Facebook Twitter Email Pinterest

Juha Salo tähtää kaikkien aikojen voittotilaston kärkeen Rovaniemellä

20.01.2015 / Juha Salo tähtää kaikkien aikojen voittotilaston kärkeen Rovaniemellä

arctic_salo_ennakko.jpeg

Rallin seitsenkertainen Suomen mestari Juha Salo ja kartanlukija Marko
Salminen lähtevät tulevana viikonloppuna tavoittelemaan
ennätyksellistä viidettä Arctic Lapland rallin yleiskilpailun voittoa.
Tänä vuonna rallin 50-vuotista taivalta juhlivan tapahtuman
voitokkaimmat kuljettajat ovat neljän ykköstilan Juha Salo ja Antero
Laine.


Reitiltä nuotituksesta tavoitettu Salo kertoo, että
50-vuotisjuhlaralli olisi paras paikka kirjoittaa ennätykset uusiksi.

- Yritetään päästä Laineen (Antero) kerhosta eroon. Jäsenmaksukin on
aivan liian kallis, Salo hymyilee, mutta ei kerro "maksun" suuruutta.

Salo ja Salminen tavoittelevat historiallista voittoa viime kesän
aikana valmistuneella Mitsubishi Lancer EVO IX-mallilla, jolla
kaksikko osallistui viime kaudella sarjan kahteen viimeiseen
SM-osakilpailuun. Salon tallissa on rakenteilla moderni R5-luokan
nelivetoinen Peugeot 208 T15 -ralliauto, joka ei kuitenkaan
valmistunut kauden avaukseen mennessä.


- Keskeneräisellä autolla ei ole järkeä lähteä pitkään kaksipäiväiseen
SM-avaukseen. Kun aikataulu venyi, teimme päätöksen, että aloitamme
kauden Mitsubishilla ja esittelemme uuden auton sarjan seuraavassa kilpailussa Mikkelissä.


- Mukana on jo tukku moderneja ja nopeita kilpa-autoja, mutta kyllä
suhteellisen hyväkuntoisia ja nopeita ja lumipenkat ovat korkeita, ja
voittokin on yhä meillä realistinen tavoite. Tiet näyttävät olevan
siksi reitti suosii myös meidänkin autoa. Kampoihin yritetään ainakin laittaa.


Salo muistuttaa, että viime syksyn kaksi viimeistä SM-rallia
osoittivat, että kuuden vuoden takaisellakin menopelillä voi yhä ehtiä kärkeen.


- Tehdään hyvä työ nuotin suhteen ja annetaan mennä sen minkä auto
kulkee niin eiköhän siitä hyvä lopputuloskin tule. Jos on kova
pakkanen niin lumipöly haittaa varmasti, mutta ongelma on sama lähes
kaikille. Perjantaina pitää ajaa sen mukaan, että pääsee lauantaina starttaamaan reitille ykkösenä.


Juhlavuoden kunniaksi ralli päättyy lauantaina monsterimaiseen 50 km
mittaiseen Ristilammen erikoiskokeeseen.


- Se, mikä on pelin henki, ratkaisee erikoiskokeelle lähdettäessä
paljon. Jos on tiukkaa niin tuon mittaisella EK:lla pystyy
ratkaisemaan paljon tai häviämään koko kisan. EK:n pituus pitää toki
rengastuksessa huomioida. Kyseessä on kuitenkin niin pitkä erikoiskoe,
jolla eroja pystyy ajamaan suuntaan tai toiseen. Varovasti ajaen hommasta ei ainakaan tule mitään, Salo tietää.


Rallin SM-kauden aloittava Arctic Lapland ralli on kaksipäiväinen
tapahtuma, jolla on mittaa 877,65 km. Perjantaina (129,83 km) ja
lauantaina (160,26 km) ohjelmassa on kuusi erikoiskoetta, joiden
yhteispituus on 290,09 km. Ensimmäinen kilpailija starttaa reitille
perjantaina klo 12.00 ja saapuu yötauolle Rovaniemelle klo 21.00
jälkeen. Ralli jatkuu lauantaina klo 6.00 alkaen. Kilpailun päättää
rallin 50-vuotisjuhlateeman mukaisesti tasan 50 km mittainen
Ristilammen erikoiskoe. Maaliin Rovaniemelle voittajia odotetaan klo
17.30 alkaen.

Teksti: Marko Mäkinen

Pisteet top 5

1. Roope Korhonen / Anssi Viinikka 88 pistettä LMM (Rally2)
2. Teemu Asunmaa / Ville Mannisenmäki 75 pistettä AlavUA (Rally2)
3. Benjamin Korhola / Sebastian Virtanen 74 pistettä VihUA (Rally2)
4. Anssi Rytkönen / Mikael Korhonen 65 pistettä KoMoKe (R5)
5. Niclas Grönholm / Kristian Temonen 49 pistettä EMSC (Rally2)

< Katso kaikki >

Kalenteri 2024

1) 12.-13.1. SM Auto Sorsa Riihimäki-Ralli, Riihimäki
2) 1.-3.2. 59. Arctic Lapland Rally, Rovaniemi
3) 8.-9.3. SM Tuuri Ralli, Alavus
4) 24.-25.5. SM Mad-Croc Länsirannikon Ralli, Turku
5) 14.-15.6. SM Pohjanmaa Ralli, Seinäjoki
6) 23.-24.8. Future SM-ralli, Lahti
7) 4.-5.10. Fixus SM Ralli Kitee, Kitee

SM-sarja sosiaalisessa mediassa