Juha Salo voitti ensimmäisen osakisan
Juha Salo auton sivulasi tipahti puoleen väliin kesken erikoiskokeen. Kuljettajien mukaan autossa oli melko viileä tunnelma. Kuva: Marko Mäkinen.
Tutut kuljettajanimet; Juha Salo, Jukka Ketomäki ja Kosti Katajamäki, olivat selvästi muita nopeampi kolmikko, sillä neljänneksi sijoittunut Jarkko Miettinen jäi jo 1.16,3 voittajasta.
Juha Salo ei enää viimeisellä erikoiskokeella lähtenyt hulluttelemaan, sillä Jarkko Miettisen ajamasta pohja-ajasta Mäntyvaaran viimeisellä erikoiskokeella päivän päätteeksi Salo jäi peräti 6,1 sekuntia ja oli pätkän 12:s.
Juha Salolta ei liiemmin irronnut hänelle tyypillisiä selostuksia päivän tapahtumista, sillä helpolla tuntui voitto tällä kertaa tulleen. Päivän kuudesta erikoiskokeesta Salo voitti neljä. Ensimmäisellä nopein oli Jukka Ketomäki ja viimeisellä Jarkko Miettinen. Salo tiesi, että päivän ratkaisut tehtäisiin muualla kuin Mäntyvaaran kahdella erikoiskokeella.
"Olen erittäin tyytyväinen autoon. Se kulkee kuin unelma ja kaikki toimii äärimmäisen hyvin. Testeissä sattunut öljyvuoto onneksi tapahtui etelässä eikä täällä kesken tärkeää kilpailua", mietti Salo, joka nappasi tietenkin voitollaan myös korkeimmat SM-pisteet.
"Nyt tuntuu siltä, että samanlainen tulos huomennakin Ralli SM -sarjan toisesta osakilpailusta onnistuu. Pistepotti Rovaniemeltä olisi oikein kovasti mieleen."
Jukka Ketomäki oli asettanut tavoitteekseen voiton, mutta vielä Juha Salo oli nopeampi.
"Nelosella meillä oli vähän ohjelmaa, kun tuntui siltä, että lisävalot putoavat kokonaan auton nokalta. Eihän siinä täysillä pystynyt keskittymään ajamiseen. Pätkän jälkeen sitten pistettiin valot nippusiteillä kiinni. Olisi ollut huono homma, jos ne olisivat jääneet reitille, varsinkin kun oli täysin pilkkopimeätä ilman valoja", kertasi Ketomäki.
Kosti Katajamäki on ollut neljän viimeisen vuoden aikana tuttu mies Arctic Lapland Rallyn palkintokorokkeella. Kahdesti mies on seissyt korkeimmalla paikalla, kahdesti kakkosena. Nyt paikka on valittava voittajakaksikon rinnalta kolmantena.
"Kaikkeni yritin nytkin. Kovempaa mentiin kuin viime vuonna, mutta siltikään ei saatu tarpeeksi hyviä tuloksia", ihmetteli Katajamäki.
"Koko päivän ajofiilis oli erittäin hyvä ja tuntui, että tuloksestakin tulee hyvä, mutta ei vaan. Yhtä vaihdetta pienemmällä piti työntää menemään, ei jaksanut auto mennä, alavääntö oli selvästi huono", analysoi pohjanmaalainen.
Ehkä yön aikana Katajamäki löytää jotain niksejä auton parantamiseksi. Mahdollisuus on vielä hieman parantaa sijoitusta.
Jarkko Miettinen ei vielä Ralli SM -sarjan ensimmäisessä osakisassa tavoitteeseensa päässyt. Mies ilmoitti nimittäin ennen kauden alkua tavoitteekseen ajaa kolmen sakkiin. Miettinen näytti AT-jonossa istuvan todella kylmännäköisessä autossa.
"Tämähän on N-ryhmäläisten keskellä oikea kilpuri, lämppäri ei oikein riitä pitämään lämpöä kunnolla. Pätkällä pärjää hienosti, mutta siirtymillä on hieman viileämpää", naurahti Miettinen,
"Opetella joutuu näemmä hieman kauemmin kuin ajattelin etukäteen. Pitäisi mennä vieläkin paljon suorempaan ja välttää liipissä ajamista. Yön aikana yritän sisäistää oikeaa ajamista, ja huomenna mennään paremmin kuin tänään", lupasi Miettinen.
Joonas Lindroosin hyvin alkanut kisa tyrehtyi viimeisellä erikoiskokeella Mäntyvaaran lumipenkkaan. Harmittava ulosajo päivän viimeisellä lyhyellä rykäisyllä verotti Lindroosin hyvää tulosta kuuden minuutin verran.
Liekö tilanteen aiheuttanut edellisellä erikoiskokeella sattunut pieni kolahdus auton pyörään, mikä vaikutti jopa auton rattiin.
"Se teki ajamisesta melko epävarmaa. En heti tiennyt , missä oli vika, mutta onneksi sentään pysyin tiellä", selvitti Lindroos asiaa ennen viimeistä erikoiskoetta. Lumitöiden tekeminen tiputti Lindroosin sijalle 21, joten arvokkaat SM-pisteet ensimmäistä kertaa Nelivetoisissa ajaneelta Lindroosilta jäi näin saamatta.
Joni Nikko sijoittui viidenneksi, eikä mies ollutkaan suoritukseensa lainkaan tyytyväinen.
"Ei kai tässä voi ollakaan tyytyväinen, niin paljon oli kaikenlaista ongelmaa. Iskareiden ja voimansiirron kanssa niistä suurimmat", puhisi Nikko.
Ari Vihavainen, Tommi Luostarinen, Atte Alanen ja Marko Ipatti ylsivät vielä kymmenen pistemiehen joukkoon. Kristian Sohlbergin hyvin alkanut kisa tyrehtyi erikoiskokeella 3 sattuneeseen rengasrikkoon, joka verotti tulosta reilun kolmen minuutin verran. Sijoitukseksi tällä kertaa jäänee 16:s.
SM1-luokan tuloksista puuttuvat myös vielä tässä vaiheessa erikoiskokeen 4 tulokset, mutta vahvasti näyttää siltä, ettei järjestys muutu, vain kokonaisajat.
Huomenna lauantaina Arctic Lapland Rallyssa ajetaan Ralli SM -sarjan toinen osakilpailu.