihin saisi ajettavaan kuntoon."
"Kovaa saa ajaa tänäkin vuonna. Salon lisäksi tietysti Jussi Tiippana ja Ari Vihavainen, joiden kanssa ajettiin tosi hyviä kisoja viime vuonna, ovat kovia, mutta on siellä listoilla monta muutakin kovaa nimeä kuten tämä nuorisotrio Lappi, Korhonen, Pajunen."
"Testiä olemme mekin jo ajaneet, mutta en ikinä ole ajanut tuollaisia kilometrejä, joista pojat täällä puhuu. Kaipa vielä ennen Riihimäkeä täytyy ajaa lisää."

Tahko on lisäksi tiiminsä kanssa panostanut sosiaaliseen mediaan. Sitä kautta kaikilla on mahdollisuus seurata Tahkon ja kartanlukijan Markus Soinisen edesottamuksia mm. SM-rallissa.
"Pyrimme siihen, että sosiaalisen median kautta tarjoamme viihdykettä sellaisillekin henkilöille, jotka eivät siellä penkan päällä ole katsomassa. Haluamme tuoda itseämme esiin tätä kautta. Jos ei olekaan nähnyt meitä rallissa, muistaa meidät näkemästään videosta. Se on se meidän juttumme. Siihen yritän panostaa ja tavoittaa vähän suuremman yleisömäärän."

Kaksivetoisten hallitseva suomenmestari Kalle Pinomäki ei kalusto-ongelmien vuoksi päässyt Saukkolaan, mutta luokan kärkikuljettajia edusti Jaro Kinnunen, joka viime vuonna sijoittui sarjassa viidenneksi.
"Tähän asti on kolkuteltu aika hyvin palkintosijapaikkoja, mutta tänä vuonna toivottavasti on se meidän onnistunut vuosi, ja mestaruuteen päästään", myönsi Kinnunenkin heti alkuun.

"Valitettavasti vain Riihimäki-ralli jää meiltä kuitenkin väliin, kun testeissä moottori hajosi, eikä sitä ehditä saada kuntoon ennen lauantaita. Toivottavasti Tunturirallin puolitoistakertaisilla pisteillä voisi jotain paikata."

Ralli SM -sarjassa nähdään Pekka Vihman käskemänä Suomessa ennennäkemätön Citroën DS3 R3T, jonka kyyti maistui myös innokkaalle mediaväelle Saukkolassa.
"Kun mies on täyttänyt 50, tulee erilaisia ajatuksia päähän. Tulee ikävä näitä nuorempia sällejä ja mukavaa porukkaa sekä tätä rallitouhua, joten sitä tuli tehtyä päätös, että nyt on aika kurvata", selvitti Vihma.

"Auton valinta oli pitkä prosessi. Halusin saada nauttia täysillä tästä touhusta. Mulla on vaativa työ, parisataa ihmistä töistä, ei ole aikaa ropata näitä vehkeitä eikä opetella niiden tekniikoita, joten ainoa vaihtoehto oli hankkia sellainen auto, joka mahdollistaa tällä lailla harrastamisen. Räikkösen Eero auttoi tässä autonhankinnassa, ja tässä se nyt on."

"Tämä on tehdaspeli, suoraan tehtaalta, vinkeä laite, 300 Newtonia vääntöä ja 120 km ajettu Citröen Racingin testiradalla. Oikeastaan siksi tämän auton hankin, että Eurooppa on jo näitä täynnä. Italiassakin heidän sarjassaan 20 kappaletta. Olen myös halukas tarjoamaan autoa ajettavaksi Euroopan asfalttikisoihin. Mulla on sydän tässä mukana ja haluan auttaa noita nuoria."

Ralli on siis selvästi 10 vuotta sitten viimeksi etuvetoisella ajaneelle Vihmalle enemmän intohimo ja rakas harrastus kuin mitään muuta.
"Kun innoissamme ajoimme testiä, en ollut niinkään kiinnostunut ajoista, se varmaan jotain kertoo meidän asenteestamme. Mutta kun katsoo peiliin, huomaa, että kahdeksan senttiä on ympärysmitasta lähtenyt. Tässä hommassa pitää pysyä hyvässä vireessä ja pystyä pitämään ajatukset kirkkaina, mikä on työssäni tärkeää. Tällä ajamisella on siis paljon muita merkityksiä, mutta nautin jokaisesta hetkestä varmaan yhtä paljon kuin nämä nuoret miehet. Ehjät suoritukset ja että löydän omat rajani, ne riittävät mulle."

Pisteet top 5

1. Teemu Asunmaa / Jani Salo 107.5 pistettä Alavuden UA (R5)
2. Emil Lindholm / Mikael Korhonen 95 pistettä NHD (R5)
3. Mikko Heikkilä / Henri Arpiainen 61 pistettä MäntsMK (R5)
4. Esa Ruotsalainen / Jukka Ruotsalainen 51 pistettä SaarUA (R5)
5. Juha Salo / Mikko Markkula 49.5 pistettä Karkkilan UA (R5)

< Katso kaikki >

Kalenteri 2021

1) 15.-16.1. Arctic Lapland Rally, Rovaniemi
2) 5.-6.2. SM O.K. Auto-ralli, Kouvola
3) 28.-29.5. SM Länsirannikon ralli, Varsinais-Suomi
4) 18.-19.6. SM Pohjanmaa Ralli, Seinäjoki
5) 4.-5.9. SM Ralli Oulu
6) 1.-2.10. Kokkolan UA 60-v SM Juhlaralli

SM-sarja sosiaalisessa mediassa